بررسی نوسانات میلگرد در بازار آهن

بررسی نوسانات میلگرد در بازار آهن

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، قیمت میلگرد آجدار روز شنبه هفته گذشته در آستانه 90000 ریال بود که تا چهارشنبه به 99424 ریال رسید. از میانه های هفته ای که گذشت مجددا قیمت میلگرد رو به بالا بود و همه نگاه ها به معامله شمش روز چهارشنبه متمرکز شده بود. روز چهارشنبه قیمت ...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار آهن، قیمت میلگرد آجدار روز شنبه هفته گذشته در آستانه 90000 ریال بود که تا چهارشنبه به 99424 ریال رسید. از میانه های هفته ای که گذشت مجددا قیمت میلگرد رو به بالا بود و همه نگاه ها به معامله شمش روز چهارشنبه متمرکز شده بود. روز چهارشنبه قیمت شمش در بورس با حدود 2000 تومان بالاتر از قیمت های قبلی بود، که سبب گشت بعضی از تجار که انتظار این افزایش قیمت را نداشتند روز چهارشنبه با احتیاط بیشتری کالاهایی خود را به بازار عرضه کنند. البته با معامله بورس و افزایش قیمت به یکباره فروش ها متوقف شدند و بعضی از کارخانه ها قیمت میلگرد را بالاتر از 10 هزار تومان در سایت هایشان اعلام کردند. بعدازظهر چهارشنبه معاملات شمش ابطال شد. 

به هر حال در هفته ای که گذشت سهمیه خرید میلگرد و تیراهن در بورس باز هم کاهش یافت و از طرف دیگر حجم عرضه هر واحد تولید کننده شمش به خصوص فولاد خوزستان در بورس پایین آمد. این دو چراغ نشان دهنده آن است که سیاست کنترل عرضه و محدودیت آن ادامه خواهد داشت. در سال گذشته از اول فروردین ماه تا 12 تیر ماه 98 جمعا 246 هزار و 598 تن میلگرد و تیراهن در بورس فروخته شده است. در مدت مشابه سال جاری 705012 تن سبد میلگرد و تیرآهن در بورس معامله شد، یعنی نزدیک به سه برابر بیشتر. دولت هم به شدت روی قیمت ها نظاره کرده است، با این حال قیمت ها نسبت به اول سال گذشته تقریبا سه برابر شده است. 

یک علت این امر افزایش قیمت ارز است. علت دوم محدودیت فروش مستقیم میلگرد توسط کارخانجات اصلی می باشد که در سال جاری موظف شده اند کالای خود را در بورس عرضه کنند. اما عامل اصلی سردرگمی دولت و دخالت های نابجای دولت در سیاست گذاری بازار فولاد است. از یک طرف، رابطه معدنی ها با تولیدکنندگان شمش مشخص نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • امیرحسین
    امیرحسین 1399/04/25 - 19:54 پاسخ

    دولت خوب تونسته سرمایه ای سرگردان رو هیجانی بیاره توی بازار آهن.با محدودیت عرضه قیمت می‌ره بالا.خوب اگه محدودیت برداشته شود چه شود ولی کی.

  • علی
    علی1399/04/25 - 11:49 پاسخ

    با توجه به حجم بالای تولید آهن ایران و در کنار آن قیمت فروش فولادسازان در بازار داخلی بنظر نمی‌رسه کنترل قیمت کار سختی باشه. البته شرایطی همچون هجوم خریداران و شرایط کرونایی می‌تواند پارامترهایی باشد که وضعیت را نسبت به قبل تغییر داده است. شرایط موجود کاملا به ضرر قشر متوسط مملکت است و قدرت تحرک آنها را به صفر نزدیک می‌کند؛ بدین ترتیب قدرت مطلق به دست بانک‌ها و بنگاههای اقتصادی بزرگ خواهد افتاد.