آزادسازی نرخ سنگ‌آهن در بازار سرمایه

آزادسازی نرخ سنگ‌آهن در بازار سرمایه
آزادسازی نرخ سنگ‌آهن در بازار سرمایه

حسن امیری، معاون نظارت سازمان بورس از اعلام موافقت  اولیه وزارت صنعت با اجرای فرمول جدید قیمت‌گذاری سنگ‌آهن با استفاده از سازوکارهای بازار سرمایه خبر داد.ایران دارای 5میلیارد و 100میلیون تن ذخیره شناسایی شده سنگ‌آهن است كه 3میلیارد تن آن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. معاون نظارت سازمان بورس و اوراق  بهادار با اشاره به ضرورت‌های آزادسازی قیمت سنگ‌آهن گفت: با توجه به اهمیت ...

حسن امیری، معاون نظارت سازمان بورس از اعلام موافقت  اولیه وزارت صنعت با اجرای فرمول جدید قیمت‌گذاری سنگ‌آهن با استفاده از سازوکارهای بازار سرمایه خبر داد.ایران دارای 5میلیارد و 100میلیون تن ذخیره شناسایی شده سنگ‌آهن است كه 3میلیارد تن آن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است. معاون نظارت سازمان بورس و اوراق  بهادار با اشاره به ضرورت‌های آزادسازی قیمت سنگ‌آهن گفت: با توجه به اهمیت این صنعت در بازار سرمایه، سازمان بورس برای اصلاح ساختار بازار سنگ‌آهن به رایزنی و مذاكره با دولت پرداخته است.

امیری توضیح داد: قرار است مانند فرمول تعیین شده برای خوراك پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، یك فرمول قیمت‌گذاری رقابتی هم برای گندله و كنسانتره سنگ‌آهن به دولت پیشنهاد شود. امیری در عین حال گفت: با توجه به محدودیت زمانی، این فرمول به بودجه سال آینده نمی‌رسد؛ بنابراین در سال 1396مسئله كاهش حق انتفاع معادن در قالب دیگری دنبال می‌شود.

او تأكید كرد: حق انتفاع و حقوق دولتی معادن، دغدغه سهامداران بازار سرمایه است؛ به همین دلیل در چارچوب همین مذاكرات تلاش می‌شود بحث حق انتفاع معادن نیز از یك فرمول مشخص تبعیت كند تا ضمن رفع مشكل سرمایه‌گذاران در بورس، دغدغه ارزان‌فروشی هم وجود نداشته باشد. به گفته او، طبق طرح پیشنهادی سازمان بورس مسائلی چون حقوق دولتی معادن، بهره مالكانه (حق انتفاع) و قیمت رقابتی سنگ‌آهن همه در قالب یك فرمول محاسبه و تعیین می‌شود. او تأكید كرد: این طرح در حال نهایی شدن است.

  • جزئیات فرمول پیشنهادی

معاون نظارت سازمان بورس با اشاره به موافقت اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اجزای فرمول پیشنهادی مسئولان بازار سرمایه افزود: فعالان صنعت می‌گویند چنانچه سنگ‌آهن مانند فولاد به‌صورت مرتب و منظم در رینگ داخلی بورس‌كالا عرضه شود، حتی می‌توان یك تخفیف 5درصدی را برای خریداران این نوع محصولات با هدف حمایت از صنایع داخلی در نظر گرفت.

به گفته او، براساس پیشنهاد ارائه شده، قرار است چنانچه پس از 3بار عرضه برای محصولات سنگ‌آهنی در بورس‌كالا تقاضایی وجود نداشت، مجوز عرضه سنگ‌آهن در رینگ صادراتی بورس‌كالا صادر شود. او گفت: با این شیوه حتی می‌توان عوارض صادراتی سنگ آهن را هم حذف كرد.

برای ورود به کانال ما در تلگرام کلیک کنید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)