بررسی بازار فولاد در هفته دوم تیرماه

تصمیمات ناگهانی چه برسربازارفولاد می آورد؟
بررسی بازار فولاد در هفته دوم تیرماه

همواره لازم است اخبار جهانی و داخلی فولاد را بررسی نماییم چرا که بازار داخلی آهن و فولاد در کشور ما همواره وابسته به چندین عامل است بعضیا همه عوامل همسو می شوند و همزمان در جهت کاهش قیمت یا افزایش قیمت حرکت می نمایند اما بعضا مشاهده می گردد که یک عامل داخلی اثر یک عامل خارجی را در اثر گذاری در قیمت ها خنثی می نماید. 

آهن پرایس:در حال حاضر رکود اقتصادی چین و ناامید به چشم انداز سرمایه گذاری در این کشور از یک و نوسانات صعودی نرخ دلار از سوی دیگر ، همچنین عرضه های ناکافی و بی کیفیت بورس کالا و برخی عوامل دیگر بازار آهن و فولاد را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. 

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان کل کشور اظهار داشت: قوه قضاییه با تشکیل کنسرسیوم صنعت فولاد موافق است و از آن حمایت می نماید و در نهایت با این کار قدرت بخش خصوصی افزایش خواهد یافت.بنابراین  نرخ محصولات فولادی و عوارض آن بر اساس بورس لندن محاسبه خواهد شد این در حالیست که کلیه مراحل زنجیره فولاد در ایران بر اساس ریال است و همچنین کلیه پرسنل نیز به ریال حقوق دریافت می نمایند. از همین رو است که قیمت بازار داخل را با تحلیل قیمت های بازار جهانی نمی توان لحاظ کرد. بر اساس اظهارات مدیراقتصادی و سرمایه گذاری ایمیدرو اظهار داشت که در خرداد ماه 1401 رکورد فروش شرکتهای معدنی ثبت گردید. 

امیرصباغ افزود: قیمت کالاهای پایه (کامودیتیها) افت کرده است، همچنین همزمان نرخ فولاد در بازارهای جهانی نیزکاهشی شده است، اعمال عوارض ممکن است منجر به کاهش رقابت پذیری در مقابل سایر کشورها شود. ضریب عوارض نیز باید به گونه ای مشخص شود که میزان  تولیدات و صادرات همچنان پررونق باشد.

قیمت ورق آجدار در اهن پرایس

یکی از راههایی که می توانیم با صادرات مواد خام از کشور مقابله نماییم این است که در حوزه های پایین دست سرمایه گذاری انجام شود و میزان تقاضای داخل کشور افزایش یابد و برای انجام این امر نیاز است که دولت و مجلس همکاری نمایند.

تصمیمات ناگهانی چه برسربازارفولاد می آورد؟

تصمیمات ناگهانی و غیرکارشناسی در سالهای اخیر خسارات زیادی را بر بازار فولاد ایران وارد کرد و شرکت های تولید کننده  فولادی با چالش های زیادی مواجه شدند. به تحلیل یک کارشناس صنعت فولاد، در حال حاضر می توان اظهار داشت که معضلات زنجیره فولاد پایانی ندارد و متاسفانه بازارهای رقابتی ایران و روسیه کاملا به دست روسیه افتاده است.

به بیان خسرو حجتی ، کارشناس خرید شرکت صنعتی فولاد یزد، زمانیکه بورس کالا به صورت دستوری و با تصمیمات ناگهانی قیمت محصولات را مشخص می نماید در نهایت بورس معنا و مفهوم واقعی خود و از جمله کشف ارزش واقعی یک سهام را از دست می دهد. 

شایان ذکر است صادرات که قطع شود به معنی عدم ارزآوری به داخل کشور خواهد بود و در مرحله بعد که نیاز است برخی از محصولات وارد شوند دوره زنجیره متوقف می گردد چرا که به دلیل نبود ارز وارد انجام نخواهد شد و محصولاتی از جمله الکترود گرافی، فروآلیاژها و برخی از قطعات  وارد نخواهند شد و در نتیجه در بلند مدت نبود این محصولات پایه های اولیه صدمه جدی بر صنایع فولادی خواهد بود. 

یک فعال صنعتی در گفتگو با گزارشگر آهن پرایس اظهار داشت: یکی از مزایای چشمگیر صنعت فولاد ایران، تولید شمش می باشد و چنانچه صادرات شمش متوقف شود به معنای تعطیلی تولید کنندگان خواهد بود. محمد کشانی مدیر عامل مجتمع فولاد صنعت بناب اظهار داشت: یکی از مزایایی صنعت فولاد کشور ما تولید شمش است و بالغ بر 55 میلیون تن ظرفیت برای تولید سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی فراهم شده است. چنانچه صادرات متوقف گردد ممکن است واحدهای تولید کننده شمش با خطر تعطیلی و تعدیل نیرو مواجه گردند. در صنایع فولادی کشور ما همچنان نامشخص که کدام زنجیره ماده خام محسوب می شود چرا که در برخی از زنجیره ها افزایش میزان تولید وجود دارد در حالیکه در حلقه بالایی آن تولید و صادرات متوقف شده است.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه فرمایید: چشم انتظاری برجامی و افزایش تورم

دبیرسندیکای لوله و پروفیل ایران اظهار داشت: یارانه ای که باید به زنجیره فولاددی منتقل گردد متاسفانه در مرحله ابتدایی محبوس شده و متاسفانه در گزارشات شرکت های دولتی به اسم سود معرفی می گردد. 

تامین برق نامحدود شبانه برای صنایع 

به بیان سخنگوی صنعت برق کشور  580هزار واحد صنعتی از برنامه های مدیریتی مصرف برق حذف شدند.مصطفی رجبی مشهدی افزود: از 630 هزار واحدهای صنعتی کل کشور بالغ بر 50 هزار واحد آن شامل برنامه های مدیریت مصرف برق شده اند و صنایع فولادی بر اساس برنامه مدیریت نوبت شبانه که در 10 تیر ماه اعلام شده بود همچنان می توانند عمل نمایند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)