نوسانات بازار آشفته آهن

نوسانات بازار آشفته آهن

التهابات قیمت آهن در تمامی زیرمجموعه‌های بازار روز گذشته هم مشاهده شد، به‌طوری که قیمت اهن با حفظ روند افزایشی همچنان با شدت و حدت در این مسیر در حرکت بود. قیمت دلار نیز با ثبت رکوردی تاریخی در کانال 39 هزار تومان قرار گرفت...

آهن پرایس: التهابات قیمتی در تمامی زیرمجموعه‌های بازار آهن روز گذشته هم قابل مشاهده بود به‌طوری که قیمت روز آهن آلات همچنان با تمام قوا در مسیر افزایشی در حرکت بود.

قیمت دلار نیز با ثبت رکوردی تاریخی در کانال 39 هزار تومانی نوسان داشت به طوری که پایان روز گذشته در بازار آزاد هر دلار حدود 39 هزار و 320 تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن

گزارش‌ها از بازار میلگرد حاکی است که روز گذشته نیز اکثر مبادی فروش به افزایش قیمت‌ها و حفظ این روند اقدام کردند به طوری که نوسانات قیمت روز میلگرد آجدار از 100 الی 700 تومان گزارش شد.

نوسانات افزایشی قیمت قوطی آهن روز گذشته بین 500 الی 700 تومان برآورد شد. طبق گزارش‌ها پروفیل ضخامت 2 میلیمتر بیش از 25 هزار تومان قیمت خورد و سقف قیمت این محصول تا 25 هزار و 500 تومان نیز برآورد شد؛ قیمت انواع لوله‌های گازی، مبلی، مانیسمان و ... نیز با افزایش 500 الی 700 تومانی اعلام شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی روز گذشته نیز افزایشی بود و حدود 200 الی 800 تومان بالا رفت؛ به طوری که کف این محصول حدود 18 هزار و 300 تومان و سقف آن نیز 19 هزار و 500 تومان اعلام شد. قیمت روز تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها با افزایش 20 الی 100 هزار تومانی همراه بود و چند کارخانه هم ثبات قیمت داشتند.

قیمت ورق نیز با نوسانات متعددی توأم بود، به طوری که قیمت ورق آهن در غالب کارخانه‌ها 100 الی 600 تومان افزایش داشت و چند کارخانه هم ثابت بودند؛ قیمت ورق گالوانیزه هم با افزایش 100 الی 300 تومانی اعلام شد؛ همچنین قیمت ورق روغنی هم به همین ترتیب بود و با افزایش 100 الی 200 تومانی عرضه شد اما ورق رنگی در غالب شرکت‌ها ثبات قیمت داشت.

قیمت‌ها در بازار داخلی در حالی رو به رشد است که قیمت‌ جهانی فولاد نیز روندی افزایشی دارد به این صورت که قیمت سنگ آهن در شش ماه گذشته به بالاترین میزان خود رسیده و حدود 113 دلار اعلام شده است. افزایش نرخ جهانی سنگ آهن حاکی از بهبود تقاضا و افزایش خرید این محصول است که می‌توان علت آن را به دو عامل نسبت داد.

نخست اینکه چین با تلاش برای افزایش موجودی انبارهای خود اقدام به خرید این محصول کردند و عامل بعدی نیز بهبود حاشیه سود سنگ آهن وارداتی به چین است.

آسیب‌های صنعت فولاد

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به اهمیت این صنعت و میزان ارزآوری آن اشاره کرد و گفت: صنعت ارزآور فولاد چند سالی است که با برخی بحران‌های حل نشده دست و پنجه نرم می‌کند که از جمله این بحران‌ها کمبود گاز، برق و آب و نبود جاده و زیرساخت‌ مناسب حمل و نقل را می‌توان نام برد.

وی در ادامه بیان کرد: بحران کمبود انرژی کل واحدهای زنجیره فولاد را درگیر کرده و آثار آن حتی در بخش مصرف‌کننده و تقاضا نیز مشاهده می‌شود به طوری که موجب برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا شده که نتیجه آن افزایش نرخ شماری از محصولات فولادی است.

اکبریان در ادامه اظهار کرد: برای خروج این این بازار از رکود، ضروری است سرمایه‌گذاری بیشتری روی آن صورت بگیرد؛ چنانچه اهداف سرمایه‌گذاری در این بخش عملی و اجرایی نشود، معدن دیگر نمی‌توان با حوزه‌های پایین دست زنیجره همراه شود.

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: بیش از 3 برابر ظرفیت مصرف داخلی، فولاد تولید می‌کنیم و برای مازاد آن نیز برنامه صادرات چیده است اما درحال حاضر در زمینه صادرات با مشکلاتی مواجه هستیم.

اکبریان به آسیب‌های ناشی از محدودیت صادرات اشاره کرد و افزود: هر محدودیتی در زمینه صادرات به آسیب در واحدهای مختلف زنجیره فولاد منجر خواهد شد یکی از این آسیب‌ها کوچک شدن بازار داخلی و خارجی و از دست رفتن بازارهای هدف صادرات و مورد بعدی نیز رکود و ورشکستگی است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تداوم افزایش روزانه قیمت آهن

وی در نهایت جایگاه صنعت فولاد ایران را مطلوب دانست و اظهار کرد: برخی تصمیمات نادرست در این زمینه حاشیه سود را کاهش داده و بالا بردن میزان رقابت برای محصول مورد نظر را دشوار می‌سازد.

گفتنی است امروز حدود 120 هزار و 960 تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود که از این میزان حدود 70 هزار تن به شمش بلوم اختصاص دارد که این رقم بیانگر کاهش 56 درصدی حجم شمش در عرضه امروز است؛ قیمت شمش در عرضه امروز حدود 14 هزار و 67 تومان تعیین شده که بیانگر افزایش 3/3 درصدی نرخ پایه این محصول در مقایسه با عرضه هفته گذشته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)