انواع کاربردهای ورق گالوانیزه

انواع کاربردهای ورق گالوانیزه

کاهش هزینه تعمیر و نگهداری، مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی، انعطاف بالا و قابلیت جوشکاری ورق گالوانیزه این محصول را به یکی از کاربردی‌ترین ورق‌های سرد تبدیل کرده است؛ از همین روانتخاب نخست سازندگان برای ساخت بخش‌های مختلف ساختمان، انواع ورق گالوانیزه است... 

آهن پرایس: ورق گالوانیزه نوعی ورق سرد است که به دلیل قابلیت‌های مکانیکی و شیمیایی خاصی که دارد در صنایع متعددی از جمله صنعت ساختمان‌سازی کاربرد گسترده‌ای دارد؛ با این حساب می‌توان گفت نوسان قیمت در صنایعی که از ورق استفاده می‌کنند، تابعی از قیمت ورق گالوانیزه است.

از آنجایی که ورق گالوانیزه نسبت به سایر ورق‌ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارد و همچنین از قابلیت جوشکاری و انعطاف‌پذیری بالایی برخودار است در صنایع مختلفی استفاده می‌شود؛ علاوه‌براین به دلیل اینکه عمر مفید ورق گالوانیزه بین 10 تا 30 سال است هزینه نگهداری و تعمیر را نیز کاهش می‌دهد.

به همین دلیل سازندگان در بخش‌های مختلف ساختمان از ورق گالوانیزه استفاده می‌کنند در نتیجه می‌توان گفت قیمت ورق گالوانیزه تأثیر قابل توجهی در ساختمان‌سازی و هزینه تمام شده خواهد داشت.

کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان

ورق گالوانیزه به دلیل مقاومت در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی، انعطاف‌پذیری بالا و عمر مفید و طولانی از اولویت‌های نخست سازندگان در صنعت ساختمان‌سازی است زیرا در طولانی مدت به کاهش هزینه‌ها منجر خواهد شد.

  • ساخت نرده و حفاظ: حفاظ و نرده که در ساختمان کاربرد دارند عمدتا از و گالوانیزه تولید می‌شوند زیرا ورق گالوانیزه علاوه‌بر جوش‌پذیری، انعطاف و رنگ‌پذیری بالایی نیز دارد.
  • ساخت سقف و دیوار: در برخی سازه‌ها مانند سوله به دلیل مقاومت در برابر فرسودگی و زنگ زدگی به ویژه در مناطق مرطوب، از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود؛ علاوه‌بر این در ساخت آلاچیق و سقف انواع سازه‌های دیگر مانند باشگاه، ویلا، سیلو و ... از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. البته ممکن است ورق گالوانیزه ساده یا ورق گالوانیزه رنگی به کار گرفته شود.

  • لوله کشی ساختمان: از انجایی که لوله کشی ساختمان از مهمترین امور مربوط به ساختمان است، باید از مواد و مصالح باکیفیت در ساخت آن استفاده کرد تا از تحمیل هزینه‌های جانبی گزاف مانع شد، به همین منظور برای لوله کشی ساختمان جهت انتقال سیالات از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.
  • انواع کانال تهویه: انواع کانال تهویه در ساختمان به دلیل اهمیتی که دارد نیاز است از ورق مقاومی در ساخت آنها استفاده شود که غالبا ورق گالوانیزه انتخاب نخست سازندگان است. به عنوان نمونه کانال کولر، لوله بخاری، شومینه، فن‌کوئل، کولر گازی و آبی از مواردی است که در ساخت آن از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود و قیمت ورق گالوانیزه به طور مستقیم در تعیین قیمت این موارد اثرگذار است.

  • ساخت لوازم آشپزخانه: ساخت کابینت و برخی لوازم آشپزخانه مانند یخچال، لباسشویی، ماشین ظرفشویی و مواردی از این دست عمدتا از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند بنابراین در تعیین نرخ نهایی ساختمان و تجهیز آن اثرگذار است.

در متن بالا کاربردهایی که ورق گالوانیزه در بخش‌های مختلف ساختمان دارد بیان شد اما ضروری است پیش از خرید ورق گالوانیزه اطلاعات کاملی از ابعاد و ضخامت‌های این محصول و انواع مختلف آن به دست بیاورید تا خرید اصولی و درستی را تجربه کنید؛ از همین رو در ادامه به معرفی ورق گالوانیزه، انواع کاربردهای ورق گالوانیزه و تأثیر این ورق در نوسان قیمت صنایع مختلف و نحوه محاسبه هزینه ورق گالوانیزه پرداخته می‌شود.

مشخصات فنی ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یک نوع ورق فولادی است که با استفاده از فرایند گالوانیزاسیون تولید می‌شود. این فرآیند شامل روی‌اندود کردن ورق روغنی با روی است و باعث ایجاد یک لایه‌ی محافظتی از روی بر روی ورق می‌شود. این لایه از ورق گالوانیزه آن را در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم می‌سازد؛ در نتیجه هزینه نگهداری و تعمیر کمتری دارد و مقاومت آن نیز بالا است.

