خروج بازار مسکن از رکود

خروج مسکن از رکود در اریبهشت 1401
خروج بازار مسکن از رکود

آهن پرایس: بازار مسکن ایران یک بازه ی زمانی دو ساله رکود را تجربه کرد تا بالاخره در اریبهشت ماه 1401 رشد چشمگیری را نمایش داد. ماهانه حدود 6.1 درصد رشد در بازار مسکن نه تنها بسیارحائز اهمیت است بلکه دومین رکورد تورم ماهانه در...

آهن پرایس: بازار مسکن ایران یک بازه ی زمانی دو ساله رکود را تجربه کرد تا بالاخره در اریبهشت ماه 1401 رشد چشمگیری را نمایش داد. ماهانه حدود 6.1 درصد رشد در بازار مسکن نه تنها بسیارحائز اهمیت است بلکه دومین رکورد تورم ماهانه در یکسال گذشته بوده است. بر اساس بررسی رشد ماهانه در سالهای گذشته مشخص است که هر ساله در بازه زمانی اردیبهشت ماه همواره رشد قیمت مسکن رقم میخورد. به طور مثال در اردیبهشت ماه سال 1397 رشد قیمت مسکن بالغ بر 8.16 درصد بود و سال 1398 این رقم به 12.45 رسید.

این مساله را در روند تعداد معاملات نیز بارها رویت کرده ایم و هر بار که در فروردین ماه تعداد معاملات در سطح پایینی بود در ماه اردیبهشت رشد چشمگیری داشت. برخی از تحلیلگران بازار مسکن معتقدند که پس از دو سال رکورد بازار مسکن شکسته شد و هر چند که 6.1 درصد تورم را در گزارشات ملاحظه می نماییم اما باز هم می توان این تغییر و تحولات را به معنی رونق بازار مسکن تعبیر کرد. آمار معاملات مسکن نیز در سال جاری اتفاق مثبت دیگری است که می تواند ما را به رونق بازار امیدوار سازد البته زمانی که همزمان با افزایش قیمت ها تعداد معاملات نیز افزایش می یابد رونق تورمی رخ داده است. در مورد بررسی بازارها منطقی است که به غیر از بررسی متغیرها به صورت ماهانه ، آنها را به صورت فصلی نیز بررسی نمایید، چرا که میزان تغییرات در عرضه و تقاضا در ماه های مختلف می تواند به فصل آن مربوط باشد و منجر به تغییر قیمت ها شود. 

بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنا نیست، با بررسی آمارهای مسکن تهران نیز به همین نتایج دست می یابیم. به طور مثال با بررسی اعداد و ارقام از سالهای 97 تا 1401 مشخص است که هر ساله در ابتدای سال بازار مسکن گرفتار رکود میشود و سپس در اردیبهشت ماه رشد بالایی دارد و دوباره قیمتهای مسکن صعودی می گردد.با رونق بازار مسکن می توانیم پیش بینی رونق بازار آهن از جمله محصولات ساختمانی همچون میلگرد، تیرآهن، صفحه ستون و نبشی را نیز داشته باشیم. 


با بررسی تعداد معاملات هر ساله مشخص است که در فروردین ماه همواره تعداد معاملات کمتر است و به عبارتی راکد است و در ماه دوم سال این مهم روند صعودی می گیرد و در نتیجه موج تقاضا نیز روانه بازار می شود. اما متاسفانه در سالهای کرونایی 1400 روال کمافی سابق نبود.  در اردیبهشت ماه سال 1400 مسیرحرکتی بازار مسکن متفاوت بود چرا که با وجود افزایش میزان تورم قیمت مسکن در اریبهشت ماه در این سال در آمار 1.7 درصد به ثبت رسیده است. تعداد معاملات نیز در این ماه برابر با 3 هزار فقره بوده است که در مقایسه با سالهای پیشین سطح آنچنانی نداشته است. 
با این تفاسیر روند قیمت و معاملات در اردیبهشت 1401 نشان دهنده آن است که شکل معاملات مانند سالهای پیش از 1400 است بنابراین می توان به این نتیجه رسید که در سال گذشته روند قیمت ها کاهشی بوده و معاملات از سطح پایینی برخوردار بوده است که نشان دهنده رکود در این بازار بوده. اما در سال جاری این طور که از بازار برمی آید بازار از روند رکودی خارج شده و با شیب نسبتا ملایمی در مسیر تورمی قرار گرفته است یا به عبارتی مسیر را همچون سالهای قبل 1400 طی می نماید. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: اثرات حذف ارز ترجیحی بر بازار مسکن

هرچند که روال تورمی برای مردم فشار اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت اما خروج از رکود و رونق این بازار می تواند نوید بخش خبرهای خوشی باشد و امیدواریم با این رونق و اهتمام دولت در پروژه مسکن ملی نور امیدی در دهک کم در آمد کشور روشن شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)