بازار آهن در ابهام و بلاتکلیفی

بازار آهن در ابهام و بلاتکلیفی
بازار آهن در ابهام و بلاتکلیفی

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از این است که روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات تقریبا در کلیه مبادی فروش میل به کاهش قیمت داشت، اگرچه ثبات قیمت در برخی شرکت‌ها نیز مشاهده شد اما غالب روند در پیش گرفته شده، عرضه محصولات با حفظ قیمت نسبت به روز قبل بود.کاهش...

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از این است که روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات تقریبا در کلیه مبادی فروش میل به کاهش قیمت داشت، اگرچه ثبات قیمت در برخی شرکت‌ها نیز مشاهده شد اما غالب روند در پیش گرفته شده، عرضه محصولات با حفظ قیمت نسبت به روز قبل بود.

کاهش قیمت میلگرد سیادن ابهر تا حدود 500 تومان، مهمترین رویداد روز گذشته در حوزه مقاطع طویل بود که موجب تخلیه حباب قیمت میلگرد سایز 10 در مقایسه با سایر سایزها شد. این درحالی است که بازار ارز شاهد تداوم نوسانات قیمت دلار در مرز 30 هزار تومان بود، به طوری که روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 30 هزار تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با توجه با آنچه در روز گذشته از بازار آهن مشاهده شد بیانگر کاهش و تاحدودی حفظ قیمت اهن الات بود، به طوری که قیمت روز میلگرد در عمده مبادی فروش حدود 100 الی 300 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد اگرچه برخی شرکت‌ها نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

قیمت نبشی و ناودانی نیز در اکثر شرکت‌ها با کاهش حدود 100 الی 200 تومانی عرضه شدند اما در این میان برخی شرکت‌ها نیز دست به قیمت‌ها نزده و تغییری اعمال نکردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: رونق بازار آهن با ساخت مسکن

همچنین قیمت روز تیرآهن نیز مانند سایر محصولات فولادی با کاهش قیمت عرضه شد به طوری که در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات در برخی مبادی کاهش 20 تومانی این محصول مشاهده شد، در بخش شاخه فروشی نیز با کاهش 20 الی 50 هزار تومانی اعلام قیمت شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله نیز اگرچه ثبات قیمت داشتند اما کاهش 200 الی 300 تومانی را نیز در این بخش شاهد بودیم. همچنین قیمت روزانه ورق رنگی، روغنی و گالوانیزه هم ثابت اعلام شد.

به گزارش آهن پرایس، آنچه از اوضاع فعلی بازار اهن برآورد می‌شود گویای بلاتکیفی و سردرگمی عرضه‌کنندگان است، اگرچه به کرات در تحلیل‌های پیشین علل میل به ثبات و کاهش قیمت مقاطع فولادی بررسی شده است اما قابل ذکر است که به نظر درحال حاضر غالب بازارهای مالی در انتظار اعلام نتایج قطعی مذاکرات وین است تا براساس آن اهداف و برنامه‌های خود را تبیین کنند، اگرچه اساسا نباید اوضاع اقتصادی کشور را به نتایج مذاکرات گره زد.

از همین رو شاهد کم‌رونقی خریدوفروش در بازار اهن هستیم، همچنین اصلی‌ترین و مهمترین فاکتور اثرگذار در شرایط فعلی که کمبود تقاضا عنوان شده، با کاهش ساخت و سازها در این ایام روبه فزونی گذاشته است. 

تصویب 10 پیشنهاد بورسی در دولت

براساس اخبار منتشر شده خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد که در ستاد اقتصادی دولت  10 تصمیم بورسی گرفته شد که با موافقت اکثریت به تصویب رسید.

1-سقف نرخ گاز خوراک صنایع پتروشیمی در سال 1401 معادل نرخ گاز صادراتی در نظر گرفته شد که این میزان حدود 5 هزار تومان است و نرخ سوخت گاز صنایع فولادی معادل 40 درصد خوراک پتروشیمی تعیین شد که این میزان حدود 2 هزار تومان است.

2- کاهش مالیات صنایع تولیدی تا حدود 5 درصد از دیگر مصوبات این ستاد بود.
3-مورد یگری که در این جلسه به تصویب رسید عدم تغییر فرمول حقوقی معادن در سال آینده ذکر شد.
4- همچنین مقرر شد مالیات نقل و انتقال سهام در سال 1401 به صندوق تثبیت بازگردانده شود.
5- حدود 30 هزار میلیارد تومان نیز با هدف افزایش سرمایه، به صندوق تثبیت بازار اختصاص خواهد یافت.
6- حدود 10 درصد از وجوهی که از عرضه اولیه سهام حاصل شود برای بازارگردانی در نظر گرفته می‌شود.
7-انتشار اوراق دولتی در بازار به کنترل ورودی نقدینگی به بازار سرمایه وابسته شده است.
8-نرخ تسعیر بانک‌ها توسط بانک مرکزی حدود 90 درصد نرخ نیمایی در 6 ماه گذشته اعلام خواهد شد.
9- در نشست‌ها و جلسات ستاد اقتصادی و تصمیم‌گیری انتشار اوراق، رئیس سازمان بورس نیز حضور خواهد داشت.
10-مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی و بازار ثانویه جهت تثبیت نرخ سود در حدود 20 درصد، مورد دیگری بود که در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید.

قیمتگذاری دستوری بلای جان بازار داخلی

محمدرضا صادقی، معاون بازرگانی گروه ملی فولاد صنعتی ایران با انتقاد به قیمتگذاری دستوری و عواقب آن اظهار کرد: این روزها تهیه و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی چالش‌ مهمی به شمار می‌آید اما در 2 ماه اخیر شاهد رشد قیمت اهن اسفنجی بودیم به طوری که از 7 هزار و 900 تومان به میزان 10 هزار و 50 تومان افزایش پیدا کرد درحالی که قیمت شمش کاهشی بود و از 14 هزار تومان تا 12 هزار و 800 تومان افت قیمت داشت.

وی افزود: تولیدکنندگانی که زنجیره کامل تولید دارند، درصدد هستند تا همه سود خود را از اهن اسفنجی تأمین کنند اما فولادسازانی که آهن اسفنجی می‌خرند در تولید شمش دچار زیان مالی می‌شوند از این رو ناچار به تعطیلی واحدهای تولیدی می‌شوند، درحالی که اگر اوضاع به همین منوال ادامه یابد به افزایش قیمت مقاطع فولادی منجر شده و در نتیجه مشکلاتی را در زمینه تولید ایجاد خواهد کرد.

صادقی بیان کرد: با توجه به اوضاع نابسمان بازارهای داخلی شاهد این هستیم که نرخ مواد اولیه در جهت عکس قیمت‌های جهانی در حرکت است به طوری که با افزایش قیمت سنگ آهن و شمش در بازارهای جهانی، شاهد کاهش قیمت این محصولات در داخل هستیم و هیچ تناسبی در تعیین قیمت با بازارهای جهانی مشاهده نمی‌شود.

وی در پایان ابراز کرد: از عمده دلایلی که موجب نابسامانی بازارهای داخلی شده است می‌توان به مداخله دولت در تعیین قیمت‌ها اشاره کرد، به طوری که گاه شاهد تعیین قیمت محصولات بر مبنای تأمین منافع برخی افراد هستیم که به طور قطع این جریان در طولانی مدت به تعطیلی واحدهای تولیدی منجر خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)