شوک بورس کالا به بازار آهن

شوک بورس کالا به بازار آهن

با توجه به ادامه رکود در بازار و تقاضای پایین، انتظار می‌رود که قیمت‌ها در کوتاه‌مدت روند کاهشی خود را ادامه دهند. با این حال، ابلاغ جدید بورس کالا می‌تواند روند نوسانات را تغییر دهد...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت آهن کیلویی در غالب مبادی فروش کاهش داشت و قیمت دلار نیز پس از اصلاح 2 هزار تومانی روز گذشته در کانال 64 هزار تومان نوسان داشت. با توجه به ادامه رکود در بازار و تقاضای پایین، انتظار می‌رود که قیمت‌ها در کوتاه‌مدت روند کاهشی خود را ادامه دهند.

در همین راستا قیمت‌های پیشنهادی میلگرد در بازار حول 26 تا 26.5 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در نوسان است؛ برخی از فروشندگان، 100 تا 200 تومان از قیمت‌ها کاسته‌اند.

حباب قیمتی در سایزهای ریز میلگرد (8 تا 12) در حال تخلیه است؛ طی یک هفته گذشته، قیمت میلگرد سایز 8 در برخی از کارخانه‌های نوردی 1500 تومان در هر کیلوگرم کاهش یافته است. به عنوان نمونه قیمت میلگرد ابرکوه سایز 10 در هر کیلو 29.100 تومان اعلام می‌شد که در یک هفته اخیر به 28.100 تومان کاهش یافت.

فاصله قیمت‌های فعلی میلگرد سایز ریز با نرخ کف پیشنهادی بازار به طور غیرطبیعی بالا است؛ به همین دلیل، تمایل به خرید این محصول در این قیمت‌ها پایین است.

برخی از فعالان بازار که به میلگرد با وزن استاندارد و به صورت وزنی نیاز دارند، به دلیل کمبود نقدینگی یا درخواست مشتری، مجبور به خرید میلگرد در قیمت‌های بالای بازار (سایزهای ترکیبی ریز و درشت) می‌شوند و یافتن این نوع میلگرد در قیمت‌های پایین‌تر دشوار است. قیمت میلگرد آناهیتا گیلان 200 تومان کاهش داشت و 29.100 تومان اعلام شد؛ قیمت میلگرد نیشابور نیز 27.410 تومان اعلام شد.

قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان در برخی از بنگاه‌های تهران 50 تا 150 هزار تومان در هر شاخه کاهش یافته است.

قیمت ورق گالوانیزه رنگی، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق آلومینیوم و سایر ورق‌های سرد در بیشتر کارخانه‌ها هزار تومان کاهش داشت؛ قیمت ورق آهن نیز در اغلب مبادی فروش ثابت بود اما برخی ضخامت‌های ورق فولاد مبارکه و اکسین بین 100 تا 400 تومان اصلاح شد.

قیمت پروفیل ساختمانی، قیمت پروفیل سبک، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها با کاهش 500 تومانی همراه بودند و قیمت پروفیل نیکان ثابت اعلام شد؛ به همین ترتیب قیمت انواع لوله‌های درزدار و بدون درز نیز در عمده مبادی فروش کاهش 500 تومانی داشت.

قیمت نبشی، قیمت ناودانی و قیمت سپری نیز در عمده مبادی فروش ثابت بود اما قیمت نبشی ناب تبریز 100 تا 400 تومان کاهش داشت.

گزارش‌ها از عرضه محصولات فولادی در بورس کالای امروز حاکی است حدود 315 هزار و 941 تن محصول فولادی در تالار صنعتی و حراج باز بورس کالای ایران عرضه خواهد شد که از این میزان 242 هزار و 941 تن شمش بلوم اختصاص دارد که با قیمت پایه 212 هزار و 769 ریال به فروش می‌رسد همچنین 70 هزار تن تختال C با قیمت پایه 245 هزار ریال عرضه می‌شود؛ 3 هزار تن ورق سرد B با قیمت پایه 424 هزار و 855 ریال به فروش خواهد رسید.

شایان ذکر است طی ابلاغ اطلاعیه بورس کالا سهمیه بهین یابی خرید و فروش آهن اسفنجی از عرضه هفته جاری حذف خواهد شد؛ همچنین از عرضه‌های هفته آینده نیز حداقل قیمت پایه میلگرد 16 درصد و تیرآهن، نبشی و ناودانی 19 درصد بالاتر از آخرین میانگین نرخ پایه عرضه شده شمش بلوم(همان هفته) در بورس کالا محاسبه خواهد شد و از دوشنبه آینده نیز اعمال می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: اصرار نوردی ها به افزایش قیمت میلگرد

در شرایط فعلی که بازار میلگرد بورسی مشتری ندارد و با کمبود تقاضا مواجه است و تنها 10 تا 20 درصد از عرضه‌ها معامله می‌شود با فازایش 16 درصدی ممکن است شاهد کاهش بیشتر تقاضا در بازار باشیم با این حال باید دید واکنش بازار به این ابلاغیه چگونه نمود خواهد یافت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 1 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)