بررسی عرضه های بورسی آهن آلات

بررسی عرضه های بورس کالا از 18 تا 22 تیرماه 1401 
بررسی عرضه های بورسی آهن آلات

همواره یکی از عوامل بسیار مهم در بازار فولاد عرضه های بورس کالاست، بورس کالا یکی از ارکان اساسی در کشف قیمت آهن آلات صنعتی و ساختمانی می باشد و ما نیازمند مکانیزیمی صحیح و کارشناسی در این زمینه هستیم.  

در ابتدای هفته گذشته روز شنبه بالغ بر هزار و 610 تن تیرآهن در بورس کالا عرضه شد اما از این میزان فقط هزار و 334 تن متقاضی داشت. بازار میلگرد متفاوت بود، چرا که میزان 22 تن تقاضا برای میلگرد بیشتر بود در حالیکه که فقط 220 تن میلگرد در بورس کالا عرضه شده بود. میزان عرضه های شمش بلوم نیز 46 هزار و 600 تن بود و فقط 8 هزار تقاضا به ثبت رسید. اما متاسفانه بازار سنگ آهن طرفدار چندانی نداشت  و از مجموعه 440 هزار گندله سنگ آهن فقط 293 هزار تن آن متقاضی داشت. از سوی دیگر میزان کنسانتره سنگ آهن در تالار حراج باز بورس کالا معادل 160 هزار تن بود که میزان 132 هزار تن تقاضا از آن دارای متقاضی بد و معامله شد. سنگ آن های دانه بندی و کلوخه نیز به دلیل نداشتن متقاضی در پیش گشایش معاملات به طور کلی از روی تابلو حذف شد. 

خرید آهن آلات صنعتی و ساختمانی از فروشگاه آنلاین آهن پرایس

معاملات بورس کالا 20تیرماه

در روز دوشنبه 35 هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که از این مقدار بالغ بر 85 درصد آن معادل 30 هزار تن با نرخ میانگین موزون 89هزار و 980 ریال معامله شد. در این روز آهن اسفنجی بریکت صبا فولاد خلیج فارس روی قیمت 89 هزار و 980 ریال عرضه شد. 

در این روز گندله سنگ آهن و تختال رقابت چندانی نداشت و با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت. در این روز بالغ بر 89 هزار و 300 تن شمش بلوم رقابت 3.10 درصدی داشتند که روی نرخ 139 هزار و 129 رال مورد معامله قرار گرفت. تختال فولاد خوزستان نیز در تالار حراج باز روی قیمت 135 هزار و 599 معامله شد. ورق های گرم و گالوانیزه نیز قیمت موزن اعلامیشان به ترتیب 165 هزار و 621 ریال و 246 هزار و 210 ریال بود و با این قیمت معامله شدند. 

معاملات بورسی  21 تیرماه

در این روز حدود 243 هزار و 800 تن از محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد که بالغ بر 74 درصد آن که معادل 200هزار و 100 تن بود مورد معامله قرار گرفت.

معاملات روز پایانی هفته،چهارشنبه 22 تیر

در این روز 108 هزار و 666 تن محصول در تالار صنعتی عرضه شد که از این میزان 69 هزار و 911 تن آن به فروش رسید که این مقدار حدود 64 درصد از این محصولات است. میلگرد عرضه شده در این 53 هزار و 896 تن بود که رقابت 2.6 درصدی ملاحظه گردید و با قیمت 154 هزار و 76 تومان مورد معامله قرار گرفت. ورق های سرد در این روز با حجم 3000 هزار تن عرضه شدند و به طور کامل مورد معامله قرار گرفتند که قیمت این محصول نیز 246 هزار و 235 تومان ثبت شد.

بورس کالا و واگذاری به صمت

یکی از فعالان بازار بورس معتقد است : دولت به طور مستقیم سهامی در بورس ندارد از همین رو شرکت های بزرگ دولتی سهامداران اصلی بورس محسوب می شوند. لازم به ذکر است پیشنهاد واگذاری بورس به وزارت صمت کارشناسی و مورد تایید نیست چرا که سهامهای بورس کالا سهامدار و صاحب سهام خود را دارد بنابراین فقط آن بخش از بورس که جز شرکت های دولتی است را می توانند به دولت واگذار کنند. 

امیرحسین کاوه افزود: بورس کالا متشکل از سهامداران بخش خصوصی است که برنامه ریزی و بخشنامه های آن را بخش دولتی اعلام می دارد که این بخش خصوصی کالاها و محصولات خود را در بورس کالا مورد معامله قرار می دهند. بورس کالا الان به 4 قسمت تقسیم می گردد:

  1.  بورس اوراق بهادار
  2.  بورس کالای ایران
  3.  فرابورس ایران
  4.  بورس انرژی 

که سهامداران اصلی این 4 قسمت شرکت های صنایع بزرگ کشور هستند و پس از انجام معاملات در بورس باید کارمزد را به بورس بپردازند. همواره هیات مدیره بورس کالا از بین شرکت های خصولتی انتخاب می شوند و بعضا نیز این اتخاب مورد انتقاد فعالان این حوزه قرار گرفته است اما پرواضح و مبرهن است که سهامداران اصلی بورس کالا شرکت های بزرگ هستند و آنها هم تمایل دارند محصولات خود را با بالاترین قیمت به بورس عرضه نمایند.  

میزان عرضه و تقاضا یکی از پایه های اصلی بورس کالاست که آنچنان که باید مکانیزم صحیحی برای آن در نظر گرفته نشده و متاسفانه بارها پیش آمده که محصولات عرضه شده در بورس کالا هیچ تقاضای نداشته اند با این وجود قیمت هم کاهش نیافته است و باید این مشکلات مرتفع گردد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه نمایید: بررسی بازار فولاد در هفته دوم تیرماه 

ایشان افزود: ما می توانیم با تشکیل بورس های متعدد در کشور این معضلات را حل کنید چرا که با ایجاد چند بورس کالا در کشور به طریقی انحصار بورس کالا شکسته خواهد شد و تعداد بورس های موجود به 5 یا 6 عدد خواهد رسید و بنابراین خود مصرف کنندگان هم می توانند بورس جداگانه داشته باشند.

البته این پیشنهادات نیز نیاز به بررسی و نوشتن طرحواره و برگزاری کمیسیون دارد و مساله شاید در کلام ساده به نظر آید اما در عمل نیاز به تصمیمات تخصصی و استفاده ازعلم متخصصان اقتصاد دارد. 

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)