تأثیر جنگ در بازار آهن‌آلات

تأثیر جنگ در بازار آهن‌آلات
تأثیر جنگ در بازار آهن‌آلات

آهن پرایس: نخستین هفته اسفندماه درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن آلات عمدتا ثابت بود و نوسانات چشمگیری در بازار آهن رخ نداد، آخرین روز هفته نیز به همین منوال گذشت و به دلیل کمبود خرید آهن آلات...


آهن پرایس: نخستین هفته اسفندماه درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن آلات عمدتا ثابت بود و نوسانات چشمگیری در بازار آهن رخ نداد، آخرین روز هفته نیز به همین منوال گذشت و به دلیل کمبود خرید آهن آلات، فروشندگان نیز تغییری در قیمت محصولات خود ایجاد نکردند.

بازار ارز نیز با وجود جنگی که روز پنجشنبه بین روسیه و اوکراین آغاز شد، واکنش چندانی به این اتفاق نشان نداد و تقریبا ثابت بود به طوری که قیمت دلار در بازار آزاد 26 هزار و 400 تومان مبادله ‌شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

پنجشنبه نیمه‌تعطیل هفته گذشته درحالی سپری شد که بازار آهن و فولاد تحرک خاصی به خود ندید و به‌رغم عوامل متعددی که بازار را به سمت خرید آهن و افزایش قیمت‌ها سوق می‌دهد، همچنان شاهد کمبود تقاضای مصرف هستیم درحالی که قیمت‌ها نیز کماکان ثابت اعلام می‌شود.

بر همین مبنا قیمت روز میلگرد آجدار که عموما سردمدار افزایش قیمت است، روز پنجشنبه در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها شرکت‌های انگشت‌شماری به افزایش 50 الی 100 تومانی نرخ این محصول اقدام کردند.

در کنار ثبات قیمت تیرآهن در برخی مبادی فروش، در بخش کیلوفروشی شاهد افزایش قیمت 100 تومانی این محصول بودیم، همچنین قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز به طور میانگین 5 الی 50 هزار تومان افزایش داشت.

قیمت نبشی و ناودانی نیز همچنان در کلیه مبادی فروش ثابت اعلام شد و تنها افزایش 50 تومانی در برخی سایزهای نبشی کارخانه ناب تبریز مشهود بود. پروفیل‌ها و قیمت لوله داربستی، صنعتی و گازی نیز مانند سایر محصولات فولادی بدون تغییر اعلام قیمت شد و تنها یک شرکت افزایش 100 تومانی داشت.

با وجود تحولات جنگی که روز پنجشنبه آغاز شد، کلیه خبرها حول محور این اتفاق و تأثیر آن بر بازرهای مالی می‌چرخد، از همین رو می‌توان گفت در حال حاضر بازار داخلی آهن و فولاد واکنش خاصی به این جریان‌ها نشان نداده و بدون توجه به آنچه در جهان می‌گذرد، سر در لاک خود فرو برده و همچنان در رکود به سر می‌برد.

اما می‌توان گفت با توجه به اینکه آهن اسفنجی در بورس کالای هفته گذشته با استقبال خوبی مواجه شد احتمال دارد نرخ آن در هفته پیش رو به بیش از 9 هزار تومان برسد که ممکن است تأثیر آن در بازار شمش و نرخ مقاطع فولادی نیز مشاهده شود.

ولی بر مبنای آمار موجود و با توجه به میزان معاملات شمش فولادی در بورس کالای هفته گذشته می‌توان دریافت که کف قیمتی این محصول و همچنین مقاطع فولادی در هفته پیش رو ممکن است نوسان چندانی را تجربه نکند، البته این در شرایطی است که تأثیر رخدادهای سیاسی اخیر را نادیده بگیریم.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن گرفتار عدم تقاضا

گفتنی است ادامه درگیری‌ها ممکن است به التهاباتی در منطقه CIS منجر شود که در این صورت به طور قطع در هفته‌های آتی اثرات آن در بازارها و به ویژه در نرخ مواد اولیه نمایان خواهد شد، اگرچه در حال حاضر نیز به تأثیر از اخبار جنگ روسیه و اوکراین نرخ شمش CIS افزایش 3 الی 5درصدی داشته است.

قیمت‌گذاری فولاد براساس نرخ جهانی

بهرام شکوری عضو اتاق بازرگانی ایران قیمت‌گذاری مقاطع فولادی براساس قیمت‌های جهانی را راه‌حلی برای ساماندهی قیمت‌ها و ایجاد توازن در نرخ کلیه محصولات فولادی دانست و گفت بورس کالا محل مناسبی برای کشف قیمت محصولات فولادی از قبیل شمش، سنگ آهن و گندله و ... نیست.

به اعتقاد وی قیمت‌ها در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا است و به خودی خود نرخ محصولات در آن تعیین نمی‌شود و اگر میزان عرضه بیش از نیاز بازار باشد به کاهش نرخ مقاطع فولادی منجر می‌شود که این امر چندان به سود بازار آهن و فولاد نخواهد بود.

شکوری اظهار کرد: نرخ محصولات فولادی براساس نرخ جهانی است که قاعدتا نرخ محصولات داخلی نیز از آن متأثر خواهد بود. با این اوصاف تغییر نرخ دلار به تغییر قیمت محصولات فولادی منجر خواهد شد اما از آنجایی که دلار سنا اساس معامله‌های ریالی فولاد است، قیمت دلار در بازار آزاد نیز باید با قیمت دلار سنا برابر باشد.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: اگر محصولات فولادی بیش از نیاز بازار باشد و از صادرات مازاد آن نیز جلوگیری شود، دیگر تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا مفهومی ندارد، به همین جهت برای تعیین درست قیمت‌ها لازم است که دولت صادرات محصولات مازاد را تسهیل کند.

وی در ادامه بیان کرد: تسهیل صادرات و واردات به ایجاد توازن در قیمت‌ها منجر خواهد شد که این امر به سود همه واحدهای زنجیره فولاد است اما درحال حاضر چنین چیزی در بازار فولاد ما مشاهده نمی‌شود.

شکوری اظهار کرد: تولیدکنندگان همواره در صدد تأمین مواد اولیه خود با قیمتی کمتر و عرضه آن با قیمتی فراتر از قیمت‌های جهانی بوده‌اند که کاهش سود و در واقع زیان واحدهای پایین‌دست زنجیره فولاد را به دنبال داشته است.

وی درپایان تأکید کرد: تعیین قیمت محصولات براساس درصدی از قیمت‌های جهانی به توازن نرخ کلیه محصولات فولادی منجر شده و به عبارتی تعیین قیمت به روشی صحیح‌تر از بورس کالا انجام خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • حسن جعفری فرد
    حسن جعفری فرد1400/12/09 - 14:14 پاسخ

    خسته نباشیدلطفا قیمت آهن های خورده را هم بگذارید