اجاره بها و کمیسیون عمران مجلس

مبلغ اولیه متقاضیان مسکن ملی بیشتر شد!
اجاره بها و کمیسیون عمران مجلس

آهن پرایس: این روزها که بازار اجاره بها داغ است و همه مستاجران در حال جابه جایی هستند برخی ازموجران مایل به افزایش اجاره بهای زیادی هستند...

این مساله یکی ازمعضلات اقشار جوان و زوج های جوان شده است  و خلاصه گویا بالاخره کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز دست به کار شده تا این معضل را مرتفع نماید. طی هفته جاری در روزهای یکشنبه ، دوشنبه و سه شنبه نشستی در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد که در آن طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در دستور کار روز یکشنبه است. دیروز رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: ما هر ساله نیازمند ساخت یک میلیون مسکن هستیم و چون این ساخت هرساله انجام نشده است طی 10 سال بالغ بر 300 هزار واد ساخته نشده داریم و با تقاضای زیادی در این حوزه مواجه هستیم. 

محمدرضا رضایی کوچی افزود: ما برای مهار قیمت اجاره باید به سمت تولید مسکن حرکت نماییم و لازم الاجراست که بین عرضه و تقاضا تناسب ایجاد شود در حالیکه قانون جهش تولید بیشتر از 7 ماه است که به دولت ابلاغ شده است اما همچنان از برنامه عقب هستیم. 

البته مالیات لحاظ شده بر خانه های خالی نیز میتواند بر عرضه این واحدها به بازار نیز کمک نماید. در حال حاضر یک طرح دو فوریتی در جهت حمایت از مستاجران در دست اقدام است که دست اندرکاران آن وزارت راه و قوه قضاییه هستند و بنا بر برنامه های از پیش تعیین شده امروز باید در کمیسیون این طرح به نتیجه برسد و پس از آن روز سه شنبه در صحن علنی مجلس با عنوان طرح دو فوریتی کنترل اجاره بهای مسکن مورد بررسی قرار گیرد. 
شاید بتوان اظهار داشت بخش عمده بحث های دولت و مجلس در جهت کنترل بازار اجاره بها است. در حال حاضر ما با دوحالت در بازار مسکن مواجهیم، حالت اول اینکه دولت در قیمتگذاری ها مداخله نماید. فرضیه دیگر این است که اجاره بها افزایش یابد که این موضوع نیز در جلسه سران قوا امروز بررسی خواهد شد.  اما تعداد کثیری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که مداخله در قیمتگذاری شرایط را سخت و پیچیده خواهد کرد و ریسک مالکان برای اجاره بها بیشتر خواهد شد. 

مبلغ اولیه متقاضیان مسکن ملی بیشتر شد!

طبق اعلامیه اولیه وزارت راه و شهرسازی مقرر شده بود که آورده اولیه متقاضیان مسکن ملی 200 میلیون تومان باشد که در حال حاضر این مبلغ به 320 میلیون تومان افزایش یافت. معاونت  وزیر راه و شهرسازی در آبان سال گذشته اظهار داشت که برنامه ساخت  4میلیون مسکن تحت عنوان مسکن ملی یا به عبارتی همان جهش تولید مسکن در برنامه ها قرار می گیرد و بانک های ذیربط نیز وام با مبالغ 250 الی 450 میلیون را با اعلام سود 18 درصد به صورت اقساطی فراهم می آورند. 


محمودزاده افزود: سودی که از این تسهیلات دریافت می شود برای دهک های یک 3 الی 5 درصد اعمال خواهد شد و برای سایر دهک ها بر اساس توان مالی و توان پرداخت تنظیم شده است. مبلغ آورده اولیه متقاضیان مسکن ملی برای دهک های اول تا سوم درآمدی مبلغ 20 میلیون تومان در نظر گرفته شده بود و برای سایز دهک ها این مبلغ 40 میلیون می باشد. 

البته لازم به ذکر است که این مبلغ برای ثبت نام اولیه است و مابه التفاوت مبلغ آورده اولیه و تسهیلات طی مراحله بعدی که 5 مرحله است و در قرار داد نیز باید آورده شود از متقاضی دریافت خواهد شد. بنابراین برای سایر دهک ها مبلغ آورده اولیه بالغ بر 200 میلیون تومان خواهد بود. شرکت عمران شهر جدید پرند اعلام داشت : متقاضیان باید طی مراحل 8 گانه 320میلیون تومان خود را واریز نمایند. به عبارتی در هر مرحله متقاضی مبلغ 40 میلیون تومان به حساب مسدود شده خود در بانک مسکن واریز می نماید. البته این مبلغ علی الحساب است و امکان دارد در ادامه فرایند ودر آینده افزایشی شود. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه فرمایید: خروج بازار مسکن از رکود 


رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت :  افتتاحیه استارت 15 هزار و 480 واحد نهضت ملی مسکن در هفته گذشته در چیتگر انجام شد و در این افتتاحیه اعلام شد که 70 درصد زمین برای ساخت 4 میلیون مسکن ملی شناسایی شده است و یک میلیون و 400 هزار واحد مسکن ملی در حال حاضر آماده بارگذاری است. 

ایشان در پایان افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده نهضت ملی مسکن را نمی توان پیش بینی کرد چراکه با افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت تمام شده ی ساخت نیز افزایش خواهد داشت.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • علی سبک ویژه
    علی سبک ویژه1401/04/03 - 10:03 پاسخ

    خیلی عالی ممنونم تحلیل کاملا صحیح