چالش قطعی گاز و کمبود آهن اسفنجی

چالش قطعی گاز و کمبود آهن اسفنجی

قطعی گاز در ایام سرد سال یکی از معضلات کشور در چند سال اخیر است که سال به سال هم وخیم‌تر می‌شود و به جای حل این بحران تنها با هشدارهای صرفه‌جویی مواجه هستیم. صنایع فولادی یکی از اصلی‌ترین واحدهای تولیدی است که با شروع فصل زمستان دچار این بحران شده است...

آهن پرایس: قطعی گاز در ایام سرد سال یکی از معضلات کشور در چند سال اخیر است که سال به سال هم وخیم‌تر می‌شود و به جای حل این بحران تنها با هشدارهای صرفه‌جویی مواجه هستیم.

صنایع فولادی یکی از اصلی‌ترین واحدهای تولیدی است که با شروع فصل زمستان دچار این بحران شده و با محدودیت مصرف یا قطعی گاز به‌ناچار تولیدات خود را متوقف می‌کنند.

در همین زمینه حسین بختیاری معاون فروش فولاد خراسان اظهار کرد: با آغاز فصل سرما یکی از کارخانه‌هایی که با قطعی گاز مواجه می‌شود فولاد خراسان است؛ به گونه‌ای که قطعی گاز به توقف تولید آهن اسفنجی در این واحد منجر شده است طوری که هیچ خبری از تولید روزانه 4 هزار و 500 تن آهن اسفنجی در این مجمتع نیست.

این فعال فولادی در ادامه بیان کرد: قطعی گاز صنایع فولادی معمولا بدون هماهنگی اتفاق می‌افتد؛ با توقف تولید آهن اسفنجی، برخی واحدهای فولادسازی نیز به ناچار تولیداتشان متوقف می‌شود و طبق تجربه سال‌های گذشته به نظر می‌رسد این روند تا پایان سال نیز تداوم داشته باشد.

بختیاری همچنین ادامه داد: بیشترین افت فشار هم به شرکت‌هایی اختصاص دارد که از خطوط لوله گاز شمال شرق کشور استفاده می‌کنند به همین دلیل بیشترین قطعی گاز در شرکت‌های این منطقه بیش از سایر نقاط کشور است.

وی در ادامه تأکید کرد: محدودیت مصرف گاز خواه ناخواه آثار و صدمات جبران‌ناپذیری به همراه دارد به طوری که توقف تولید فولاد به کاهش چشمگیر سود این تولیدکنندگان منجر می‌شود، همچنین قیمتگذاری دستوری دولت نیز در کنار افت بازار جهانی فولاد، به ورشکستگی برخی از این واحدهای تولیدی می‌انجامد.

بختیاری در پایان بیان کرد: ضروری است دولت هرچه زودتر زمینه بهبود و ترمیم مشکل کمبود انرژی را فراهم کند و انرژی گاز و برق را که اساس تولید فولاد است در دسترس این واحدهای فولادی قرار دهد تا دستکم این واحدها بتوانند هزینه‌های خود را تأمین کنند؛ در این صورت است که دولت می‌تواند به دنبال اخذ مالیات سبز از این واحدها باشد.

در همین زمینه جهاندار شکری مدیرعامل ذوب آهن بیستون کرمانشاه قطعی گاز را عامل کاهش یا توقف تولید کارخانه آهن اسفنجی دانست و گفت: با کمبود آهن اسفنجی واحدهای القایی فولادساز دچار مشکل شده‌اند که به نگرانی انجمن تولیدکنندگان فولاد منجر شده است از همین رو این تولیدکنندگان به‌ناچار آهن اسفنجی مورد نیاز خود را باید از بورس کالا تهیه کنند.

وی در ادامه افزود: آهن اسفنجی تولیدشده برای رفع نیاز سایر تولیدکنندگان در بورس کالا عرضه می‌شود. به این صورت که این تولیدکنندگان پس از اینکه نیاز خود به اهن اسفنجی را تأمین کردند، مابقی آهن اسفنجی تولیدشده را در بورس کالا عرضه می‌کنند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت سنگ آهن تا پایان سال

شکری در ادامه اظهار داشت: برخی از واحدهای تولیدی کل زنجیره فولاد را در مجموعه خود دارند، به همین منظور آهن اسفنجی تولید شده در مجموعه خود را مصرف می‌کنند و نهایتا محصولات میانی و پایین دست مانند میلگرد را می‌فروشند، به عبارتی نمی‌توانند آهن اسفنجی خود را در بورس کالا عرضه کنند و مجددا از بورس خریداری کنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)