افزایش قیمت جهانی فولاد

افزایش قیمت جهانی فولاد
افزایش قیمت جهانی فولاد

آهن پرایس: طبق گزارشات میدانی برخلاف نزولی بودن بهای ارز آزاد و نیمایی، شاهد افزایش قیمت شمش و محصولات فولادی در بورس کالای ایران و افزایش نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد کشوربوده ایم که این موضوع به دلیل افزایش نرخ فولاد در بازارهای جهانی در هفته جاری ...

آهن پرایس: طبق گزارشات میدانی برخلاف نزولی بودن بهای ارز آزاد و نیمایی، شاهد افزایش قیمت شمش و محصولات فولادی در بورس کالای ایران و افزایش نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد کشوربوده ایم که این موضوع به دلیل افزایش نرخ فولاد در بازارهای جهانی در هفته جاری اتفاق افتاد. در نهایت نیز باعث شد قیمت میلگرد بازار آزاد تهران به کانال ۱۳هزارتومان وارد شود، که با توجه به قیمت مواد اولیه و رشد هزینه‌های تولید به نظر می رسد بازگشت از این کانال قیمتی به راحتی امکان پذیر نیست. البته این رشد قیمت محصولات فولادی در بورس کالا از سوی خریداران چندان حمایت نشد و موجب کاهش معاملات شد.  

پس از تعطیلات نوروزی و بازگشایی بازارها در سال جدید نرخ مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد تهران وارد فاز صعودی با سرعت اندک شد؛ به طوری که قیمت معامله هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران دیروز چهارشنبه ۲۵ فروردین به ۱۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید که این نرخ بیشترین بهای معامله این محصول پس از روزهای پایانی دی ماه پارسال است. در حالی بهای میلگرد در بازار آزاد به سطوح قیمتی نرخ این کالا در اواخر دی ماه رسیده که نرخ ارز آزاد و نیمایی در شرایط کنونی نسبت به نرخ آن در روزهای پایانی دی ماه ۱۳۹۹ افت داشته است. این کاهش نرخ ارز در ارز آزاد کمتر و در نرخ ارز نیمایی مشهود تر بوده است. بنابراین می‌توان گفت که در سیر صعودی جدید به وجود آمده در بازار فولاد سایر فاکتورها از نرخ ارز اثرگذارتر شده‌اند.
 
با افزایش قیمت مواد اولیه مانند سنگ آهن و شمش که به معنای رشد هزینه تولید است و از رشد قیمت محصولات فولادی در هفته‌های بعد خبرمی‌دهد در چنین زمان هایی تعداد تقاضا ها دربازارهای بورس کالا افزایش می‌ یابد. البته این رشد قیمت‌ها در بورس کالا متاثر از افزایش نرخ در بازارهای جهانی بود. در هفته‌های اخیر در بازارهای مختلف فولاد جهان موجی از هیجان به وجود آمده است؛ به گونه‌ای که نرخ انواع شمش و محصولات فولادی در بسیاری از بازارها افزایشی شد. در این میان رشد تقاضا برای فولاد در چین یکی از مولفه هایی است که بر روی افزایش بهای جهانی این محصول تاثیر دارد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : فولاد مبارکه پیشتاز در تولید

با توجه به  گفته کارشناسان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی، قیمت عرضه این محصولات در بازار بورس کالا و همچنین بهای شمش فولاد، نرخ‌های فعلی این محصولات در بازار آزاد کف قیمتی هستند. البته در حال حاضر بازار آزاد در رکود نسبی است اما با توجه به قیمت‌های کالاها در بورس نمی‌توان انتظار داشت که قیمت در بازار آزاد از این ارقام کمتر شود.

در معاملات دیروز بورس کالای ایران، بالغ بر ۱۲۰ هزار تن انواع میلگرد فولادی با قیمت پایه ۱۱ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه شد که از این میزان عرضه تنها حدود ۴۰ هزار تن در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. با احتساب مالیات ارزش افزوده و هزینه حمل و سود مناسب تاجر انتظار می‌رود که میلگرد فروش رفته با این قیمت در بازار آزاد با قیمتی در حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شود؛ این در حالی است که به گفته فعالان بازار برای این کالا در نرخ های فعلی که در کانال ۱۲ هزار تومان هست نیز تقاضا کننده چندانی وجود ندارد. بنابراین تفاوت قیمت عرضه محصول و نبود خریدار مهم‌ترین دلیل عدم استقبال از عرضه‌های مقاطع طویل فولادی در معاملات بورس کالا بوده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)