نمودار قیمت لوله مانیسمان در سال 1402

 نمودار قیمت لوله مانیسمان در سال 1402

لوله‌ مانیسمان به دلیل شکل ظاهری و نحوه ساخت آن از استحکام بالایی برخوردار است به همین دلیل دامنه مصرف این محصول گسترده است و در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین منظور اطلاع از نوسانات نرخ این مقطع طویل برای صاحبان صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است.

آهن پرایس: لوله‌های فولادی عمدتا به دو شکل درز دار و بدون درز در بازار عرضه می‌شوند که این نوع دسته‌بندی به دلیل نحوه تولید لوله فولادی است. از معروف‌ترین لوله‌های فولادی بدون درز که به لوله گوشتی هم شناخته می‌شود لوله مانیسمان است؛ در واقع لوله‌های بدون درز به دلیل نداشتن درز جوش و گوشتی بودن، کیفیت بالایی دارند به همین جهت به محصولی محبوب و پرکاربرد تبدیل شده‌اند.

از آنجایی که غالب لوله‌های مانیسمان موجود در بازار از طریق واردات تأمین می‌شود، به تأثیر از پارامترهای داخلی و خارجی دچار نوسانات متعددی است که با در نظر گرفتن نمودار قیمت لوله مانیسمان وارداتی می‌توان به میزان این نوسانات پی برد.

به عبارتی تحلیل نمودار قیمت لوله مانیسمان در بازه‌های مختلف روند مشخصی از رفتار این محصول به دست می‌دهد که در طولانی مدت پیش‌بینی قیمت لوله مانیسمان رده 40 و سایر رده‌ها را تسهیل کرده و به خریدار این امکان را می‌دهد تا با آگاهی کامل بهترین زمان خرید را انتخاب و محصول مورد نیاز خود را بدون ضرر و زیان مالی تهیه کند.

تحلیل نمودار قیمت لوله مانیسمان

بنابراین در مقاله حاضر به بررسی نمودار قیمت لوله مانیسمان در سه ماه اول 1401 پرداخته می‌شود و علاوه‌بر آن عوامل مؤثر بر نرخ این محصول و نوساناتی که طی این سه ماه داشته است، مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.

گفتنی است لوله مانیسمان بر مبنای نسبت قطر به ضخامت در اشکال مختلفی در بازار عرضه می‌شود که شامل لوله رده 20، رده 40، رده 80، رده 120 و رده 160 است. هر یک از این لوله‌ها دارای ضخامت‌های متفاوتی هستند که به تناسب ویژگی‌هایی که دارند در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند.

از میان انواع رده‌هایی که ذکر شد، رده 40 و رده 80 به دلیل میزان ضخامتی که دارند در مقایسه با سایر رده‌ها از محبوبیت و کاربرد بالایی برخوردار هستند به همین سبب در مقاله حاضر لوله مانیسمان وارداتی رده 80 و رده 40 با اینچ 5 مبنای تحلیل نمودار قیمت این محصول قرار می‌گیرد.

همانطور که آگاه هستید نرخ آهن آلات تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که مهمترین آنها نرخ دلار، نرخ مواد اولیه، قیمت جهانی فولاد، تورم بازار جهانی، هزینه حمل و نقل، میزان عرضه و تقاضا، سیاست‌های دولت و... است.

 اما در این میان برخی عوامل وجود دارد که تنها به نرخ لوله مانیسمان منحصر است. یکی از این موارد کارخانه سازنده لوله است؛ از آنجایی که هر کارخانه با استانداردها و شیوه‌های مختلف و تکنولوژی‌ ساخت گوناگون اقدام به تولید می‌کند، ممکن است در مقایسه با سایر کارخانه‌ها قیمت متفاوتی نیز داشته باشد. همچنین وزن و ضخامت لوله، ابعاد و سایز لوله، کیفیت آن و همچنین کشور تولیدکننده از جمله مواردی است که در قیمت این محصول اثرگذار است.

گفتنی است بخشی از نیاز بازار به لوله مانیسمان، از طریق واردات از کشورهای چین، هند و آلمان تأمین می‌شود اگرچه لوله‌های رده سبک نیز در کارخانه‌ دقیق کاوه و اهواز تولید و در بازار عرضه می‌شود. این محصول به دلیل وارداتی بودن در مقایسه با سایر لوله‌ها نوسانات متفاوتی دارد و قیمت آن نیز بالاتر است، همچنین هرچه رده لوله بالاتر باشد قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

نمودار زیر نمای کلی نوسانات قیمت لوله مانیسمان در سه ماه اول سال است که نمایانگر افت و خیز نرخ این محصول در بازه زمانی سه ماهه است.

