قیمت میلگرد بازار ارزانتر از بورس

قیمت میلگرد بازار ارزانتر از بورس

بازار آهن آلات روز گذشته با نوسانات جزئی همراه بود. قیمت میلگرد در برخی مبادی با کاهش روبه‌رو شد، در حالی که قیمت تیرآهن، ورق سیاه، پروفیل و لوله عمدتا ثابت ماند اما در شماری از شرکت‌ها نیز کاهش قیمت مشاهده شد. در بورس کالا نیز اوضاع میلگرد نامطلوب بود و تقاضا برای این محصول پایین بود...

آهن پرایس: روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در برخی مبادی که پیش‌تر با قیمت‌های غیرواقعی عرضه می‌شدند، با کاهش 100 تا 500 تومانی روبه‌رو شده است، با وجود این نوسانات، کف قیمت پیشنهادی میلگرد آجدار در بازار همچنان حول محور 26500 تومان ثابت مانده است.

اما به طور کلی جو بازار میلگرد آجدار در حال حاضر کاملا آرام است و تقاضا در سطح پایینی قرار دارد. قیمت میلگرد فایکو 27.100 تومان اعلام شد و حدود 200 تومان کاهش داشت، قیمت میلگرد نیشابور 27.610 توامن اعلام شد اما قیمت میلگرد راد همدان 30 هزار و 465 تومان برآورد شد.

قیمت روز تیرآهن در اکثر کارخانه‌ها 10 تا 70 هزار تومان کاهش داشتند. قیمت نبشی و ناودانی نیز در اکثر مبادی فروش با ثبات نسبی همراه بود و تنها در چند کارخانه کاهش 100 تا 400 تومانی مشاهده شد.

قیمت ورق سیاه در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما در این بین قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها 200 تا 500 تومان کاهش داشت. قیمت ورق‌ شیروانی، ورق روغنی و استیل در اکثر کارخانه‌ها 700 تومان کاهش داشت.

قیمت پروفیل مبلی، قیمت پروفیل در و پنجره، قیمت پروفیل گالوانیزه و سایر پروفیل‌ها در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شدند اما قیمت پروفیل نیکان و پروفیل صدرا در برخی ضخامت‌ها 300 تا 500 تومان کاهش داشت. قیمت لوله مبلی، قیمت لوله گازی، قیمت لوله داربست و سایر لوله‌ها عمدتا ثابت اعلام شد.

گزارش‌ها از معاملات دیروز بورس کالا نیز حاکی از اوضاع نامطلوب بازار میلگرد با وجود عرضه‌های اعتباری است درواقع معاملات میلگرد در بورس کالای ایران در حال حاضر رونق چندانی ندارد و کف قیمت‌های پیشنهادی این محصول در بازار گاه از نرخ پایه عرضه بورس پایین‌تر است.

البته باید گفت عرضه‌های اعتباری و برخی محصولات پرطرفدار مانند ذوب آهن اصفهان از این افت قیمت مستثنا هستند.

به طور کلی از186 هزار و 974 تن میلگرد عرضه شده تنها حدود 2 درصد معادل 4هزار و 362 تن از عرضه نقدی به قیمت 27.300 تومان و 22 درصد از حجم عرضه این محصول نیز به صورت اعتباری و به قیمت 27.800 تومان به فروش رسید.

تخفیف‌های جذاب در بازار میلگرد، نشانه اشباع تقاضا

در اواخر روز چهارشنبه، تخفیف‌های قابل‌توجهی در فروش‌های ال‌سی میلگرد در بازار مشاهده شد. در برخی پیشنهادها، قیمت میلگرد تحویل 15 روزه تا 500 تا 800 تومان در هر کیلوگرم کاهش یافت. به دلیل اشباع تقاضا در بازار، فشار فروش میلگرد به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است.

عقب‌نشینی دلار در بازار آزاد و فروکش کردن هیجانات خرید انباری یکی از دلایل اصلی این افت قیمت است. پر بودن اکثر انبارها از میلگرد و کمبود نقدینگی و مشتری واقعی مصرفی در بازار، عامل دیگری برای این امر به شمار می‌رود. پیشخور شدن تقاضا در خلال پیش‌خریدهای هیجانی اواخر زمستان نیز در این موضوع بی‌تاثیر نبوده است.

از طرفی دیگر سرازیر شدن میلگردهایی که از کارخانجات، چه از طریق بورس کالا چه خارج از بورس کالا، ال‌سی خریداری شده‌اند، بر عرضه و قیمت‌ها اثرگذار بوده است همچنین بازگشت اکثر کارخانه‌ها به مدار تولید و رفع محدودیت‌های زمستانه نیز به افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها کمک کرده است.

با وجود تلاش بازارساز برای کف‌سازی قیمت در سطوح بالاتر از نرخ بازار به منظور حمایت از فولادسازان بزرگ، شواهد نشان می‌دهد که بازار تمایلی به پذیرش این خواستگاه ندارد و تقاضای مطلوبی روی مقاطع طویل فولادی مشاهده نمی‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: افزایش قیمت آهن با رشد نرخ ارز مبادله

به طور کلی در بررسی اوضاع بازار آهن از ابتدای سال تا پایان فروردین می‌توان گفت قیمت آهن آلات در این ایام نوسانات متعددی را تجربه کرد، افزایش شارپی قیمت دلار و افزایش نرخ میلگرد و آهن به دنبال وقوع تنش‌های نظامی بین ایران و اسرائیل از مهمترین اتفاقات بازار آهن در هفته سوم فروردین بود اما با فروکش کردن نسبی این هیجانات قیمت دلار و آهن به طور جزئی اصلاح شد و عمدتا شاهد توقف قیمت‌ها روی کانال‌های بالا بودیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)