بازار آهن گرفتار سرمای رکود

بازار آهن گرفتار سرمای رکود

آنچه این روزها از بازار آهن و فولاد گزارش می‌شود چیزی غیر از رکود و ثبات نیست. گویا بازار گرفتار سنگینی سرمای رکود است و بدون معاملات چشمگیری و دست به عصا حرکت می‌کند. بعضا تخفیفاتی روی بعضی از محصولات اعمال می‌شود که گویا با روند فعلی بازار همخوانی ندارد.

آهن پرایس: روز گذشته در عمده مبادی فروش قیمت روز آهن آلات ثابت اعلام شد و در برخی کارخانه‌ها نوسانات افزایشی و کاهشی هم مشهود بود.

بازار ارز در ابتدای روز گذشته افزایش جزئی داشت اما تا پایان روز کمی اصلاح شد، به طوری در که پایان روز هر دلار در بازار آزاد حدود 35 هزار و 240 تومان معامله شد.

تحلیل نوسانات بازار آهن

قیمت میلگرد آجدار در عمده مبادی فروش ثابت بود اما برخی کارخانه‌ها نوسان کاهشی 50 الی 400 تومانی داشتند. متوسط قیمت میلگرد روز گذشته 15 هزار و 865 تومان برآورد شد که در مقایسه با ابتدای هفته 170 تومان کاهش داشت. کف نرخ میلگرد هم بین 15 هزار و 500 الی 15 هزار و 800 تومان اعلام شد.

تیرآهن شاخه‌ای در غالب کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشت و تنها چند کارخانه ذوب آهن اصفهان و فایکو کاهش 10 الی 80 هزار تومانی داشتند.

قیمت قوطی پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد و تنها پروفیل نیکان با کاهش 100 الی 200 تومانی کاهش قیمت داشت. انواع لوله‌ها نیز در همه کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شد.

نبشی و ناودانی نیز مانند سایر محصولات فولادی در غالب کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشتند. قیمت ورق سیاه و انواع آن نیز جز در کارخانه فولاد مبارکه و اکسین که کاهش 100 الی 200 تومانی داشتند در سایر مبادی فروش تغییری نداشت. قیمت ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی هم در اکثر کارخانه‌ها بدون تغییر قیمت عرضه شدند اما ورق رنگی هفت الماس و فولاد بهمن افزایشی بود.

براساس گزارش موجود از بورس کالای روز گذشته از 437 هزار و 816 تن محصول فولادی عرضه شده، 176 هزار و 47 تن به تابلو معاملات راه پیدا کرد که رقمی معادل 40/2 درصد بود.

از این مقدار 145 هزار و 948 تن به میلگرد اختصاص داشت که حدود 19 هزار و 740 تن از آن با قیمت 14 هزار و 840 تومان به فروش رسید.

این عدم استقبال از میلگرد بورسی که در چند دوره متوالی مشاهده می‌شود، براساس فرمول فعلی تعیین قیمت پایه میلگرد، در تعیین قیمت پایه عرضه میلگرد برای هفته آینده هیچ تأثیری نخواهد داشت زیرا بر مبنای آخرین ابلاغیه بورس کالا کف نرخ پایه میلگرد نباید پایین‌تر از میانگین موزون نرخ معاملاتی شمش بورسی به‌علاوه 11 درصد باشد؛ بنابراین با این روش فعلا معاملات محصول نهایی در بورس کالا قفل و تنها داوطلبان با قیمت پایین‌تر کالای خود را به فروش می‌رسانند.

گزارش‌ها از بازارهای جهانی نیز حاکی است که روند قیمت اسلب و بیلت ایران روندی برخلاف بازارهای جهانی دارد؛ به این صورت که اسلب و بیلت صادراتی فوب خلیج فارس در بازار جهانی با ثبات قیمت همراه است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: چالش‌های بازار آهن و فولاد

بر همین مبنا قیمت اسلب صادراتی منطقه CIS نیز ثابت اعلام شده و در هر تن حدود 420 تن معامله شد. نرخ بیلت این منطقه با کاهشی 2 دلاری در هر تن حدود 482 دلار معامله شد. هر تن اسلب صادراتی فوب خلیج فارس حدود 400 دلار معامله شد که بیانگر کاهش 20 دلاری این محصول است؛ اما بیلت صادراتی حدود 458 دلار و 50 سنت معامله شد که گویای افزایش 9/5 دلاری نرخ این محصول است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)