نمودار قیمت لوله مانیسمان در فروردین 1401

در ابتدای ماه فروردین نرخ لوله مانیسمان وارداتی رده 80 قیمت پایین‌تری در بازار داشت و در واقع این محصول سال جدید را با قیمت 8 میلیون و 566 هزار تومان آغاز کرد، اما در نیمه دوم فروردین ماه با افزایش ناگهانی نرخ این محصول به 9 میلیون و 580 هزار تومان رسید و تا پایان این ماه نیز تغییرات چشمگیری نداشت و تقریبا ثابت بود.

 از جمله عواملی که نرخ روز آهن آلات از جمله لوله مانیسمان را تحت تأثیر قرار ‌داد، جنگ بین روسیه و اوکراین بود که در این بازه زمانی به افزایش قیمت‌های جهانی منجر شد و پالس افزایش قیمت را به بازارهای داخلی نیز ارسال ‌کرد.

در همین ایام سیاست‌های دولت تحت عنوان تعیین عوارض سنگین محصولات صادراتی با هدف تعدیل قیمت‌های بازار اجرایی شد که به ثبات محصولات در همان نرخ‌های بالا منجر شد.

نمودار قیمت لوله مانیسمان در اردیبهشت 1401

رشد قیمت لوله مانیسمان رده 80 که در پایان فروردین ماه تثبیت شد، در ابتدای اردیبهشت نیز مشهود بود اما در هفته اول شاهد ریزش نرخ این محصول بودیم، به طوری که قیمت لوله مانیسمان وارداتی رده 40 حدود 5 میلیون و 900 هزار تومان اعلام شد و تقریبا تا اواسط اردیبهشت روی همین نرخ ثابت ماند؛ اما در ابتدای هفته 4 اردیبهشت مجددا قیمت این محصول با نوسان جهشی به 6 میلیون و 426 هزار تومان رسید و تا پایان اردیبهشت تقریبا این نرخ ثابت بود ولی در تاریخ 24 اردیبهشت قیمت این لوله افزایش جزئی داشت.

پس از اینکه کرونا در چین مجددا شیوع پیدا کرد، قرنطینه‌ها نیز اعمال شد و به دنبال آن تقاضای فولاد در این کشور کاهش یافت که این امر در نهایت به خالی شدن حباب قیمت فولاد منجر شد.

از طرفی دیگر در این ماه شاهد تخفیفات 50 درصدی محصولات فولادی روسیه هم بودیم که نرخ این محصولات را در کشورهای منطقه به ویژه در کشور ایران با کاهش چشمگیری مواجه کرد، در همین اثنا تصمیمات دولت برای تعدیل و تنظیم بازار که شامل تعیین عوارض سنگین صادراتی بود، موجب شد بازار صادرات ایران افت قابل توجهی را تجربه کند.

اگرچه این ابلاغیه پس از یک ماه حذف شد اما دامپینگ محصولات فولادی روسیه باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران شد که در این ایام شاهد ارسال پالس کاهش نرخ مقاطع فولادی به صورت تدریجی در بازار داخلی بودیم.

اما عواملی که مانع از کاهش قیمت‌ها در داخل بود شامل مواردی همچون افزایش هزینه حمل بار، آغاز خاموشی‌ها در صنایع فولادی با شروع فصل گرما، افزایش نرخ تورم و قیمت دلار، اعمال دامنه منفی 3 درصد و مهمتر از همه ضعف تقاضا، به تثبیت قیمت‌ها و رکود بازار منجر شد.

در پایان اردیبهشت ماه، افزایش چشمگیر نرخ دلار به افزایش قیمت کلیه محصولات فولادی به ویژه قیمت لوله مانیسمان وارداتی رده 40 که به شدت تحت تأثیر نوسانات ارزی است، منجر شد؛ به طوری که نرخ این محصول در روزهای پایانی اردیبهشت حدود 6 میلیون و 630 هزار تومان اعلام قیمت شد.

نمودار قیمت لوله مانیسمان در خرداد 1401

هفته اول خرداد ماه نرخ لوله مانیسمان وارداتی 5 اینچ رده 80، روی 10 میلیون 455 هزار تومان بود که با کمی کاهش به 10 میلیون تومان رسید اما برخلاف فاکتورهای اثرگذار بر نرخ لوله مانیسمان که آدرس کاهش قیمت را می‌دادند، شاهد افزایش قیمت این محصول و سایر مقاطع فولادی بودیم به طوری که در 4 خردادماه قیمت لوله مانیسمان به 10 میلیون و 404 هزار تومان افزایش یافت.

