بازار آهن در بیم و امید

بازار آهن در بیم و امید
بازار آهن در بیم و امید

آهن پرایس: روز گذشته ثبات گسترده‌ای در بازار حاکم بود و قیمت روز آهن آلات غالبا بدون تغییر قیمت اعلام شد، البته قیمت برخی مقاطع فولادی کاهشی بود اما عمده مبادی فروش به تثبیت نرخ اهن اقدام کردند. بازار ارز پس از نوسانات...

آهن پرایس: روز گذشته ثبات گسترده‌ای در بازار حاکم بود و قیمت روز آهن آلات غالبا بدون تغییر قیمت اعلام شد، البته قیمت برخی مقاطع فولادی کاهشی بود اما عمده مبادی فروش به تثبیت نرخ اهن اقدام کردند.

بازار ارز پس از نوسانات متعدد قیمت دلار در کانال 26 هزار تومانی در نهایت وارد کانال قیمتی 25 هزار تومانی شد و این عقبگرد دلار پالس‌های مثبتی را به بازارها ارسال کرد. طبق آمار پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار به قیمت 25 هزار و 760 تومان تبادل شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

با ارسال سیگنال مثبت عقب‌نشینی قیمت دلار در بازار آهن و فولاد اغلب اهن‌فروشی‌ها از افزایش قیمت‌ها خودداری کرده و تمایل بیشتری به ثبات نرخ مقاطع داشتند. از همین رو قیمت میلگرد آجدار در بیشتر شرکت‌ها ثابت اعلام شد و برخی مبادی فروش نیز حدود 50 الی 200 تومان کاهش قیمت داشتند.

طبق آمار کمترین قیمت ثبت شده برای میلگرد 15 هزار و 600 تومان بود و سقف قیمتی این محصول نیز حدود 16 هزار و 615 تومان محاسبه شد.

قیمت روز نبشی و ناودانی نیز مانند بیشتر محصولات ثابت اعلام شد، قیمت تیراهن هم نوسانات چندانی را تجربه نکرد، به طوری که هم در بخش کیلوفروشی و هم در بخش شاخه‌فروشی جز در برخی شاخه‌های ذوب آهن اصفهان، قیمت‌ها ثابت و بدون تغییر بود.

اما قیمت روز پروفیل و لوله‌های داربستی، صنعتی و گازی جز افزایش 100 تومانی در دو شرکت، در سایر مبادی فروش با کاهش 200 الی 300 تومانی همراه بود.

قیمت ورق سیاه نیز علی‌رغم سایر مقاطع فولادی با کاهش 100 الی 200 تومانی عرضه شد درحالی که قیمت ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی ثابت و بدون تغییر بود.

به گزارش آهن پرایس، از جمله عواملی که به ثبات مقاطع فولادی در روز گذشته منجر شد عقبگرد قیمت دلار بود که آهن‌فروشان را به تثبیت قیمت‌ها ترغیب کرد، از سویی دیگر اخبار مثبت منتشرشده از مراحل نهایی مذاکرات وین مبنی بر اینکه دستیابی به توافق نهایی منوط به تصمیم‌گیری‌های سیاسی است و دو طرف مذاکره به یکدیگر فشار می‌آورند تا بر سر اختلافات باقی مانده عقب‌نشینی کند.

این درحالی است که مقامات ایرانی می‌گویند این غربی‌ها هستند که بایستی ابتکار و انعطاف واقعی خود را به تصویر بکشند و آنها هستند که تعیین می‌کنند مذاکرات تا چه مدت دیگر به نتیجه می‌رسد و به طور کلی مسبب عدم توافق را غرب و آمریکا دانسته‌اند.

با وجود این فضای روانی کشور به نتایج مذاکرات بسیار خوشبینانه است که همین امر وضعیت فعلی بازار را رقم زده است و به عبارتی به سکون و ثبات در کلیه بازارها منجر شده است.

در بازه زمانی فعلی با توجه به سنوات گذشته انتظار افزایش قیمت‌ها بالاست اما عوامل خارجی ذکر شده از این اتفاق ممانعت می‌کنند که نتیجه این امر دست نگه داشتن اهن‌فروشی‌ها از تغییر قیمت‌ها است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احتمال افزایش پلکانی قیمت آهن

همچنین می‌توان گفت افزایش 2/8درصدی نرخ میلگرد عرضه شده در بورس کالا در ماه گذشته برخلاف کمبود تقاضای مصرف، مانع از افزایش قیمت‌ها شده و به نظر می‌رسد عرضه‌کنندگان مترصد نوسان شارپی در بورس کالا یا بازار ارز هستند.

با همه این اوصاف علی‌رغم پتانسیل بازار بر افزایش تقاضای مصرفی و افزایش قیمت‌ها، آنچه در حال حاضر در بازار مشاهده می‌شود رکود تقاضا و ثبات قیمت‌ها است، و به عبارتی بازار آهن در نوعی بیم و امید ناشی از انتظار و تعلیق فرو رفته است و  با مشخص شدن نتایج مذاکرات تعیین تکلیف می‌شود.

افزایش قیمت اهن الات در سال 1401

از آنجایی که نرخ تورم در کشور ما بسیار بالا است و این رقم هر روز در حال افزایش است، به نظر می‌رسد در سال آتی نیز این روند ادامه‌دار بوده و به‌طبع موجب افزایش قیمت‌ها در کلیه بازارها از جمله بازار آهن و فولاد شود.

در همین زمینه مجتبی کواکبیان رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری اظهار کرد: حفظ قیمت سال گذشته کالاها و همچنین تثبیت پایه حقوق کارگان و تأمین اجتماعی امری نشدنی و غیرقابل دستیابی است.

وی در ادامه افزود: با اینکه طبق ادعای دولت مبنی بر کنترل تورم و پایین آوردن قیمت‌ها و لغو افزایش حقوق‌ها به منظور جلوگیری از تورم است اما به نظر می‌رسد همچنان نرخ تورم افزایشی و قیمت‌ها نیز رو به افزایش خواهد بود.

کواکبیان تصریح کرد: افزایش قیمت محصولات در پی افزایش نرخ تورم دور از انتظار نیست و به‌طبع افزایش نرخ روزانه اهن الات نیز از این امر مستثنا نیست از همین رو با توجه به شرایط موجود احتمال می‌رود سال آینده با افزایش قیمت‌ها مواجه باشیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 4 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)