وضعیت شکننده بازار آهن

وضعیت شکننده بازار آهن

در پی تداوم روند کاهشی قیمت آهن آلات در هفته جاری، روز گذشته مقاطع فولادی با کمی اصلاح کف حمایتی خود را از دست دادند که این امر در پی تلاش‌ بازارساز و عرضه‌های مهندسی شده بورس کالا است که به درهم‌ریختگی و گیجی بازار منجر شده است...

آهن پرایس: روند کاهشی قیمت روز آهن آلات که از ابتدای هفته رقم خورد با نزدیک شدن به پایان هفته همچنان در کلیه زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی مشهود بود و شمار زیادی از مبادی فروش هم قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند.

قیمت دلار هم نوسان قابل ملاحظه‌ای نداشت و در همان کانال 53 هزار تومانی شناور بود. در پایان روز هم هر دلار در بازار آزاد با اصلاح جزئی روی 53 هزار و 200 تومان بسته شد.

بررسی نوسانات قیمت آهن و فولاد

در پی روند کاهشی قیمت آهن در روز گذشته، قیمت میلگرد آجدار در تعداد زیادی از کارخانه‌ها بین 100 تا 900 تومان هم اصلاح شد، اما همچنان شماری از مبادی فروش قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند. با تداوم روند اصلاح قیمت‌ها، کف نرخ میلگرد آجدار از کانال 26 هزار تومانی عقب‌نشینی کرد و 25 هزار تومان علام شد.

قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی، قیمت نبشی و سپری هم عمدتا با کاهش 200 تا 800 تومان همراه بود اما برخی از کارخانه‌ها هم بدون تغییر قیمت بودند. قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی بدون تغییر قیمت اعلام شد اما برخی سایزها هم بین 30 تا 100 هزار تومان کاهش قیمت داشتند.

قیمت روز ورق سیاه در کلیه شرکت‌ها بین 100 تا 500 تومان کاهش داشت؛ قیمت ورق گالوانیزه و روغنی هم در اکثر مبادی فروش کاهش 200 تومانی داشت اما ورق رنگی با ثبات قیمت همراه بود.

قیمت پروفیل قوطی در نیمی از مبادی فروش کاهش 100 تا 300 تومانی داشت و در نیمی دیگر بدون تغییر قیمت عرضه شد. براساس آمار موجود قیمت پروفیل در دو روز گذشته کاهشی 2 هزار تومانی داشته است و قیمت هر کیلو پروفیل ضخامت 2 میلیمتر 37 هزار تومان برآورد شد. قیمت لوله مانیسمان، داربستی، صنعتی و سایر لوله‌ها در غالب شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

آنطور که از اوضاع بازار و قیمت‌ها برمی‌آید روز گذشته اغلب مقاطع فولادی کف حمایتی خود را از دست داده و کمی دیگر عقب‌نشینی کرده‌اند که این امر در پی تلاش‌ بازارساز و عرضه‌های مهندسی شده بورس کالا است که به درهم‌ریختن و گیجی بازار منجر شده است.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته حاکی است که 13 هزار و 700 تن محصول فولادی عرضه شد که از این میزان هزار تن به ورق رنگی اختصاص داشت که حدود 850 تن تقاضا برای آن ثبت شد و نرخ میانگین این ورق هم 47 هزار و 812 تومان اعلام شد.

امروز نیز 185 هزار و 454 تن مقطع فولادی عرضه می‌شود که از این میزان 137 هزار و 929 تن به میلگرد اختصاص دارد حدود 40 هزار تن شمش بلوم عرضه می‌شود که قیمت آن 22 هزار و 423 تومان در نظر گرفته شده است. گفتنی است حجم عرضه شمش امروز حدود 5 درصد کاهش داشته است. همچنین 17 هزار و 400 تن ورق گرم، حدود 15 هزار و 845 تن نبشی، 10 هزار و 17 تن تیرآهن و حدود هزار تن ناودانی و 2 هزار تن ورق گالاوانیزه عرضه می‌شود.

گفتنی است نرخ پایه آهن اسفنجی هم برای روز شنبه 11 هزار و 20 تومان تعیین شده که مشخص نیست بر چه اساسی است و چرا افزایش یافته است.

به عبارتی می‌توان گفت شرایط قیمت پایه محصولات فولادی تعیین شده برای عرضه‌های هفته بعد چندان قاعده و اصول خاصی ندارد و کاهش قیمت پایه مقاطع فولادی در هفته آتی برمبنای قیمت‌های دستوری، احتمالی است که نمی‌توان چندان به این احتمالات متکی بود و اعتماد کرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش تقاضا با کاهش قیمت آهن

زیرا اوضاع بازار ایران در حال حاضر به‌قدری ناپایدار و متزلزل است که ممکن است با دستورالعمل جدیدیروند بازار به طور کامل تغییر کند و سیر معکوس در پیش بگیرد که همین امر پیش‌بینی شفاف بازار را دشوار می‌کند. با این اوصاف توصیه می‌شود پیش از هر خریدی به دقت اخبار و اوضاع بازار را رصد کرده و با دریافت مشاوره از کارشناسان حرفه‌ای تصمیم بگیرید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 3 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (4)

  • علیرضا
    علیرضا1402/03/03 - 01:29 پاسخ

    زمانی دلار 61 تا 62 هزار بود قیمت آهن حداکثر 35 هزار بود ولی الان که قیمت دلار 20درصد افت داشته قیمت آهن تغییر نکرده

  • رضا
    رضا 1402/02/29 - 01:53 پاسخ

    خیلی آهن رو گرون کردن

  • ناشناس
    ناشناس 1402/02/26 - 05:08 پاسخ

    اواخر سال گذشته که دلار تا شصد هزار تومان رفت قیمت آهن به اندازه الان که دور کانال پنجاه ویک ودو دور میزنه نبود از نظر بازار جهانی هم که افت قیمت داشتیم و در مورد عرضه و تقاضا هم که تقاضا هم افت کرده سال هم که سال شکوفایی تولید است حالا که هیچ دلیلی برای گرانی محصول نداریم بهتر نیست فقط با تولید بیشتر وقیمت پایین تر رضایت مندی مشتریان رو بدست آورد تا یه مقدار جلوی گرانی مسکن گرفته و رونق بیفته تو ساخت مسکن

  • حمید احمدی
    حمید احمدی1402/02/24 - 23:01 پاسخ

    بعلت کاهش چشمگیر صادرات فولاد و کاهش چشمگیر قیمت جهانی آهن اسفنجی و بعلت فراوانی گاز و برق صنایع سیمان و فولاد و تولید فراوان این صنایع و دست نگهداشت و نخریدن مردم قیمت مخصولات آهنی از جمله تیر آهن و میلگرد در حال سقوط ه