خرید ملک سن بالا؛ سود یا زیان؟

خرید ملک سن بالا؛ سود یا زیان؟

گزاش بانک مرکزی حاکی است که افزایش سرسام‌آور نرخ مسکن و کاهش توان خرید ناشی از تورم بالا، موجب شده مردم به خرید خانه‌هایی با سال ساخت بالا روی بیاورند. در بررسی علت چنین پدیده‌ای می‌توان کمبود زمین مسکونی، افزایش هزینه‌های ساخت مسکن و در نتیجه کاهش تعداد مسکن نوساز، اشاره کرد.

آهن پرایس: گزاش بانک مرکزی حاکی است که افزایش سرسام‌آور نرخ مسکن و کاهش توان خرید ناشی از تورم بالا، موجب شده مردم به خرید خانه‌هایی با سال ساخت بالا روی بیاورند.

در بررسی علت چنین پدیده‌ای می‌توان کمبود زمین مسکونی، افزایش هزینه‌های ساخت مسکن و در نتیجه کاهش تعداد مسکن نوساز، اشاره کرد که موجب افزایش قیمت این خانه‌ها در مقایسه با خانه‌های سال ساخت بالا است. از سوی دیگر عاملی همچون کاهش عرضه واحد نوساز از طرف سازنده نیز گزینه انتخاب را برای خریداران محدود کرده است.

منصور غیبی کارشناس حوزه مسکن صحت این پدیده را تأیید کرد و گفت: پایین بودن قیمت چنین املاکی موجب ترغیب خریدار می‌شود. از سوی دیگر موانع و مشکلاتی که سازندگان و سرمایه‌گذاران در هنگام ساخت و ساز با آن مواجه می‌شوند تمایل بیشتری به بازارسازی و فروش ملک‌های سن بالا دارند. گفتنی است مشکلاتی از جمله بالا بودن مواد و مصالح ساختمانی، بالا بودن قیمت زمین و جواز و... مواردی است که مانع از ساخت مسکن نو می‌شود.

این کارشناس افزود: اگرچه خانه‌های تازه‌ساز از امکانات و امنیت بالایی برخوردارند اما جیب همه مردم به خرید خانه نوساز قد نمی‌دهد، از طرفی نمی‌توان گفت خانه‌های سال ساخت بالا امکان بهره‌مندی از فضا و فرصت مناسب را ندارند، گاهی حتی ملک‌های سن بالا که زیربنای متراژ بالایی نیز دارند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری و نوسازی هستند.

ملک سن بالا کلنگی است؟

غیبی در زمینه اینکه کدام ملک کلنگی محسوب می‌شود، اظهار کرد: از نظر ما ملکی که قابل سکونت نیست کلنگی است، گاه ممکن است خانه‌ای بالای 20 سال عمر داشته باشد اما همچنان قابل سکونت است و نمی‌توان گفت بالا بودن سن یک ملک، تنها فاکتور کلنگی بودن ملک است.

چه خبر از حق مسکن کارگران؟

پس از گذشت شمش ماه از آغاز سال 1401، به‌رغم ابلاغ نامه رئیس مجلس به دولت، هنوز این مسأله به سرانجام نرسیده و کارگران حق مسکن 650 هزار تومانی خود را تا کنون دریافت نکرده‌اند.

فرامرز توفیقی نماینده کارگران در شورای عالی کار، از انتظار 6 ماهه کارگران برای دریافت این حق قانونی خود، خبر داد.

وی در ادامه افزود: تا پیش از این چنین مسأله‌ای مشاهده نشده و با وجود اینکه چنین مصوبه‌ای با امضای وزرای دولت به تصویب رسیده، همچنان اجرایی نشده است.

توفیقی بیان کرد: انتظار می‌رود قبل از پایان تابستان این ابلاغیه اجرایی شود و کارفرماها نیز معوقات حق مسکن کارگران را تمام وکمال پرداخت کنند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: تهیه زمین و تأمین مالی؛ موانع ساخت مسکن

همچنین در ادامه حمیدرضا امام قلی‌تبار بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور نیز اظهار کرد: نرخ سرسام‌آور تورم در کشور، مردم را در خرید مسکن ناتوان کرده و صاحبخانه شدن به رویای دور و ناممکن تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: اگر قیمت هر متر ملک را 13 میلیون در نظر بگیریم، با فرض اینکه کارگری قصد خرید خانه 70 متری داشته باشد، دستکم باید 900 میلیون تومان هزینه کند. اگر فرض کنیم هر کارگر 50 درصد از حقوق دریافتی خود را ذخیره و پس‌انداز کند و نرخ مسکن هم بدون تغییر باشد، در بهترین حالت باید 20 سال کار کند تا بتواند یک خانه 70 متری بخرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)