افزایش تولید فولاد ایران

افزایش تولید فولاد ایران

درحالی که تولید فولاد جهان در 11 ماه گذشته با کاهش جدی مواجه بوده است آمار و گزارش‌ها حاکی از افزایش تولید فولاد ایران در این بازه زمانی است که میزان آن نیز حدود 8/5 درصد برآورد شده است...

آهن پرایس: درحالی که فولاد جهان در 11 ماه گذشته با کاهش تولید مواجه بوده است آمارو گزارش‌ها حاکی است که تولید فولاد ایران رو به رشد بوده و میزان آن حدود 8/5 درصد برآورد شده است. در 11 ماهه سال گذشته 25 میلیون و 700 تن برآورد شد درحالی که در سالجاری به 27 میلیون و 900 هزار تن رسیده است که معادل 8/5 درصد افزایش تولید است.

افزایش میزان تولید فولاد ایران درحالی است که کشور دچار تحریم‌های همه‌جانبه و سنگین است. با وجود این در همین ایام میزان تولید فولاد جهان کاهش 3/7 درصدی داشته است. به عبارتی می‌توان گفت از میان ده تولیدکننده برتر فولاد جهان تنها کشور ایران و هند با افزایش تولید مواجه بود و سایر کشورها افت تولید داشتند.

گفتنی است در 11 ماه گذشته تولید فولاد امریکا کاهش 5/5 درصدی داشته و میزان آن به 74/4 میلیون تن رسیده است. چین نیز حدود 1/4 درصد کاهش تولید داشته که معادل 935 هزار تن برآورد شده است. ایران نیز در همین ایام 3/9 درصد رشد تولید داشته که حجم آن 2/9 میلیون تن برآورد شده است.

کاهش مجدد نرخ سنگ آهن

چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا و یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان فولاد است که هر تغییری در اقتصاد آن کل بازار جهانی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. از همین رو بررسی اوضاع اقتصادی آن که عاملی اثرگذار در قیمت آهن و فولاد جهانی است اهمیت می‌یابد.

در چند هفته گذشته که موجی از اعتراضات در کشور چین در زمینه محدودیت‌های کرونایی شکل گرفت، دولت چین به کاهش این محدودیت‌ها اقدام کرد که حاصل آن افزایش خوشبینی‌ به بازگشایی‌ها بود؛ در نتیجه از ابتدای ماه نوامبر قیمت سنگ آهن نیز از کانال 80 دلار به 113 دلار رسید که بیانگر رشد 62 درصدی نرخ این محصول است.

اما این روند دیری نپایید و دوباره با اوج‌گیری کرونا محدودیت‌ها به حالت قبل بازگشت، به همین جهت بانک جهانی نیز رشد اقتصادی چین را در سال آینده ضعیف پیش‌بینی کرد.

در این بازه زمانی شاهد اثرگذاری این روند در نرخ کامودیتی و محصولات اولیه بودیم به طوری که مجددا قیمت سنگ آهن کاهشی شد و در هر تن به 108 دلار رسید که معادل کاهش 3/2 درصدی این محصول است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چالش قطعی گاز و کمبود آهن اسفنجی

با در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی چین، پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی این کشور امسال حدود 2/7 درصد برآورد شد، درحالی که آخرین پیش‌بینی 2/8 درصد بود؛ همچنین رشد اقتصادی برای سال 2023 هم 4/3 درصد پیش‌بینی شده بود که از برآورد پیشین حدود 0/2 درصد کمتر بود؛ با این اوصاف بانک جهانی از اعلام کرد که آینده در معرض خطرات احتمالی قرار دارد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 1 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)