تداوم افزایش روزانه قیمت آهن

تداوم افزایش روزانه قیمت آهن

با توجه به تورم روزافزونی که در همه بازارهای کشور مشاهده می‌شود، پیش‌بینی می‌شد که بازار آهن از این وضعیت خارج شده و با تورم جاری در کشور همسو شود. از جمله مواردی که در بروز التهابات قیمتی ابازر آهن دخیل است می‌توان کمبود آهن اسفنجی، نرخ دلار و افزایش قیمت فولاد صادراتی را نام برد.

آهن پرایس: پس از اعمال ثبات نسبی در قیمت روز آهن آلات در پنجشنبه گذشته، نوسانات افزایشی تداوم یافت و نخستین روز هفته شاهد افزایش شتاب‌زده و افسارگسیخته قیمت محصولات فولادی در همه حوزه‌های زیرمجموعه بازار آهن بودیم.

بازار ارز نیز همچنان درحال اوج گرفتن بود به طوری که از پنجشنبه تا شنبه حدود هزار تومان افزایش یافت؛ به طوریکه از کانال 38 هزار تومان مجددا به کانال 39 هزار تومانی بازگشت و پایان روز گذشته در بازار آزاد حدود 39 هزار و 520 تومان معامله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد

نخستین روز هفته با ادامه نوسانات صعودی نرخ آهن الات رقم خورد به این صورت که با افزایش 50 الی 500 تومان قیمت میلگرد آجدار در همه کارخانه‌ها کف نرخ این محصول حدود 17 هزار و 100 الی 17 هزار و 300 تومان برآورد شد.

با آغاز نوسانات افزایشی بازار آهن قیمت میلگرد به سرعت از کانال 15 و 16هزار تومانی خارج شد و اکنون در کانال 17 هزار تومانی قرار دارد. نرخ میلگرد با وزن استاندارد رقمی حدود 17 هزار و 100 الی 18 هزار تومان اعلام شد و قیمت متوسط آن نیز 17 هزار و 500 تومان برآورد شد.

انواع ورق‌ها نیز افزایش قیمت داشتند به طوری که قیمت ورق سیاه عمدتا در کارخانه فولاد مبارکه و اکسین و ... حدود 200 الی 400 تومان افزایش قیمت داشت؛ ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم با افزایش 400 تومانی اعلام قیمت شد.

همچنین قیمت روز نبشی، ناودانی ایرانی و ناودانی اروپایی در اکثر کارخانه‌ها با افزایش 100 الی 300 تومانی همراه بود؛ اما قیمت لوله داربستی، گازی، مبلی و سایر لوله‌ها در اکثر مبادی فروش ثبات قیمت داشتند.

قیمت روز قوطی آهن نیز به همین ترتیب بود و در غالب مبادی فروش ثابت اعلام شد اما در چند شرکت نیز افزایش 300 تومانی داشت. قیمت روز تیرآهن در بخش شاخه‌فروشی در اغلب بنگاه‌ها افزایش 10 الی 100 هزار تومانی داشت اما در شماری از شرکت‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد.

براساس آمار موجود از بورس کالای روز گذشته، حجم عرضه آهن اسفنجی 35 هزار تن برآورد شد و میزان تقاضا برای این محصول 3/29 برابر حجم عرضه اعلام شد که بیش از حجم عرضه بود.

نرخ میانگین موزون اهن اسفنجی در عرضه دیروز به 10 هزار و 817 تومان رسید که هزار و 425 تومان و معادل 15 درصد بالاتر از نرخ کشف شده هفته پیش گزارش شد.

افزایش چشمگیر و افسارگسیخته‌ای که در همه بخش‌های بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود همانطور که بارها اشاره کرده‌ایم منشأ متعددی دارد. کاهش عرضه مواد اولیه در بورس کالا و افزایش رقابت‌ها برای این محصول توسط خصوصی‌ها و برخی شرکت‌های بزرگ، افزایش قیمت فولاد صادراتی و به‌ویژه جهش چشمگیر قیمت دلار عواملی است که اوضاع فعلی بازار آهن را رقم زده است.

