فولاد ایران در ماه پایانی 1400

میزان تولید فولاد در سال جاری
فولاد ایران در ماه پایانی 1400

آهن پرایس: به ماه پایانی سال رسیدیم و خبری از رونق بازار فولاد نیست هرچند در سایر بازارهایی همچون آهن و مسکن و ... نیز رکود همچنان سایه افکنده است و صرفا قیمت آهن آلات، فولاد و مسکن با شوک های روانی یا اخبار سیاسی...

آهن پرایس: به ماه پایانی سال رسیدیم و خبری از رونق بازار فولاد نیست هرچند در سایر بازارهایی همچون آهن و مسکن و ... نیز رکود همچنان سایه افکنده است و صرفا قیمت آهن آلات، فولاد و مسکن با شوک های روانی یا اخبار سیاسی گاهی با موج مثبت افزایش قیمت می دهند و گاهی تحت تاثیر موج دیگری کاهش قیمت، اما هیچ یک اثری در رونق بازار نگذاشته است و مردم و حتی صنعتگران نیز قدرت خریدشان کاهش یافته است. 

خلاصه ای از بندهای احتمالی توافق وین بدین شرح است: 

توقف تحریم نفتی به جای لغو تحریم نفتی و بدین معنی است که ممکن است تحریم ها بازگردد و از همه مهمتر اینکه لغو تحریم بانکی و شرکت های تجاری، کشتیرانی و بیمه،صنعت هوایی و ... اصلا در دستور کار یست و فقط 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده آزاد می گردد و در مقابل این توافقات محدود ایران متعهد شده است که غنی سازی به زیر 5 درصد بازگردد، زندانیان دو تابعیتی را آزاد نماید به اصطلاح می تواند گفت این دیگر برجامی که انتظار می رفت نشده است بلکه یک برجامکی از آن حاصل کرده اند اما آن چیزی نبود که دولت و گروه های سیاسی و اقتصادی داخلی برای ماه ها پیگیر آن بودند در حالیکه در توافقات برجام سال 2015 تحریمات لغو شده خیلی بیشتر و اصولی تر از برجام کنونی بود اگرچه آن هم سرانجام ناموفقی داشت اما این برجامک اخیر هم تضمین دوام چندانی نخواهد داشت و بعید به نظر نمی رسد که دولت آمریکا این شبه برجام را نیز دور بزند. 

خلاصه کلام اینکه با عدم رفع تحریم های بانکی، اقتصاد ایران نه تنها رشد نمی کند بلکه کوچک و کوچکتر خواهد شد و این برجامک نیز گره ای از مشکلات اقتصادی باز نخواهد کرد مگر اینکه در مرحله نهایی توافقات روی تحریم های بانکی تلاش بیشتری از سوی نمایندگان ایرانی شود. 

میزان تولید فولاد در سال جاری

بر سال بررسی آمار و اطلاعات موجود از اشکال مختلف فولاد طی 10 ماه سال 1400 مشخص است که نه تنها تولید تمامی فرآورده های فولادی کاهش یافته است بلکه مصرف ظاهری آن نیز نسبت به همین زمان در سال گذشته کاهشی بوده است و میزان مصرف فولاد کشور طی مدت مشابه در سال جاری حدود 8 الی 14 درصد کاهش یافته است بنابراین وضعیت پروژه های عمرانی و توسعه ای در اکثر صنایع تحت تاثیر ابهام اقتصادی پس از برجام و همچنین بحث کمبود منابع مالی و کاهش قدرت خرید صنعتگران روند نزولی را تجربه کرده است. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید : رونق بازار فولاد با پایان فصل سرد

صادرات شمش ایران

معاملات شمش صادراتی ایران از فوریه شدت گرفته است چرا که عرضه کنندگان موفق شدند با قیمت بالاتری عرضه کنند.می توان اظهار داشت که با احیای مجدد فعالیت ها در چین که یکی از اصلی ترین مراکز عرضه محصولات فولادی ایران است و همچنین روند مثبت جهانی در بازارهای شمش و فولاد در احیای مجدد صادرات شمش ایران تاثیرگذار بود. فی الواقع از اواخر ژانویه تا اوایل فوریه به دلیل مشکلات گاز و برق و همچنین شرایط نامساعد جوی کارخانه های تولید کننده فولاد ایران در شرایط نامساعدی قرار گرفتند اما از اواسط فوریه شرایط نسبتا بهبود یافت و تولیدکنندگان مجددا وارد چرخه صادرات شدند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)