از علل افزایش نرخ این محصول می‌توان به القای کمبود محصول در بازار، کاهش عرضه در بورس کالا، قطعی برق و رشد نرخ دلار تا کانال 33 هزار تومانی و... اشاره کرد که به خرید هیجانی مردم و در نتیجه افزایش قیمت‌ها منجر شد.

محصولات فولادی و همچنین لوله مانیسمان که با افزایش چشمگیر قیمت‌ها مواجه بودند تا پایان خردادماه در همان قیمت‌های بالا تثبیت شدند و فروشندگان در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کردند اما نهایتا 30 خرداد ماه بازار وارد فاز اصلاحی شد و نرخ لوله مانیسمان رده 80 تا 9 میلیون و 526 هزار تومان ریزش کرد و تا ابتدای تیرماه هم تداوم داشت.

با وجود این و تمام نوساناتی که در سه ماه فصل بهار بازار آهن و فولاد تجربه کرد نرخ تقاضا در کمترین حالت بود و خرید و فروش چشمگیری نیز مشاهده نشد. نرخ لوله مانیسمان اگرچه به نظر می‌رسد بیشتر تحت تأثیر عوامل جهانی باشد اما فاکتورهای داخلی هم به شدت موجب تغییر قیمت این محصول می‌شود.

با این اوصاف بررسی نمودار نرخ لوله مانیسمان در رده‌های پرمصرف 40 و 80، به مخاطب این امکان را می‌دهد تا تأثیر فاکتورهای مختلف را در بازه‌های زمانی مشخص مشاهده کند تا علاوه‌بر پیش‌بینی و تحلیل بازار این محصولات، خرید مطمئن و بدون زیانی داشته باشد.

نمودار قیمت لوله مانیسمان در بهار 1402

در فصل زمستان سال 1401، بازار آهن و فولاد شاهد رکوردهای قیمتی بی‌سابقه در تاریخ خود بود. اما در ابتدای سال جاری، بازار با عقب‌نشینی قیمت لوله مانیسمان و در بسیاری از حوزه‌ها مواجه شد. به عبارت دیگر، قیمت لوله مانیسمان رده 80 که در ماه بهمن به 5 میلیون و 800 هزار تومان ارتقا یافته بود، در هفته سوم فروردین با کمی کاهش در هر شاخه به 5 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

عوامل مختلفی به عقب‌نشینی قیمت لوله مانیسمان منجر شدند. از جمله این عوامل می‌توان به اتصال گاز تولیدکنندگان آهن اسفنجی، افزایش حجم عرضه محصول در بورس کالا، کاهش قیمت ارز و محصولات فولادی صادراتی اشاره کرد.

اما با ورود به ماه اردیبهشت، بازار طی یک تغییر الگویی به روند افزایشی بازگشت اما قیمت لوله مانیسمان تغییر چندانی تجربه نکرد این درحالی است که قیمت لوله داربستی با نوسانات بازار آهن همسو بود. این افزایش قیمت با نزول قیمت دلار به 55 هزار تومان در اواسط اردیبهشت تا حد زیادی به تحولات سیاسی برگشت‌پذیر برمی‌گردد.

روند افزایشی قیمت آهن آلات تا اواسط اردیبهشت ادامه یافت اما قیمت لوله مانیسمان رده 80 تقریبا ثابت ماند؛ اما به طور کلی این افزایش قیمت‌ها ناشی از معاملات اعتباری در بورس کالا، پیش‌دریافت عرضه‌های اعتباری از 30 درصد به 10 درصد و افزایش قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا بود.

در ماه اردیبهشت، تغییر وزیر صمت نیز تأثیر مهمی بر وضعیت بازار داشت. با برگزاری نشست مشترک بین وزارت صمت، بورس کالا، وزارت اقتصاد و کمرگات، تصمیماتی گرفته شد که باعث کنترل نسبی قیمت‌ها شد. این اقدامات بازار را در ابهام و سردرگمی قرار داد و تقاضا نیز به طور چشمگیری کاهش یافت.

با ورود به هفته‌های آخر اردیبهشت، بازار آهن و فولاد آرام شد. با کمبود شمش فولاد ارزان قیمت، قیمت لوله مانیسمان رده 80 دوباره به سمت افزایش حرکت کرد. اما به دلیل اصلاح قیمت دلار، کاهش نرخ محصولات بورسی، و پیش پرداخت معاملات اعتباری از 10 درصد به 30 درصد، در ماه خرداد رشد قیمت‌ها محدود شد. به طوری که قیمت لوله مانیسمان در ماه خرداد در مرز 5 میلیون تومان در نوسان بود.

