اوضاع بازار آهن در آغاز سال

اوضاع بازار آهن در آغاز سال
اوضاع بازار آهن در آغاز سال

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن‌آلات در هفته‌های پایانی سال 1400 با التهابات افزایشی نامنظمی همراه بود و برخی مبادی فروش تا لحظه آخر در افزایش نرخ محصولات خود مداومت داشتند که این امر تحت تأثیر عوامل خارجی...

آهن پرایس: قیمت روزانه آهن‌آلات در هفته‌های پایانی سال 1400 با التهابات افزایشی نامنظمی همراه بود و برخی مبادی فروش تا لحظه آخر در افزایش نرخ محصولات خود مداومت داشتند که این امر تحت تأثیر عوامل خارجی تقویت می‌شد.

درحال حاضر نیز که در هفته دوم سال 1401 هستیم بازار آهن و فولاد همچنان نیمه‌تعطیل است و خرید و فروش آهن یا حتی اعلام قیمت چندانی مشاهده نمی‌شود و اگر اعلام قیمت کم‌رمقی هم مشاهده می‌شود گویای افزایش این محصولات به‌ویژه در بخش‌های خصوصی است.

در هفته گذشته که محصولات فولادی در بورس کالا عرضه شد قیمت پایه میلگرد و شمش را در هفته جاری رقم زد، به طوری که قیمت نهایی میلگرد که 17 هزار و 600 تومان بود، پیش‌بینی می‌شود این هفته بین 17 هزار و 900 الی 18 هزار تومان معامله شود. مشاهده می‌شود که حتی برخی مبادی خصوصی نرخ این محصول را به بالای 19 هزار تومان افزایش دادند.

میانگین قیمت شمش نیز که در هفته گذشته در کانال 16 هزار تومانی در نوسان بود در هفته جاری به طور تقریبی با کف قیمتی 15 هزار الی 15 هزار و 400 تومانی تعیین قیمت شده است.

نکته قابل توجهی که در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود ایجاد اختلاف 2 هزار تومانی قیمت نبشی و ناودانی با قیمت میلگرد است، به این صورت که معمولا 700 الی هزار تومان بین محصولات اختلاف قیمت مشاهده می‌شد اما درحال حاضر قیمت این محصولات با میانگین نرخ میلگرد 2 هزار تومان فاصله دارد.

 به نظر می‌رسد تولیدکنندگان این محصولات پیش از آنچه انتظار می‌رفت دست به افزایش قیمت‌ها زده‌اند به طوری که نرخ ناودانی و نبشی در حال حاضر در کانال قیمتی 20 هزار تومانی قرار دارد.

بازار ارز نیز در چند روز گذشته که دچار نوسانات افزایشی بود در حال حاضر در کانال 27 هزار تومانی قرار دارد و پایان هفته گذشته در بازار آزاد قیمت هر دلار آمریکا حدود 27 هزار و 50 تومان به فروش رسید.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش میزان نقدینگی و بالارفتن نیاز دولت به منابع ارزی بیشتر جهت واردات مواد اولیه و نهاده‌ها، به نظر می‌رسد در سه ماه نخست سال با افزایش نرخ ارز روبه‌رو باشیم. اگرچه دولت با افزایش درآمد از صاردات نفت مواجهه بوده اما این به معنای کاهش قیمت‌ها و کنترل تورم نیست.

به طور کلی می‌توان گفت در هفته نخست سال بازهم میلگرد آجدار سردمدار افزایش نرخ محصولات بود و از بین کارخانه‌های انگشت‌شماری که اعلام قیمت کردند حدود 50 الی 100 تومان رشد قیمت مشاهده شد.

از بین کارخانه‌هایی که قیمت تیرآهن را اعلام کردند افزایش 50 تومانی و ثبات قیمت مشاهده شد اما نرخ نبشی و ناودانی پس از افزایش در چند روز اخیر در پایان هفته گذشته ثابت ماند.

با این اوصاف و آنچه از اوضاع بازار آهن و عوامل بیرونی برمی‌آید افزایش قیمت‌ آهن‌آلات محتمل‌ترین گزینه برای آغاز فعالیت بازار آهن و فولاد است.

به گزارش آهن پرایس، آنچه از اخبار منتشرشده برمی‌آید مذاکرات وین نیز همچنان معلق است و پس از ماه‌ها مذاکره هنوز به سرانجامی نرسیده است، گویا خروج سپاه از لیست تحریم‌ها از سوی ایران درخواست شده که مورد موافقت واقع نشده است از همین رو هر کدام از طرفین توپ را به زمین دیگری می‌اندازد.

