فرآیند تولید ورق رنگی از صفر تا صد

مراحل تولید ورق رنگی
فرآیند تولید ورق رنگی از صفر تا صد

ورق های رنگی از جمله محصولات پرکاربرد در محصولات صنعتی و ساختمانی هستند و بعضا در کارهای فانتزی و دیزاین ها کاربردیست، از همین رو قیمت و کیفیت این نوع ورق بسیار حائز اهمیت است.

یکی از اصلی ترین موانع پیش روی صنعت فلزات و صنایع مربوطه خوردگی سطحی محصولات فلزی است. با پیشرفت تکنولوژی راه‌های جدیدی برای مقابله با این خوردگی‌ها ابداع شده است. در گذشته برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی ورق آن را به روغن آغشته می‌کردند اما این کار خود باعث پیدایش مشکلات و مسائل جدیدی همچون مسایل زیست محیطی شد و این فرایند ماندگاری طولانی نداشت به همین سبب روش‌های جدید مانند تولید ورق شیروانی رنگی جایگزین روش‌های قبلی شدند. ورق رنگی در طی یک فرآیند رنگ آمیزی از ورق گالوانیزه تولید می‌شود. 

با توجه به کاربرد ورق رنگی در صنایع مختلف و استفاده از این ورق در صنعت و ساخت و ساز و کاربرد آن در بدنه یخچال، کابینت، ساخت سوله و بسیاری از لوازم خانگی پوشش این ورق و مقاومت آن در برابر خوردگی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا پوشش رنگی علاوه بر زیبایی ظاهری و مقاومت در برابر خوردگی، گرما و رطوبت فاکتورهایی است که ضروری است در تولید ورق شیروانی رنگی مورد توجه قرار بگیرد. از آنجایی که فرایند تولید در قیمت ورق شیروانی رنگی و کیفیت آن اثرگذار است در ادامه به تشریح فرایند تولید این محصول پرداخته می‌شود:ورق رنگی فولادمبارکه آهن پرایس

مراحل تولید ورق شیروانی رنگی

تولید ورق شیروانی رنگی غالبا طی یک فرایند چند مرحله‌ای انجام می‌شود که به طور خلاصه شامل تهیه مود اولیه، نورد گرم، نورد سرد، گالوانیزاسیون، چربی زدایی، کروماته کردن و رنگ آمیزی می‌شود.

  • نورد گرم: در این مرحله، شمش فولاد در کوره‌های مذاب به شکل خمیر مذاب فولادی درآمده و پس از انجام عملیات مختلف و عبور ازغلتک‌ها به شکل ورق نورد گرم یا ورق سیاه درمی‌آیند.
  • نورد سرد (ورق روغنی): در این مرحله ورق‌های گرم در دمای اتاق کاهش می‌یابد سپس با تنش مکانیکی و عبور از چندین غلتک به ضخامت دلخواه می‌رسد و  به ضخامت دلخواه می‌رسد. در این مرحله ورق گرم طی فرایند اسیدشویی و روغن‌کاری به ورق روغنی تبدیل می‌شود.
  • ورق گالوانیزه: ورق روغنی طی فرایند گالوانیزاسیون و عبور از حمام مذاب روی به ورق گالوانیزه تبدیل می‌گردد. پس از این مرحله، فرایند تولید ورق رنگی شروع می‌شود؛ به عبارتی ورق رنگی از ورق گالوانیزه تولید می‌شود.
  • چربی‌زدایی ورق فلزی: به منظور تثبیت رنگ دلخواه بر روی ورق لازم است که به درستی شست‌وشو شده و هر گونه غبار، چربی و مواد زائد از سطح آن پاک شود. چربی‌زدایی ورق به دو روش الکتریکی یا روش شست‌وشو با مواد قلیایی انجام می‌شود.

1. چربی‌زدایی الکتریکی یا سرد: در این روش، ورق‌ها به کمک جریان الکتریکی و با استفاده از محیطی سرد چربی‌زدایی می‌شوند. این روش از کیفیت بالایی برخوردار نیست و همچنین نیاز به مصرف الکترولیت‌های زیادی دارد. به همین دلیل، در ایران و در بسیاری از صنایع از این روش استفاده نمی‌شود.

2. شستشو با مواد قلیایی گرم (غوطه‌وری و پاششی): این روش یکی از شیوه‌های معمول در صنایع فولادی  است. ورق‌ها در یک حوضچه با مواد قلیایی گرم (مثل محلول‌های قلیایی) غوطه‌ور می‌شوند یا این مواد به صورت پاششی روی ورق اعمال می‌شوند. 

در این دو روش، مواد قلیایی با تاثیرات شیمیایی و گرمایی به چربی‌ها و ذرات مختلف روی سطح ورق واکنش می‌دهند و آنها را از ورق جدا می‌کنند. این فرایند باعث پاکسازی و آماده‌سازی سطح ورق برای مراحل بعدی تولید ورق رنگی می‌شود. از این روش به دلیل کارایی و هزینه مناسب آن در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.