ورق گالوانیزه غالبا به صورت رول یا کویل و شیت یا فابریک تولید می‌شود. ضخامت ورق گالوانیزه رولی بین 0.18 تا 6 میلیمتر است و عرض آن نیز 100 و 125 سانتیمتر است. ورق گالوانیزه شیت نیز در ضخامت‌های 0.18 تا 4 میلیمتر عرضه می‌شود. ابعاد رایج ورق گالوانیزه 1000*1250 میل و 250*2500 میلیمتر است. ورق گالوانیزه عرض 100*125 سانتیمتر و ضخامت 0.3 تا 2.5 میلیمتر از کاربردی‌ترین ابعاد و ضخامت‌های این ورق است.

ضخامت و ابعاد ورق یکی از مهمترین فاکتورهای تعیین قیمت ورق گالوانیزه است از همین رو باید پیش از خرید ابعاد و ضخامت دقیق ورق مورد نیاز را بررسی کرد علاوه‌بر این استاندارد تولید محصول هم در قیمت ورق گالوانیزه اثرگذار است؛ از آنجایی که استاندارد تولید در هر کارخانه متغیر است محصولات تولید شده در هر کارخانه هم از نظر وزن، کیفیت و کاربرد هم ممکن است متغیر باشد.

ورق گالوانیزه غالبا تحت استانداردهای AS/NZS 4680، ISO 1415، استاندارد ASTM A153 و استاندارد ملی به شماره 8549 تولید می‌شود.

کارخانه های برتر ورق گالوانیزه

کارخانه های معروف ورق گالوانیزه

کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید انواع ورق‌های سرد و گرم فعالیت دارند اما معروف‌ترین کارخانه‌هایی که ورق گالوانیزه تولید می‌کنند می‌توان به شرکت‌های زیر اشاره کرد. گفتنی است قیمت ورق گالوانیزه در هر یک از کارخانه‌های مذکور به دلیل شرایط تولید و کیفیت متفاوت، متغیر است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان: فولاد مبارکه از بزرگترین واحدهای صنعتی کشور است که علاوه‌بر ورق گالوانیزه در زمینه تولید انواع ورق‌های فولادی فعالیت دارد. ورق‌های فولاد مبارکه عمدتا در صنایع خودروسازی، ساخت قطعات، صنایع فلزی سبک و سنگین، لوازم خانگی و الکتریکی، ساخت انواع لوله‌ و پروفیل استفاده می‌شود.
شرکت صنایع هفت الماس: ورق گاولوانیزه، ورق استنلس استیل، نورد سرد و سایر مقاطع فولادی از عمده‌ترین محصولات تولید شده در شرکت هفت الماس است که در بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شود.
شرکت فولاد امیرکبیر کاشان: امیرکبیر کاشان نخستین کارخانه تولید ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم به شمار می‌رود که در انواع کلاف، ورق مسطح و ورق فرم‌دار عرضه می‌کند. ورق آنیل شده، ورق اسیدشویی و ورق فولادی از ورق‌های تولید شده در امیرکبیر کاشان است.
شرکت ورق خودرو شهرکرد: ورق‌های تولیدی این کارخانه دارای فرم‌پذیری و مقاومت بالا هستند همچنین این ورق‌ها قابلیت رنگ‌آمیزی خوبی دارند. ورق گالوانیزه شهرکرد به دلیل مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و فرسودگی بیشترین کاربرد را در صنعت خودروسازی دارد و نوسانات قیمت ورق گالوانیزه شهرکرد ممکن است قیمت خودرو را تحت تأثیر قرار دهد.
شرکت تاراز چهارمحال: شرکت فولاد تاراز نخستین تولیدکننده ورق گالوانیزه با پوشش رنگی در خاورمیانه است و ورق گالوانیزه به روش غوطه‌وری گرم از عمده‌ترین تولیدات این کارخانه است.

فرایند تولید ورق گالوانیزه

فرایند گالوانیزه کردن ورق روغنی غالبا به چهار روش انجام می‌شود؛ ورق گالوانیزه در هر یک از این روش‌ها ویژگی‌های خاصی می‌یابد که تأثیر مستقیم در کاربرد و همچنین قیمت ورق گالوانیزه دارد؛ در ادامه به تشریح چهار روش گالوانیزه کرد ورق روغنی پرداخته می‌شود.

1. الکتروگالوانیزاسیون (Electro galvanization): این روش از جریان‌های الکتریکی و محلول الکترولیتی سولفات روی برای گالوانیزاسیون استفاده می‌کند. ورق‌های الکتروگالوانیزه به دلیل ضخامت کمتری که دارند در صنعت‌های حساس مانند خودروسازی استفاده می‌شوند؛ این ورق‌ها دارای قابلیت رنگ‌آمیزی بهتری هستند.

2. گالوانیزه گرم یا حرارتی (Hot-Dip Galvanizing): در این روش ورق‌ها در یک استخر حاوی روی غوطه‌ور می‌شوند تا کاملاً با روی آغشته شوند. این روش به دلیل مقرون به‌صرفه بودن و توانایی گالوانیزه کردن هر نوع محصول فولادی، یکی از پرکاربردترین روش‌هاست. ورق‌های تولیدی از این روش دارای ضخامت پوشش بالایی هستند و مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند.