جنگ بین روسیه و اوکراین نیز پس از شش هفته همچنان کم و بیش ادامه دارد و درحال حاضر نیز درگیر مذاکرات آتش بس است اما به نظر نمی‌رسد به این سرعت به رفع اختلافات منجر شود. همچنین براساس برخی گزارش‌ها روسیه از قسمت شمالی اوکراین یعنی شهر ایرپن عقب‌نشینی کرده است.

بروز مشکلات در بازارهای جهانی

بدیهی است که این دو کشور که از صادرکنندگان بزرگ مقاطع فولادی هستند با وقوع این رویداد به بروز نابسامانی‌ها و افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی منجر شده است که بعید به نظر می‌رسد حتی با پایان این واقعه اوضاع بازار بهبود بیابد.

علی جبل‌عاملی کارشناس اقتصادی در این زمینه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اوضاع فعلی در روسیه و اوکراین رشد نرخ مقاطع فولادی همچنان ادامه‌دار باشد، براساس آمار موجود به دلیل بروز جنگ در کشورهای عرضه‌کننده محصولات فولادی، ورق گرم اروپا حدود 40 درصد در 20 روز اخیر افزایش قیمت داشته است و این امر در چین و آمریکای شمالی نیز مشهود است.

وی همچنین در ادامه تأکید کرد: به واسطه درگیری این دو کشور، کشورهای اتحادیه اروپا از جمله هند، حتی در زمینه انتقال مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌اند که تداوم این جریان به افزایش روزافزون نرخ کلیه محصولات زنجیره فولاد منجر خواهد شد.

جبل‌عاملی افزود: از آنجایی که اوکراین و روسیه جزو مهمترین تأمین‌کنندگان مواد خام و انرژی هستند، متأثر از جنگ بین این دوکشور مشکلاتی در زمینه حمل و نقل و تجهیزات الکترونیکی، فلزات و غذا ایجاد شده و احتمالا ادامه‌دار خواهد بود زیرا این کشورها روی‌هم رفته حدود یک‌پنجم از واردات اروپا را بر عهده دارند.

عوارض صادراتی چاره‌ساز نیست

در روزهای پایانی سال گذشته وزارت صمت برای جلوگیری از افزایش  نرخ اهن‌الات و تنظیم بازار تعیین عوارض صادراتی بر محصولات فولادی را پیشنهاد داد که با مخالفت و استقبال برخی مواجه شد.

در همین زمینه بهادر احرامیان نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار کرد: به طور کلی ذات این عمل کارشناسانه و حرکتی مثبت تلقی می‌شود اما مشکلات کشور ما عمیق‌تر از این است که با تعیین عوارض صادرات حل شود و به نظر نمی‌رسد این امر در کنترل قیمت‌ها در بازار آهن مفید واقع شود.

وی در ادامه بیان کرد: عوارض صادراتی برای جلوگری از گرانی محصولات کاربردی است اما به دلیل این که کشور ما با تورم 40 الی 50 درصدی مواجهه است این مسئله راه‌حل کاملی به نظر نمی‌رسد زیرا تعیین عوارض به کاهش تورم منجر نخواهد شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رشد نرخ آهن با کف‌سازی بورس کالا

احرامیان در پایان با تأکید به تفاوت بین گرانی و تورم، اظهارکرد: اگر مشکل کشور ما صرفا گرانی بود، تعیین عوارض صادراتی چاره‌ساز بود اما متأسفانه تورم موجود با تعیین عوارض صادراتی کاهش نخواهد یافت و چندان کاربردی نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 5 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • فرهاد
    فرهاد1401/01/14 - 13:57 پاسخ

    آهن پرایس عزیز لطفا نظر کارشناسانی را بپرسید و رسانه ای کنید که جلوی گرانی را بگیرند. این کارشناس محترم با این همه سیگنال‌های مثبت طوری تجزیه تحلیل کردن که بازار را تشویق به گرانی کرده گویا این آقا اصلا راضی نیستن که بازار به آرامش برسد. وقتی خود دولت از روند کاهش تورم صحبت می‌کند و در آمدهای ارزی را مثبت اعلام می‌کند این آقای محترم از چه منبعی برداشت کرده اند که در سه ماهه اول سال از گرانی و تورم سخن می‌گوید. لطفا با تحلیل‌های غلط جو بازار را به هم نریزید کارشناسان محترم. آهن پرایس عزیز لطفا این مطلب را حتما نشر کنید که کمکی باشد تا بلکه کارشناسان دیگر بخاطر منافع خودشان تحلیل‌های غیر موثق ندهند.