شوک گاز و فولاد جهانی به بازار داخلی

شوک گاز و فولاد جهانی به بازار داخلی

با توجه به چالش‌های فولاد داخلی از جمله قطعی گاز و توقف تولید و کاهش عرضه، نرخ محصولات بورسی از محصولات فولادی صادراتی ایران با ارز نیمایی بالاتر است و با اینکه قیمت‌های جهانی فولاد نیز افزایشی است، امکان صادرات این محصولات با محدودیت‌‌هایی همراه است...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار فولاد حاکی از افزایش قیمت‌های جهانی و داخلی است؛ در همین زمینه امیر صباغ مدیر اقتصادی ایمیدرو از افزایش قیمت شمش فولاد صادراتی ایران در هفته گذشته خبر داد و اظهار کرد: در 6 ماه گذشته شمش فولاد صادراتی ایران همگام با فولاد جهانی افزایش قیمت داشت. شاخص افزایش این محصول حدود 5/8 درصد اعلام شد که معادل 510 دلار به ازای هر تن است؛ همچنین قیمت اسلب صادراتی نیز در هر تن حدود 430 دلار بود که بیانگر افزایش 6/4 درصدی این محصول در 3 ماه است.

از آنجایی که با توجه به چالش‌های فولاد داخلی از جمله قطعی گاز و توقف تولید و کاهش عرضه، نرخ محصولات بورسی از محصولات فولادی صادراتی ایران با ارز نیمایی بالاتر است و با اینکه قیمت‌های جهانی فولاد نیز افزایشی است، امکان صادرات این محصولات با محدودیت‌‌هایی همراه است.

علاوه‌براین ورق گرم HRC صادراتی چین هم رو به افزایش بود که 632 دلار گزارش شد؛ میلگرد ترکیه اگرچه ثبات قیمت داشت و حدود 689 الی 691 دلار در هر تن اعلام شد اما نرخ میلگرد صادراتی چین افزایش قیمت داشت و در هر تن حدود 630 دلار معامله شد؛ اگرچه قیمت محصولات صادراتی ایران هم افزایشی بوده است اما با تغییر نرخ ارز پایه به نظر می‌رسد عرضه محصولات در بورس کالا صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد اگرچه بورس کالا نیز به دلیل اینکه محصولات را با قیمت بالایی عرضه می‌کند با افت تقاضا مواجه است و گواه این ماجرا عرضه امروز شمش بلوم در بورس و تقاضای 38 درصدی برای این محصول است.

قطعی گسترده گاز درحالی وارد سومین سال بحرانی خود شده است که هوز هیچ راهکاری عملی برای رفع آن از سوی مسئولین مشاهده نمی‌شود و درحال حاضر علاوه‌بر صنایع تولیدکننده آتش آن دامن بخش خانگی را نیز گرفته است.

در همین زمینه سیدرضا شهرستانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: تولید گاز حدود یک میلیارد متر مکعب گزارش شده که اگر تولید تولید فولاد را حدود 30 میلیون تن در نظر بگیریم، گاز مصرف شده در این بخش 40 میلیون متر مکعب خواهد بود. این میزان از مصرف تنها 4 درصد است و در برابر مصرف خانگی که حدود 630 میلیون مترمکعب است رقم چشمگیری نیست.

وی در ادامه بیان کرد: در حدود سه ماه گذشته که با قطعی و کمبود گاز مواجه هستیم و گویا تا پایان بهمن نیز ادامه دارد، با کاهش 3 میلیون تنی فولاد همراه بوده است، از همین رو شاهد پیامدهای این کمبود در بازار محصولات نهایی هستیم؛ به عنوان نمونه قیمت آهن اسفنجی از 52 درصد به 92 درصد شمش رسیده و تولید آن چندان عقلانی به نظر نمی‌رسد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مصرف فولاد در 8 ماه گذشته

به عقیده شهرستانی، اگر بحران کمبود انرژی نداشتیم میزان تولید فولاد به 38 میلیون تن می‌رسید همین میزان تولید جوابگوی نیاز بازار داخلی است و از آنجایی که مازاد عرضه هم داریم باید تمهیدات صادرات نیز فراهم شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)