مؤلفه‌های دیگری مانند آزادسازی پول‌های بلوکه شده، تبادل زندانیان، مذاکرات ایران و آمریکا، سفر وزیر خارجه عربستان و گشایش سفارت عربستان در ایران، سفر پادشاه عمان به ایران،محدودیت‌های سامانه‌ای، مالیاتی و محدودیت‌های خرید و فروش در بورس، کاهش قیمت محصولات صادراتی و اوضاع مبهم بازارهای جهانی و اقتصاد سردرگم چین، نیز به ثبات قیمت‌ها و رکود عمیق در بازار آهن و فولاد تأثیر گذاشتند.

به طور خلاصه، قیمت هر شاخه لوله مانیسمان رده 80 در پایان فصل بهار و آستانه شروع فصل گرما حدود 4 میلیون و 950 هزار تومان اعلام شد که تا ماه نخست تابستان هم تداوم داشت.

قیمت لوله مانیسمان در نیمه دوم سال 1402

در نیمه اول سال به ویژه در ایام تابستان انتظار می‌رود بازار آهن و فولاد داخلی رونق بگیرد و تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای نیز افزایش یابد اما بازار آهن به ویژه بازار لوله مانیسمان در سال جاری برعکس سال‌های گذشته عاری از تقاضا بود و معاملات نیز رونق چندانی نداشت.

در واقع اجرای سیاست‌های انقباضی بازارساز و سامانه‌های نظارتی متعدد عاملی برای کاهش تقاضا در این ایام بود که به کاهش قیمت لوله مانیسمان منجر شد به طوری که قیمت لوله مانیسمان وارداتی رده 40 در اوایل تابستان در هر شاخه حدود 2 میلیون تومان اعلام شد.

در سه ما تابستان 1402 قیمت آهن آلات در غالب زیرمجموعه‌های بازار آهن داخلی سیر ثابت و کاهشی داشتند و نوسانات فزایشی کوتاه مدتی هم که مشاهده شد عمدتا از اقدامات حمایتی بورس کالا، گشایش خرید LC و رشد شاخص نرخ معاملاتی شمش بلوم در بورس نشأت می‌گرفت، قیمت دلار نیز در تیرماه در کانال 48 هزار تومان قرار داشت و تا پایان تابستان بین کانال 49 و 48 هزار تومان در نوسان بود.

احتمال می‌رفت محدودیت مصرف برق و همراه با افزایش قیمت شمش، قیمت‌ محصولات پایین دست نیز افزایش بیابد اما تغییر چشمگیری در قیمت لوله مانیسمان مشاهده نشد؛ از طرفی دیگر ایام محرم و صفر نیز عاملی برای تشدید رکود بازار آهن در این ایام بود؛ به طور کلی روند کاهش تدریجی قیمت لوله مانیسمان تا نیمه‌های مهر تداوم داشت و در هر شاخه به یک میلیون و 670 هزار تومان رسید اما در نیمه‌های مهر با انتشار خبر تنش نظامی بین اسرائیل و فلسطین قیمت لوله مانیسمان و سایر آهن آلات افزایش یافتند.

در همین ایام قیمت دلار وارد کانال 52 هزار تومان شد و به تأثیر از آن قیمت لوله مانیسمان وارداتی نیز افزایش یافت و تا ابتدای آبان ماه هر شاخه لوله مانیسمان رده 40 اینچ 2 به یک میلیون و 790 تومان رسید و تا ماه آذر هم ثابت ماند و قیمت دلار هم در کانال 50 هزار تومان کنترل شد.

به طوری که قیمت شمش در هر کیلو به 17 هزار تومان رسید، پیش پرداخت آهن اسفنجی از 25 درصد به 10 درصد رسید و از طرفی دیگر عرضه‌های اعتباری بورس کالا، روند ثابت قیمت لوله مانیسمان وارداتی را در این ایام رقم زد.

علاوه‌بر این رکود حاکم بر بازار مسکن و نبود نقدینگی، الزام به عرضه منظم محصولات فولادی در بورس کالا، وجود سامانه جامع تجارت و انبارها، سامانه مؤدیان و برخی سیاست‌های کنترلی و نظارتی امکان سفته بازی در بازار فولادی را محدود کرده و مانعی برای افزایش قیمت آهن آلات اعلام شد و پیش بینی می‌شد با توجه به انتخابات ماه اسفند و اتصال گاز واحدهای تولید، بازار آهن تا پایان سال آرام و ثابت باشد اما در ماه بهمن ورق برگشت و با جهش قیمت دلار تا مرز کانال 60 هزار تومان، قیمت لوله مانیسمان نیز بین 2 تا 3 هزار تومان افزایش یافت.

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید: نمودار قیمت ورق روغنی در سال 1401

این روند تا نیمه‌های بهمن ادامه داشت اما با کاهش نسبی قیمت دلار، قیمت لوله مانیسمان نیز تا حدودی اصلاح شد. قیمت دلار که در ابتدای بهمن در کانال 50 هزار تومان مبادله می‌شد تا مرز 60 هزار تومان افزایش یافت و پس از فروکش نوسانات در کانال 55 هزار تومان متوقف شد و به عقیده برخی کارشناسان بازار آهن و فولاد تا پایان سال 1402 با ضعف چشمگیر تقاضا، ثبات و اصلاح جزئی قیمت‌ها همراه باشد

وبسایت شرکت آهن پرایس علاوه‌بر به‌روزرسانی قیمت کلیه محصولات فولادی به صورت لحظه‌ای، به ارائه نمودار هفتگی، ماهانه، 3 ماهه، 6 ماهه و سالانه قیمت لوله مانیسمان و کلیه محصولات می‌پردازد و کاربران عزیز می‌توانند از این امکانات بهره لازم را ببرند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 8 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (19)

  • آوا فروتن
    آوا فروتن 1401/05/09 - 13:52 پاسخ

    قیمت لوله مانیسمان این هفته ب چ صورت بوده افزایشی یا کاهشی؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/05/11 - 12:03

      در این هفته تقریبا ثابت بوده است و می توانید نمودار قیمت محصولات لوله مانیسمان را نیز مشاهده نمایید.

  • مرادی
    مرادی1401/05/09 - 10:33 پاسخ

    قیمت لوله مانیسمان رده 40 گوشته 5 هم داریم؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/05/11 - 12:04

      قیمت لوله های مانیسمان روی سایت درج می شود برای دریافت مشاوره می توانید با کارشناسان مجموعه نیز تماس حاصل فرمایید.

  • محمودی
    محمودی1401/05/09 - 10:17 پاسخ

    قیمت لوله مانیسمان به رده و ضخامت بستگی داره یا به اینچش؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/05/11 - 12:04

      رده لوله مانیسمان بر قیمت آن نیز بسیار اثرگذار است.

  • الله یاری
    الله یاری1401/05/09 - 10:11 پاسخ

    برای خرید لوله مانیسمان بصورت مجازی به چه صورت هستش؟

  • مالکی
    مالکی1401/05/09 - 10:07 پاسخ

    قیمت روز لوله مانیسمان رو شما تو سایتتون میزارید روزانه ؟ کانال تلگرامی ندارید ؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/05/11 - 12:05

      قیمت لوله مانیسمان در سایت و کانال تلگرامی درج می گردد.

  • نمدی
    نمدی1401/05/09 - 09:40 پاسخ

    لوله مانیسمان وارداتی کدوم از کدام کشور کیفیت و قیمت مناسبتری داره؟

  • مردمی
    مردمی 1401/05/09 - 09:36 پاسخ

    سلام وقت بخیر لوله مانیسمان اهواز بهتر است یا لوله مانیسمان کاوه

    • مجیدی
      مجیدی1401/05/11 - 12:34

      قیمت لوله مانیسمان اهواز با قیمت لوله مانیسمان کاوه مگه یکی نیست؟؟؟؟

  • سیاوش سمیعی
    سیاوش سمیعی1401/05/09 - 09:24 پاسخ

    قیمت لوله مانیسمان اهوازی در مقایسه با کاوه چطوره؟قیمت بالاتری داره ؟

    • محمدی
      محمدی1401/05/12 - 08:52

      از نظر کیفیت و قیمت تو یک رنج هستن . ولی کاوه معتبر تره

  • البرزی
    البرزی1401/05/09 - 09:14 پاسخ

    سلام وقت بخیر خرید آنلاین لوله مانیسمان هم دارید؟ شرایط رو میفرمایید

  • رسولی
    رسولی 1401/05/09 - 09:10 پاسخ

    لوله مانیسمان کاوه هم کار میکنین؟

  • ثریایی
    ثریایی1401/05/09 - 09:08 پاسخ

    قیمت لوله مانیسمان رده 40 کارخانه اهواز سایز 2 اینچ میخواستم

  • راد
    راد1401/05/09 - 09:07 پاسخ

    قیمت لوله مانیسمان چینی چرا بیشتر از لوله مانسمان اهواز؟

    • آهن پرایس
      آهن پرایس1401/05/11 - 12:10

      این لوله ها از یکسو وارداتی هستندواز سوی دیگر منطبق بر جدول اشتال می باشند و در نهایت بر قیمت ها موثر خواهد بود.