  • کروماته کردن ورق فلزی: برای افزایش مقاومت ورق در برابر خوردگی و برای اینکه رنگ آمیزی ورق بهتر انجام شود پس از شستشو و چربی‌زدایی، ورق را کروماته می‌کنند. مرحله کروماته شدن در روند تولید ورق رنگی، به محصول نهایی توانایی رنگ‌پذیری بدون پوسته شدن را می‌بخشد.
  • رنگ‌پاشی اولیه: در این مرحله یک رنگ اولیه از جنس اپوکسی یا پلی استر به ورق پاشیده و سپس ورق به کوره منتقل می‌شود، این رنگ به عنوان آستر رنگ اصلی به حساب می‌آید. ضخامت رنگ در این مرحله از  تولید بین 7 الی 15 میکرون است؛ گفتنی است ضخامت رنگ اولیه ورق در تعیین قیمت ورق شیروانی رنگی اثرگذار است.
  • رنگ‌کاری نهایی: در پایان، ورق را با رنگ اصلی که از جنس پلی اورتان، پلی‌آمید، اکریلیک، اپوکسی و پلی‌استر است، با روش الکترو‌استاتیک می‌پوشانند. پس از رنگ کردن، ورق در کوره قرار داده می‌شود تا رنگ روی سطح ورق به خوبی تثبیت شود. معمولاً در رنگ نهایی از دو لایه رویی و زیرین(Back Coat)  استفاده می‌شود همچنین جنس مواد استفاده شده در هر لایه، بسته به نوع کاربرد ورق انتخاب می‌شود البته جنس لایه رویی با لایه زیرین تفاوت دارد. در مرحله نهایی برای جلوگیری از جدا شدن و پوسته‌پوسته شدن سطح ورق یک لایه از جنس PVC یا PET روی آن کشیده می‌شود.

برای رنگ آمیزی کلاف ها روش های متنوعی وجود دارد که در ادامه به دو مورد از آنها اشاره می‌شود: 

روش پودری(الکترواستاتیک)

 در این روش که از طریق اعمال جریان الکتریکی و ایجاد بارهای مخالف بین سطح ورق و پودر رنگ است چسبندگی موقتی بین پودر و سطح ورق ایجاد می‌شود. با حرارت دادن ورق پودر ذوب می‌شود و سراسر سطح ورق را پوشش می‌دهد. این رنگ با شرایط جوی و محیطی سازگار است. 

 روش اسپری

 یکی دیگر از روش ها استفاده از اسپری زینک گالوانیزه است. زینک گالوانیزه ترکیبی از پودر روی و رنگ است که حدود 400 میلی گرم وزن دارد. این اسپری ها دارای مقاومت بالایی هستند اسپری زینک گالوانیزه را در دو رنگ نقره‌ای و طوسی می‌توان تهیه کرد. از ویژگی های این رنگ میتوان به سرعت بالای خشک شدن آن اشاره کرد. زمان خشک شدن رنگی اسپری نسبت به قلمو بسیار سریع است و تنها یک ساعت زمان می‌برد. 



از آنجایی که ورق شیروانی رنگی یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف است، تولید و رنگ‌کاری با کیفیت و استاندارد این محصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قطعا استاندارد تولید، نحوه رنگ کاری، ضخامت رنگ و مواردی از این دست در قیمت ورق شیروانی رنگی اثرگذار هستند. البته باید در نظر داشت که کیفیت ورق رنگی در هر کارخانه‌ای متغیر است زیرا ممکن است روش تولید در  کارخانه‌‌های تولیدکننده ورق رنگی متغیر باشد.

به همین منظور توصیه می‌شود مشتریان عزیز یا صنعتگرانی که به هر نحوی با ورق رنگی سرو کار دارند و محصول اصلی در کسب و کارشان به شمار می‌رود از فرایند تولید ورق رنگی آگاهی داشته باشند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (5)

  • میرزایی
    میرزایی1401/04/07 - 11:11 پاسخ

    ورق رنگی فولادمبارکه قیمتش و کیفیتش چطور هستش ؟

  • مسلمان
    مسلمان1401/04/07 - 11:09 پاسخ

    آقا من قیمت ورق رنگی کرکره ای به تعداد 100 برگ 1*2 میخوام

  • وکیلی
    وکیلی1401/04/07 - 11:08 پاسخ

    شما ورق رنگی شیروانی هم کار میکنید ؟

  • رفیعی
    رفیعی 1401/04/07 - 11:06 پاسخ

    قیمت ورق رنگی فولاد مبارکه ضخامت 50رال 5015کیلویی چندمیشه؟

  • صالح نیا
    صالح نیا1401/04/07 - 11:04 پاسخ

    با سلام شما با ورق رنگی مبارکه عملیات فرمینگ را روی ورق انجام میدید؟ یا ورق کرکره ای فابریک رنگی هم دارین؟