3. پیش‌گالوانیزاسیون (Pre-galvanization): در این روش، ابتدا ورق‌ها تمیز می‌شوند و سپس در استخر حاوی روی غوطه‌ور می‌شوند. ورق‌های پیش‌گالوانیزه دارای یکپارچگی بیشتری نسبت به روش‌های دیگر هستند. ضخامت پوشش و مقاومت در برابر خوردگی این ورق‌ها بالاست.

4. گالوانیلینگ (Galvannealing): در این روش ورق‌ها ابتدا با روکشی از جنس عنصر فلزی روی پوشش‌دهی می‌شوند، سپس در فرایند کوره‌های گداخته قرار می‌گیرند. این فرایند به تولید ورق‌های آلیاژی منتهی می‌شود. این ورق‌ها دارای ضخامت پوشش بالا و مقاومت بالایی در برابر خوردگی هستند.

ضخامت روی بر روی ورق گالوانیزه در روش‌های مختلف ممکن است متغیر باشد؛ میزان ضخامت روی بر سطح ورق را کوتینگ نام دارد که بر قیمت نهایی ورق گالوانیزه اثرگذار است.

انواع ورق گالوانیزه

همانطور که اشاره شد ورق گالوانیزه تحت فرایندهای مختلفی تولید می‌شود که به تغییر مشخصات و ویژگی‌های ظاهری، مکانیکی و شیمیایی ورق گالوانیزه منجر می‌شود که به تناسب آن کاربرد خاصی نیز پیدا می‌کند.

بر همین مبنا طی فرایند گالوانیزاسیون ورق گالوانیزه در اشکال خاصی تولید می‌شود که از نظر ظاهری به موارد زیر تقسیم می‌شود:

  1. گالوانیزه بدون گل(Zero Spangle)
  2. گالوانیزه گل درشت (Regular Spangle)
  3. گالوانیزه گل ریز (Minimum Spangle)

کاربرد ورق گالوانیزه در صنعت

همانطور که در توضیح انواع ورق گالوانیزه و کارخانه‌های برتر این محصول اشاره شد، ورق گالوانیزه به تناسب مشخصات فنی و ویژگی‌هایی که دارد کاربرد منحصر به فردی پیدا می‌کند از متداول‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنعت برق: در این صنعت برای تولید قطعات پوششی و انواع سیم‌کشی‌ها از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود؛ علاوه‌براین برای ساخت نردبان کابل، سینی مشبک، سینی توری، سینی کابل پانچ شده، سی چنل، لوله فولادی برق، نیروگاه بادی و خورشیدی از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.
  • صنعت خودروسازی: برای تولید شاسی و بدنه و نیز درهای خودرو از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود؛ همچنین از ورق گالوانیزه برای کف کابین، مخازن سوخت و روغن، لوله‌های خارجی و فیلترهای هوا و روغن نیز از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود.

  • ساخت تجهیزات ترافیکی و شهری: گاردریل‌های موجود در سطح شهر از ورق گالوانیزه ساخته شده‌اند.، علاوه‌براین تابلوهای راهنمایی و رانندگی، ایستگاه‌های اتوبوس نیز از ورق گالوانیزه ساخته می‌شوند.
  • صنعت ساختمان: برای سایزه‌های مختلفی از جمله ساخت سوله‌ها و انبارها و گلخانه‌ها و ... از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود علاوه‌براین در صنعت ساختمان از ورق گالوانیزه به اشکال مختلفی مانند ساخت پنجره و لولا و نرده و ... اسفاده می‌شود که در بالا به طور گسترده تشریح شد.

  • صنعت لوازم خانگی: یکی از صنایعی که بیشترین مصرف ورق گالوانیزه را دارد تولید لوازم خانگی است که برای تولید لباسشویی، یخچال، بخاری، کولر، کانال کولر و ... استفاده می‌شود.

با توجه به گستردگی دامنه استفاده از ورق گالوانیزه در صنایع متعددی می‌توان گفت قیمت ورق گالوانیزه اثر مستقیمی در صنایع مختلف دارد و هر نوع نوسانی در این ورق به تغییر قیمت در صنایع مختلف منتهی خواهد شد.

در ادامه می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید: راهنمای خرید میلگرد نیشابور

محاسبه وزن ورق گالوانیزه

برای تعیین و محاسبه قیمت ورق گالوانیزه فرمول مشخصی به کار گرفته می‌شود که علاوه‌بر ورق گالوانیزه قیمت انواع ورق‌های گرم و سرد نیز با این روش محاسبه می‌شود.

وزن محصول از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین قیمت ورق گالوانیزه و قیمت آهن آلات دیگر ست از همین رو بهتر است جدول وزن آهن آلات مختلف را در سایت آهن پرایس بررسی کنیم و فرمول محاسبه وزن ورق و سایر محصولات فولادی را هم بیاموزیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)