بلاتکلیفی در بازار آهن

بلاتکلیفی در بازار آهن

روز گذشته بازار آهن جو آرامی داشت و کمی شدت حرارت نوسانات کاهشی فروکش کرده بود که این امر در کنار برخی سیاست‌های بازارساز به تعمیق رکود و بلاتکلیفی در بازار منجر شد علاوه‌براین نحوه تعیین قیمت آهن اسفنجی برای عرضه بعدی نیز به آشفتگی و بلاتکلیفی بیشتر بازار آهن دامن زد...

آهن پرایس: در پایان هفته نیز همچنان شاهد کاهش قیمت آهن آلات در بسیاری از مبادی فروش هستیم اما شدت و حرارت این نوسان نزولی کمی فروکش کرد و رو به ثبات رفت؛ به طوری که اغلب مبادی فرش بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

بازار میلگرد روز گذشته نوسانات محدودی داشت و قیمت دلار بین دو کانال 53 و 52 هزار تومانی جابه‌جا می‌شد، اما در پایان روز هر دلار بازار آزاد روی 53 هزار و 50 تومان بسته شد.

بازبینی نوسانات قیمت آهن

کاهش قیمت میلگرد آجدار روز گذشته نیز ادامه داشت و هر کیلو میلگرد در اکثر کارخانه‌ها از 100 تا 700 تومان ریزش داشت که بیشتر هم در کارخانه‌هایی با سطوح قیمتی بالا مشاهده شد، با این حال شمار کثیری از مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی در اکثر بنگاه‌ها ثابت بود اما برخی سایزها در چند کارخانه با کاهش 50 تا 100 هزار تومانی همراه شد؛ همچنین قیمت انواع ورق سرد از جمله ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم در اکثر مبادی فروش ثبات قیمت داشتند. قیمت ورق سیاه اما در چند کارخانه با کاهش 100 تا 400 تومانی همراه بود و در سایر مبادی فروش ثبات قیمت داشت.

قیمت روز پروفیل قوطی در تعدادی از کارخانه‌ها 300 تا 500 تومان کاهش داشت اما در شماری از کارخانه‌ها از جمله کیان پرشیا، پروفیل نیکان و پروفیل تهران شرق تغییر قیمت مشاهده نشد. قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز هم به همین منوال بود و در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند. قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی هم جز کاهش 500 تومانی در یک کارخانه، در سایر مبادی فروش با ثبات قیمت همراه بودند.

همانطور که از روند نوسانات قیمت روز اهن الات برمی‌آید بازار آهن روز گذشته جو آرامی داشت که این روند به تعمیق رکود و بلاتکلیفی منجر شده است و آزاردهنده به‌نظر می‌رسد.

گزارش‌ها از نرخ محصولات عرضه شده در بورس حاکی است که قیمت میلگرد از ابتدای هفته تا دیروز حدود 7/3 درصد کاهش داشته که معادل هزار و 808 تومان است طوری که نرخ میلگرد بدون احتساب مالیات 9 درصدی به 22 هزار و 877 تومان رسید اما با وجود کاهش قیمت‌ها، کل معاملات میلگرد در بورس روز گذشته 35 درصد از کل عرضه آن بود.

نرخ میانگین میلگرد در بازار آزاد حدود 26 هزار و 300 تومان برآورد می‌شود که از نرخ بورسی آن 5/5 درصد بالاتر است؛ درحالی که سقف نرخ میلگرد در بازار 28 هزار تومان اعلام می‌شود و 14 درصد بالاتر از نرخ بورس کالا است.

 با این حساب با تداوم چنین سیاستی در بازار امکان دارد کاهش قیمت‌ها ادامه داشته باشد، همچنین انتظار می‌رود با تخصیص مواد اولیه از طریق سامانه بهین یاب و انحصار خرید مواد اولیه از بورس کالا روند کاهشی قیمت‌ها تداوم یابد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: وضعیت شکننده بازار آهن

نکته قابل ذکر این است که نرخ آهن اسفنجی بورس کالا برای روز شنبه 12 هزار و 335 تومان تعیین شده است. طبق روال هفته‌های پیش نرخ پایه آهن اسفنجی باید 11 هزار و 20 تومان تعیین می‌شد اما گویا براساس میانگین رقابت معاملات آهن اسفنجی در هفته پیش این قیمت در نظر گرفته‌ شده است، برهمین اساس و به دلیل سیاست‌های بازارساز بازار درهم ریخته و بلاتکلیف است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (2)

  • عباس مهربان
    عباس مهربان1402/02/22 - 17:16 پاسخ

    بلاتکلیفی یا گران فروشی .

  • .
    .1402/02/21 - 23:10 پاسخ

    خدا کنه به قیمت پانزده برسه که بتونیم به آرزوی دیرینه مون که همون کلبه روستاییست برسیم جناب ریسی همت کن استینهارابالابزن وبرای مرد م سرزمینت کاری بکن تادعاگوی شماباشند.همیشه خیلی زوددیرمیشود