بازار آهن در خواب زمستانی

بازار آهن در خواب زمستانی
بازار آهن در خواب زمستانی

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها هفته گذشته درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن آلات در غالب مبادی فروش با ثبات نسبی همراه بود و شرکت‌ها تمایل چندانی به تغییر قیمت‌ها نداشتند. بازار ارز نیز نوسان چندانی را تجربه نکرد و گویا عامل خارجی بخصوصی که بازار را دچار نوسان کند رخ نداده و همچنان...

آهن پرایس: براساس گزارش‌ها هفته گذشته درحالی پایان یافت که قیمت روز آهن آلات در غالب مبادی فروش با ثبات نسبی همراه بود و شرکت‌ها تمایل چندانی به تغییر قیمت‌ها نداشتند.

بازار ارز نیز نوسان چندانی را تجربه نکرد و گویا عامل خارجی بخصوصی که بازار را دچار نوسان کند رخ نداده و همچنان در حالت تعلیق پیش از مذاکرات  برجام و منتظر نتایج آن به سر می‌برد، اما پس از توقف در مرز قیمتی 30 هزار و 280 تومان با انتشار خبری مبنی بر ازسرگیری مذاکرات در 6 دی ماه سالجاری اندکی کاهش یافت و هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 30 هزار و170 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، اوضاع بازار آهن در پایان هفته پیش برآیندی از اوضاع بازار در کل هفته است و آنطور که مشاهده می‌شود نوسان چشمگیری در قیمت روزانه آهن رخ نداد.

به تبعیت از جو غالب در بازار اهن قیمت روزانه میلگرد نیز در عمده شرکت‌ها ثابت اعلام شد و تنها چند شرکت با کاهش جزئی 100 تومانی همراه بودند، البته یک شرکت نیز با افزایش 50 تومانی اعلام قیمت کرد.

اگرچه عمده مبادی فروش قیمت روز تیرآهن را با نوسان جزئی اعلام کردند اما در بخش کیلوفروشی در کنار ثبات قیمت افزایش 50 تومانی نیز مشاهده می‌شد، همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز این نوسان در محدوده قیمتی 10 الی 20 هزار تومانی قابل مشاهده بود.

قیمت روزانه نبشی و ناودانی نیز مانند سایر مقاطع فولادی بدون تغییر بود، همچنین قیمت پروفیل‌ و انواع لوله نیز ثابت اعلام شد و به طور کلی تحرک خاصی در بازار آهن مشاهده نشد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن در هفته اخیر

مطابق آمار و بنا بر تجربه چندین هفته اخیر، بازار آهن به اکثر پارامترهای اثرگذار در بازار بی‌تفاوت شده است و گواه این امر رکود معاملات شمش و محصولات فولادی در بورس کالا و بازار آزاد است.

از طرفی دیگر کاهش صادرات و ساخت‌وسازها و همچنین از دست رفتن جایگاه سرمایه‌ای مقاطع فولادی همگی موجب تعمق رکود حاکم بر بازار شده که نتیجه آن قرار گرفتن عرضه‌کنندگان در تنگنای تأمین نقدینگی است همچنین افت بازار جهانی فولاد به دلیل رکود مسکن در چین نیز به افت صادرات شمش و مقاطع فولادی منجر شده است. در نتیجه عدم چرخه پول در بازار و کاهش نقدینگی موجب افزایش پدیده زیرفروشی در بین عرضه‌کنندگان شده است که برای تأمین نقدینگی مورد نیاز صورت می‌گیرد.

براساس آمار موجود از تالار صنعتی امروز در بورس کالا حدود 19 هزار تن محصولات فولادی عرضه می‌شود که شامل ورق گرم، شمش آلیاژی، میلگرد کلاف و ساده می‌شود.

آنطور که به نظر می‌رسد به دلیل نبود تقاضا حجم محصولات عرضه شده و نرخ آنها در مقایسه با آخرین عرضه کاهش داشته است که به نظر می‌رسد با هدف ترغیب متقاضی برای خرید، کاهش یافته است. 

به عنوان مثال میلگرد کلاف 2 هزار و 420 تن عرضه شده که به نسبت عرضه پیشین تقریبا 29/8 درصد با کاهش مواجه بوده است و همچنین کف قیمتی این محصول نیز 14 هزار و 947 تومان در نظر گرفته شده است.

درحال حاضر مهمترین مسأله‌ای که کلیه بازارهای جهانی و داخلی را تحت تأثیر قرار داده شیوع سویه «اومیکرون» و ازسرگیری محدودیت‌های کرونایی است. اما براساس مشاهدات بازار داخلی ایران چندان به عوامل خارجی واکنش نشان نمی‌دهند و منتظر نتایج مذاکرت هستند.

براساس اخبار منتشر شده درباره مذاکرات وین، روز جمعه اولیانوف با انتشار توییتی مبنی بر ازسرگیری مذاکرات در اسرع وقت، اعلام کرد که ادامه مذاکرات از 27 دسامبر آغاز خواهد شد و باتوجه به برگزاری موفقیت‌آمیز این نشست‌ها باید ادامه آن را نیز به این مسیر سوق بدهیم تا نتایج مطلوبی به دست آید.

کاهش سامانه‌های فولاد

مجید سیمین‌پور رئیس هیأت مدیره اتحادیه صنف آهن و فولاد استان همدان حذف کد آیسیک را امری غیرکارشناسی تلقی کرد و اظهار داشت: افزایش سامانه‌های متعدد در زنجیره فولاد موجب بروز مشکلاتی شده است که به نظر می‌رسد این روند باید پیگیری و اصلاح شود.

وی در ادامه بیان کرد: فولادسازان بزرگتر غالبا افرادی هستند که برای کل واحدهای زجیره فولاد تصمیم می‌گیرند درحالی که این امر اشتباه است و پیشنهاد می‌شود با تشکیل سازمان واحدی به نام «سازمان فولاد» هر واحد و رسته‌ای در این زنجیره در مسائل مربوط به حوزه خود تعیین‌کننده و تصمیم‌گیرنده باشد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)