با توجه به تورم روزافزون و افسارگسیخته‌ای که در همه بازارهای کشور مشاهده می‌شود، در تحلیل‌های پیشین نیز یادآور شدیم که بازار آهن دچار عقب‌ماندگی تورمی است و منتظر فرصتی برای همسو شدن با آن است.

اگرچه مجموعه‌ای از عوامل مختلف به بروز شرایط ملتهب در بازار آهن منجر شده است اما کمبود آهن اسفنجی و رقابت عجیب خریداران این محصول در بورس کالا آغازی برای افزایش قیمت‌های فعلی به شمار می‌رود.

امروز نیز 20 هزار تن آهن اسفنجی بریکت در بورس کالا عرضه می‌شود که نرخ آن 9 هزار و 600 تومان در نظر گرفته شده است؛ گفتنی است آهن اسفنجی بریکت هفته گذشته عرضه نشده بود.

افت تقاضای جهانی فولاد

گزارش‌ها از بازارهای جهانی نیز حاکی است که تقاضای فولاد در جهان نیز با کاهش روبه رو است. در همین زمینه رامین راد کارشناس صنعت فولاد اظهار کرد: قیمت سنگ آهن در سال‌جاری از 171 دلار سقوط کرد و به 81 دلار نیز رسید اگرچه درحال حاضر کمی اصلاح شده و 112 دلار در هر تن قیمتگذاری می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: به پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد سال آینده درحالی تقاضای فولاد تولید کشور چین 4 درصد کاهش خواهد یافت که نرخ بهره و تورم افزایشی برآورد شده است، نتیجه چنین امری کاهش 2/3 درصدی تقاضای جهانی خواهد بود؛ اگرچه احتمال می‌رود در سال آینده میلادی پروژه‌های زیرساختی جدیدی آغاز شود، از همین رو ممکن است بخش مسکن و مستغلات کشور چین به گشایش نسبی تقاضای فولاد منجر شود.

راد افزود: طبق آمار منتشرشده از انجمن جهانی فولاد پیش‌بینی می‌شود تقاضای فولاد تا پایان سال میلادی در اتحادیه اروپا حدود 3/5 درصد کاهشی بیابد؛ همچنین با توجه به بحران کمبود گاز بعید به نظر می‌رسد سال آینده نیز در صورت تداوم این بحران در فصل سرما، تقاضا نیز همچنان روند کاهشی خواهد داشت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش 1000 تومانی قیمت میلگرد

این کارشناس گفت: براساس برخی آمار از ماه ژانویه تا سپتامبر اتحادیه اروپا در زمینه تولید فولاد خام حدود 8/2 درصد کاهشی بوده و به 105/8 میلیون تن رسیده است. همچنین تولید ژاپن با کاهش 6 درصدی به 67/8 میلیون تن، کره جنوبی با کاهش 4/4 درصدی به 50/5 میلیون تن رسیده است.

راد بیان کرد: تولید فولاد در هند در این بازه زمانی حدود 93 میلیون تن بوده است که بیانگر افزایش 9 درصدی این محصول است. با این اوصاف به نظر می‌رسد کل تولید فولاد خام تا پایان سال 2022 حدود 6/1 درصد افزایش بیابد و در سال 2023 نیز این رقم حدود 6/7 درصد باشد. میزان تولید فولاد برای کشور هند که نقطه درخشان در این بازار است تا سال 2030 الی 2031 300 میلیون تن اعلام شده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • صدرا
    صدرا1401/10/14 - 19:23 پاسخ

    واقعا بهترین ریس جمهور درکره زمین همین ریسی است دلار ۵تومن الان دلار ۴۰وچندهزارتومن است بنده خدا خوب داره باهمین فرمان پیش میره انشالا شاهد دلار۲۰۰هزارتومن باشیم تاپایان ریاست جمهوری توخالیش