قطعی برق بلای جان صنعت فولاد

قطعی برق بلای جان صنعت فولاد
قطعی برق بلای جان صنعت فولاد

آهن پرایس: بخش های مختلف زنجیره فولاد از کاهش فشار و حتی قطعی برق و گاز در واحد های تولیدی خود گله دارند، زیرا صنعت به واسطه انرژی زنده است و حیات هر کارخانه ای، انرژی تامین شده از برق و گاز است. اما با این وجود، در این روزها پالایشگاه ها و...

آهن پرایس: بخش های مختلف زنجیره فولاد از کاهش فشار و حتی قطعی برق و گاز در واحد های تولیدی خود گله دارند، زیرا صنعت به واسطه انرژی زنده است و حیات هر کارخانه ای، انرژی تامین شده از برق و گاز است. اما با این وجود، در این روزها پالایشگاه ها و نیروگاه ها نه تنها در بخش صنعتی، حتی در بخش شهری نیز جهت تامین برق و گاز مورد نیاز شهروندان با مشکل مواجه شدند و در این بین واحدهای تولیدی حوزه فولاد هم از این مشکلات مستثنی نبوده اند.

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در این رابطه در گفتگو با خبرنگاران درباره کمبود منابع انرژی فولادسازان در هفته های گذشته اظهار کرد: مسئله قطعی برق برای صنعت فولاد، به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.  کارخانه های فولادی در تابستان قطعی برق را تجربه کرده بودند و حتی گاهی برق موردنیاز کارخانجات سهمیه بندی می شد و این مسئله سهمیه بندی بیشتر برای تولیدکنندگان شمش القایی بود؛ ولی در فصل زمستان موضوع قطع برق، مسئله ای جدید است چون تاکنون تا این دوره با این مشکل با حجم گسترده مواجه نشده بودیم.

وی افزود :بحث قطعی برق، پیش از این از اواخر پاییز و ابتدای زمستان به ویژه برای کارخانه های احیا وجود داشت و یا این که 50 درصد کل سهمیه برق این کارخانجات، در شرایط اضطرار تامین می شد، ولی در حال حاضر شرایط به گونه ای شده است که طی یک ماه گذشته، به واسطه کاهش تولید صنایع بالادستی، شاهد کمبود آهن اسفنجی در کشور بوده ایم و این موضوع سبب شده تا قیمت این نهاده مهم زنجیره فولاد افزایش یابد.

برخی کارخانه های تولید فولاد ازهفته گذشته به علت قطعی برق، به طور کامل تعطیل شده اند؛ در همین رابطه مدیر اجرایی انجمن فولاد، بیان کرد : این روزها بعضی از واحد های تولید فولاد ملزم شده اند که از برق صرفا درجهت روشنایی استفاده کنند و در واقع کارخانه ای که در حد روشنایی برق داشته باشد تولید نخواهد داشت. بنابراین در این مدت به شدت با مشکل تولید فولاد مواجه بوده ایم.

یعقوبی در ادامه تصریح کرد : قطعا ضرر قطعی برق فولادسازان، متوجه کل کشور خواهد شد، چرا که منجر به کاهش تولید می شود و اگر این قطعی ها ادامه یابد با مشکل تامین فولاد شب عید مردم روبه رو می شویم. وی درباره دلیل قطعی برق واحد های فولادی در هفته های گذشته، اظهار کرد: دولت این روزها در تامین سوخت نیروگاه ها با مشکل مواجه شده است و شایعاتی هم در رابطه با استخراج رمز ارز وجود دارد؛ البته دلیل قطعی برق خیلی اهمیت ندارد بلکه نتیجه آن مهم است، زیرا هم اکنون تولید فولاد در حال آسیب دیدن است و بسیاری از کارخانه ها تعطیل هستند و بازگشت به شرایط عادی مشخص نیست.

وی با تاکید بر اثرات قطعی برق برای فولادسازان بیان کرد: اگر این مسئله با اطلاع رسانی قبلی صورت می گرفت، مواد اولیه داخل کوره قرار نمی گرفت ولی در حال حاضر اتفاقی که افتاده است این است که برق بعضی از کارخانه ها در حین تولید قطع شده و کارخانه های نوردی و فولادی با خسارت های زیادی مواجه شده اند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)