انتخابات تمام شد؛ بشتابید!

انتخابات تمام شد؛ بشتابید!

مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور منتخب دور دوم انتخابات راهی پاستور شد؛ از ابتدای صبح امروز در نتیجه انتخابات بازارهای مالی و سرمایه‌ای در انتظار گام‌های نخست دولت جدید هستند و شاهد روند کاهشی قیمت آهن آلات، قیمت دلار، بورس هستیم، انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهور امیدها به ثبات و رونق اقتصادی را زنده کرده است، بازارها در حال حاضر آرام به نظر می‌رسند و فرصت مناسبی برای ورود به بازار و خرید آهن است...

آهن پرایس: چند هفته گذشته بازار آهن و سایر بازارهای مالی در انتظار مشخص شدن نتایج انتخابات و رویکردهای سیاسی اقتصادی رئیس جمهور دوره چهاردهم، دست از خرید برداشته و شاهد افت قابل ملاحظه‌ای در سمت تقاضا بودیم.

در همین راستا بازار آهن روز پنجشنبه در سکوت خبری به سر ‌برد و قیمت‌ آهن آلات در اکثر مبادی تقریباً همان نرخ‌های پیشنهادی روز چهارشنبه را اعلام کردند و به عبارتی شاهد ثبات قیمت‌ آهن و میلگرد در غالب حوزه‌ها بودیم البته ثبات قیمت شمش در روز چهارشنبه، این انتظار را ایجاد کرده بود که نوسان قابل توجهی در بازار رخ ندهد.

با وجود اندکی رشد در بازار ارز و طلا، نوسانات روز پنجشنبه چندان محسوس نبودند اما با مشخص شدن نتایج انتخابات قیمت دلار روندی کاهشی در پیش گرفته و آخرین قیمت هر دلار در بازار آزاد در کانال 58 هزار تومان اعلام شد که ریزش حدود 2 هزار تومانی داشت.

نگاه‌ها به شنبه پس از انتخابات

انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم به پایان رسید و مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آرا، سکان هدایت کشور را در دست گرفت. بازار آهن، ارز، طلا و بورس که در هفته‌های گذشته منتظر نتیجه انتخابات بودند، حالا در انتظار گام‌های نخست دولت جدید و سیاست‌های اقتصادی و سیاسی وی هستند.

انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهور، امیدها به ثبات و رونق اقتصادی را در دل مردم زنده کرده است او که سابقه‌ای طولانی در عرصه سیاست و به ویژه در حوزه سلامت دارد، وعده داده است که با تمرکز بر دیپلماسی و رفع تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی کشور را حل کند.

با این حال، چالش‌های پیش روی دولت جدید کم نیست. از عبور وزرای پیشنهادی از فیلتر مجلس تا تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، موانع متعددی در مسیر تحقق وعده‌های انتخاباتی پزشکیان وجود دارد.

برخی فعالان بازار بازار آهن معتقدند با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور، رونق دوباره به بازار فولاد بازمی‌گردد و قیمت آهن آلات، قیمت دلار و به طور کلی بازهای مالی و سرمایه‌ای موقتا روندی کاهشی خواهند داشت.

نگاهی به سوابق پزشکیان

مسعود پزشکیان برگزیده انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم دارای سابقه نمایندگی در دوره‌های هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم مجلس از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو است و در دوره ریاست جمهوری خاتمی نیز وزیر بهداشت و درمان بوده است.

پزشکیان در دوره یازدهم (1392) نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد اما به نفع هاشمی رفسنجانی انصراف داد و در سال 1400 نیز برای بار دوم نامزد انتخابات شد اما از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

وی سرانجام در 15 تیرماه 1403 در دور دوم نهمین رئیس جمهور ایران شد. پزشکیان خود را دنباله‌رو سیاست‌های روحانی معرفی می‌کند و منقد سیاست‌های ابراهیم رئیسی می‌داند و معتقد است باید برای بهبود وضع اقتصادی و رفع تحریم‌ها تلاش کرد.

پزشکیان موافق اقتصاد دولتی نیست و از اقتصاد و تجارت آزاد دفاع می‌کند و اقتصاد آزاد را بر فعالیت تجار و تولیدکنندگان مبتنی می‌داند فارغ از وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی نباید فراموش کرد که در حال حاضر کشور ما با چالش‌های اقتصادی متعدد و تورم بالایی دسته و پنجه نرم می‌کند و ساماندهی وضع موجود در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست.

چالش‌های پیش روی دولت چهاردهم

اگرچه اوضاع در حال حاضر در بازار بورس، ارز و طلا و بازار آهن آرام به نظر می‌رسد، اما هنوز شاهد تغییرات اساسی و روند پایدار نیستیم. همانطور که می‌دانیم، در عرف سیاسی، به هر رئیس جمهور برای اثبات خود و ارائه برنامه‌ها فرصتی 100 روزه داده می‌شود و این دوره از اهمیت بالایی برخوردار است.

با این حال، دولت آقای پزشکیان در ابتدای مسیر با چالش‌ها و موانع متعددی روبه‌رو است. اولین قدم، عبور وزرای پیشنهادی از فیلتر مجلس است که در حال حاضر اکثریت آن را رقبای اصلی ایشان در انتخابات، یعنی آقای قالیباف و جلیلی، در اختیار دارند.

علاوه بر مسائل داخلی، تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، به خصوص جنگ غزه و لبنان، همچنان لاینحل باقی مانده و این بحران‌ها هر لحظه می‌توانند شعله‌ور شوند.

همچنین تا زمانی که دولت جدید وزرای اقتصادی و رئیس بانک مرکزی را معرفی نکند و سیاست‌های اقتصادی خود را مشخص نسازد، هیچ اقدامی در جهت رونق بازار بورس انجام نخواهد شد. با توجه به این موارد، انتظار جهش ناگهانی و تغییر روند در بازار بورس در کوتاه‌مدت منطقی به نظر نمی‌رسد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: نبض بازار آهن در دست کاندیداها

همانطور که از ابتدای امروز در کلیه بازارها شاهده می‌شود قیمت‌ آهن و ارز به طور روانی در واکنش به نتیجه نهایی انتخابات رو به کاهش است و پیش‌بینی می‌شود شاهد رونق معاملات در روزهای آتی باشیم، اما باید به یاد داشته باشیم رفتار فعلی بازار صرفا هیجانی است و در بلندمدت باید دید آیا با رویکرد اقتصادی و سیاسی پزشکیان گشایشی در اقتصاد کشور حاصل خواهد شد یا خیر.

تجربه ثابت کرده است هر کاهشی فرصت خوبی برای خرید است و در شرایط فعلی که شاهد کاهش روانی قیمت آهن آلات هستیم توصیه می‌شود برای خرید مقاطع فولادی مورد نیاز خود اقدام کنید و از فرصت خریدی که در این روزها مشاهده می‌شود نهایت بهره را ببرید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی