واریز حق مسکن کارگران از اول پاییز

واریز حق مسکن کارگران از اول پاییز

پس از پیگیری‌های مستمر و انتظار برای دریافت حق مسکن 650 هزار تومانی، ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از واریز این وجه از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت معوقات حق مسکن نیز به مرور  و با اعلام بعدی پرداخت خواهد شد.

آهن پرایس: پس از پیگیری‌های مستمر و انتظار برای دریافت حق مسکن 650 هزار تومانی، ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از واریز این وجه از ابتدای مهرماه خبر داد.

وی در این‌باره اظهار کرد: براساس ابلاغ رئیس مجلس مصوبه حق مسکن 650 هزار تومانی کارگران و افزایش مستمری 10 درصدی بازنشستگان تأمین اجتماعی، به دلیل مغایرت با قانون باطل شد و حق مسکن همان 650 تومان باقی ماند.

اسماعیلی بیان کرد: پس از تأخیر شش ماهه در پرداخت حق مسکن 650 تومانی کارگران، این رقم از ابتدای مهرماه واریز و معوقات آن نیز طبق زمان‌بندی مشخصی پرداخت خواهد شد.

دریافت وام مسکن روستایی

امکان دریافت وام 200 میلیون تومانی جهت نوسازی مسکن روستایی از هفته جاری فراهم شده است و متقاضیان می‌توانند به بانک‌های دولتی مراجعه کرده و تسهیلات خود را در قالب سفته زنجیره سه نفره دریافت کنند.

در همین زمینه اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن تصریح کرد: طبق برآوردها حدود 2 میلیون و 700 هزار مسکن روستایی در کشور وجود دارد که نوسازی نشده‌اند و متقاضیان می‌توانند با دریافت این تسهیلات و اخذ پروانه نسبت به نوسازی مسکن خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: براساس قانون جهش تولید که لازم است در سال حدود 200 هزار مسکن روستایی نوسازی شود، از این رقم حدود 185 هزار واحد در حال ساخت است که 100 هزار واحد از این تعداد تا مرحله سقف پیشرفت داشته است.

نیکزاد همچنین درباره مسکن محرومان بیان کرد: براساس توافق با بنیاد مستضعفان 20 هزار واحد برای محرومان در حال ساخت است، همچنین براساس توافق با کمیته امداد نیز 40 هزار واحد درحال ساخت است که به خانواده‌های دارای دو معلول تعلق می‌گیرد.

رئیس بنیاد مسکن درباره مشارکت این بنیاد در ساخت مسکن شهری افزود: با مسئولیت بنیاد مسکن حدود 102 هزار واحد مسکونی شهری درحال ساخته شدن است که در هفته دولت به بهره‌برداری رسید.

نیکزاد در پایان یادآور شد: در کشور 40 هزار روستا وجود دارد که بالای 20 خانوار هستند و این روستاها مشمول طرح هادی مصوب می‌شوند.

عدم مشارکت بانک‌ها در ساخت مسکن ملی

گزارش‌ها از روند اجرای نهضت مسکن ملی در کشور حاکی است که برخلاف درخواست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش تسهیلات با نرخ یارانه‌ای توسط بانک مرکزی، اما همکاری از سوی بانک مرکزی در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن ملی مشاهده نمی‌شود.

براساس گزارش‌ها پس از 9 ماه که از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل می‌گذرد، از میان 27 بانک، هنوز 22 بانک تسهیلاتی به ساخت مسکن ملی تخصیص نداده‌اند و تاکنون به طور کلی 13/5 هزار میلیارد تومان به ساخت مسکن اختصاص یافته که بیشترین مقدار آن هم از سوی بانک مسکن پرداخت شده است. گفتنی است نظام بانکی کشور در 6 ماه اخیر تنها 1/9 درصد از تعهدی که در ساخت مسکن دارد را پرداخت کرده که این رقم معادل 7 هزار میلیارد تومان است و آنطور که از ظواهر امر پیداست تمایلی نیز برای انجام وظیفه خود مبنی برتأمین پولی ساخت مسکن ملی نیز ندارد.

در ادامه ی‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: خرید ملک سن بالا؛ سود یا زیان؟

همچنین بانک‌های ملت، ملی، پارسیان و تجارت با وجود اینکه ملزم به پرداخت تسهیلات 119 هزار و 625 میلیارد تومانی هستند، روی‌هم‌رفته 9/7 میلیارد تومان وام مسکن پرداخت کرده‌اند؛ این درحالی است که بانک مسکن که خود ملزم به پرداخت 63 هزار میلیارد تومان تسهیلات بود، حدود 13/5 هزار میلیارد تومان تسهیلات پراخت کرده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)