بلاتکلیفی عوارض صادراتی

آیا دولت عوارض صادراتی را حذف خواهد کرد؟
بلاتکلیفی عوارض صادراتی

آهن پرایس:در روز پایانی هفته نیمه تعطیل جاری ، که برخی شرکت ها قیمت ها را ثابت اعلام داشتند، برخی دیگر از کارخانه ها نیز اعلام قیمت نداشتند و به عبارتی تعطیل بودند.عرضه آهن آلات روز چهارشنبه در بورس کالا نیز به ...

آهن پرایس:  در روز پایانی هفته نیمه تعطیل جاری ، که برخی شرکت ها قیمت ها را ثابت اعلام داشتند، برخی دیگر از کارخانه ها نیز اعلام قیمت نداشتند و به عبارتی تعطیل بودند.عرضه آهن آلات روز چهارشنبه در بورس کالا نیز به شنبه موکول شد.رشد تولیدات جهانی بازار آهن و فولاد به تاثیرپذیری از هزینه های سوخت و انرژی،تنش های روانی جنگ روسیه و اوکراین، مشکلاتی که در مسیر تامین مواد اولیه وجود دارد ، در حال کاهش است. 

مساله بعدی در اقتصاد کشور که تاثیر خود را در همه جوانب بازارهای موازی از جمله بازار آهن و فولاد میگذارد مذاکرات برجام است، از زمان دولت احمدی نژاد انرژی هسته آغاز شد و بالغ بر ۱۵ سال است آنچه امروزه مشاهده میگردد. این مذاکرات ثمره ای تا کنون به ارمغان نیاورده است، هربار نارضایتی عمومی افزایش یافت و آمریکا کاملا واضح راهی برای خروج ازمذاکرات پیدا کرد و به راحتی منتظر میماند. گویا تحریمها و فشارهای اقتصادی هم مستقیم بر زندگی مردم اثر کرد.در این میان اقتصاد ما نیاز به اتخاذ تصمیماتی در جهت رشد چرخه تولید دارد اما متاسفانه تصویب برخی از قوانین منجر به فاصله گیری تولیدکننده از بازار صادرات خواهد شد.هم اکنون برخی از محصولات بازارآهن ازجمله شمش که میتوانستندباصادرات ارزآوری قابل ملاحظه ای داشته باشند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

احمدطاهری، مدیر فروش شرکت فولاد کاوه اظهار داشت: در حال حاضر حتی اصلاح عوارض صادرات شمش هم توجیه منطقی ندارد چرا که عوارض صادراتی این قسمت از بازار بسیار سنگین و در حدود ۸ الی ۱۱ درصد است، از سوی دیگر چنانچه این عوارض حذف شود و به روال قبل بازگردد میتواند برای تولید کننده گان خبر مسرت بخشی باشد.به عبارت دیگر اعمال عوارض صادراتی منجر به خروج ایران از بازارهای صادراتی می گردد ،حال آنکه بازرگانان و صادر کنندگان ایرانی با تلاش و سختی های فراوان توانستند وارد بازار صادراتی شوند.

در مصوبه صادرشده شمش را در دسته محصولات میانی قلمداد کرده اند در حالیکه روی شمش فرآوری زیادی انجام شده است و فی الواقع محصول نهایی است. محصولی همچون آهن اسفنجی، کنسانتره یا گندله را میتوانیم محصول میانی متصور شویم اما شمش نیاز به بررسی مجدد دارد و همه این مسائل منجر به بهم خورد چرخه صادراتی شده است.در حال حاضر ما در بازار داخلی خود شمش مازاد نیز داریم و منطقی است که این تولید مازاد صادر شود و ارزآوری به همراه داشته باشد چرا که در داخل کشور به فروش نمیرود اما موانع فعلی در پیش روی صادرات شمش، اصول منطقی نداردچه بساکه کشورمابه جای اعمال چنین عوارضی باید از فرصت جنگ اوکراین و روسیه نهایت استفاده را میبرد و سهم بیشتری از بازار منطقه را بدست می آورد.

عطارد گودرزی سرپرست شرکت فولاد بافت معتقد بود: به طور کلی دریافت عوارض صادراتی از محصولات نهایی فولاد منجر به برهم خورد تعادل بازار داخل خواهد شد. البته تولیدات شرکت فولادبافت غالبا آهن اسفنجی است و در دسته محصولات میانی قرار میگیرد بنابراین این از این اعمال عوارض آسیب چندانی نخواهد دید.
بحث عوارض صادراتی بیشتر شامل محصولات نهایی زنجیره است و دقیقا این مساله توازن را برهم خواهد زد.از آنجایی که تعداد تولیدکنندگان میلگرد و شمش در کشورما بیشتر است و در نهایت اخذ عوارض صادراتی بیشترین آسیب را بر تولیدکنندگان میلگرد، نبشی و ناودانی خواهد زد. در کشور در حال حاضر کمبود ورق دارد و همین کمبود ورق به مانند برگه برنده ای در دست شرکت های آهن اسفنجی است از جمله فولاد بافت به راحتی میتواند آهن اسفنجی را به تولید کنندگان ورق بفروشد.

آیا دولت عوارض صادراتی را حذف خواهد کرد؟

حسین بختیاری، معاون فروش فولاد خراسان اظهار داشت: اصلاحاتی که اخیرا در صادرات توسط دولت اعمال شده است می تواند نتایج مثبتی را در بر داشته باشد اما از آنجایی که منجر به ناامیدی تولیدکنندگان شد می توان پیش بینی کرد که این مصوبه متوقف خواهد شد. غالبا وقتی مصوبه جدیدی در جریان اقدامات قرارگیرد دولت یک الی دو ماه زودتر اعلام می نماید تا بدینوسیله بارهایی که از قبل فروخته شده اند از کشور خارج شوند تا با اعمال عوارض صادراتی جدید قیمت آنها تحت تاثیر قرار نگیرد اما مصوبه اخیر شاید چون کارشناسی شده و حرفه ای نبود تا کنون هیچ اطلاعیه ای منباب اجرای آن صادر نشده است. 

در ادامه می توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید:رِنج بازار با دامنه منفی ۳ درصد


آنچه که عجیب است آیا دولت به این مساله توجه داشته که این محصولات ارز آور به گونه ای جایگزین محصولات نفتی هستند ؟پس اجرا این مصوبه دولت ارز مورد نیاز کشور برای خرید قطعات و مواد اولیه را چگونه تامین خواهد کرد؟این تصمیم به مانند شمشیر دولبه نمیماند؟

در روشی که تا کنون در بازار صادرات در جریان بود تولید کنندگان تهاتر میکردند و مواد اولیه و قطعات یدکی مورد نیازشان را وارد می کردند اما چنانچه محصولاتشان صادر نشود عملا امکان وارد کردن مواد و اولیه نیز از دست خواهد رفت.سخن نهایی اینکه تامین ارز در دستان دولت است و آنچه که پیداست در نهایت دولت ناچار به حذف عوارض صادراتی خواهد شد اما آن زمان ممکن است بازار منطقه را از دست داده باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 10 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)