بحران گاز در بازار فولاد 

بحران گاز در بازار فولاد 
بحران گاز در بازار فولاد 

آهن پرایس: محسن مصطفی پور مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی ریز اظهار داشت: همانگونه در فصل تابستان قطعی های برق بر میزان تولید و بر هم خوردن توازن بازار فولاد اثر داشت و چه بسا منجر به کاهش درآمدهای فولادسازان شد بنابراین در فصل پاییز و زمستان هم قطعی های گاز...

آهن پرایس: محسن مصطفی پور مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی ریز اظهار داشت: همانگونه در فصل تابستان قطعی های برق بر میزان تولید و بر هم خوردن توازن بازار فولاد اثر داشت و چه بسا منجر به کاهش درآمدهای فولادسازان شد بنابراین در فصل پاییز و زمستان هم قطعی های گاز واحدهای تولید کننده بر کاهش میزان تولیدات اثر جدی خواهد گذاشت و سایه افکنی قطعی گاز نه تنها بر بازار فولاد سایه خواهد انداخت بلکه به تاثیر از بر هم خوردن توازن این بازار اقتصاد کشور نیز در بخش ارز آوری با مخاطرات مواجه خواهد گشت. 

اولین تاثیر فرض قطعی گاز بر جو روانی بازار و بر تولید کنندگان آهن اسفنجی این چنین است که این حس القا شده که چنانچه در آینده نزدیک تولید آهن اسفنجی به حداقل برسد پس از آن کمبود آهن اسفنجی اتفاق خواهد افتاد و همین امر منجر به تغییر ناگهانی و یکباره در قیمت آهن اسفنجی شده است. 

 به همین موازات حتی تولیدکنندگان فولاد خرید آهن اسفنجی را افزایش داده اند چرا که پیش بینی می کنند که به زودی تامین آهن اسفنجی محدود خواهد شد و همین افزایش میزان خرید هم نسبت به افزایش قیمت بی تاثیر نبوده است. 

شایان ذکر است که شرکت ملی گاز طی بخشنامه ای دستور العملی مبنی بر محدودیت شدید در مصرف برخی شرکت های زنجیره فولاد ابلاغ کرده است از جمله ی این واحدها شرکت های گندله سازی، تولید آهن اسفنجی و فولاد است. در پی صحبت های اخیرا تولید کنندگان فولاد در صدد نوشتن نامه ای به وزیر صنعت برآمدند که در این نامه خواسته اند که مانع قطعی گاز شوند. 

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: انجماد جهانی بازار فولاد

نامه ی فوق الذکر به شرح ذیل می باشد: بالغ بر 90 درصد فولاد تولیدی کشور در کوره های قوس الکتریک و القایی تولید می گردند که این واحدها با آهن اسفنجی شارژ می گردند و با کاهش تامین گاز در حد اعلام شده به معنی توقف تولید آهن اسفنجی خواهد بود و بلاشک مرحله بعدی پس از توقف تولید آهن اسفنجی توقف تولیدات فولاد خواهد بود که توقف تولید در واحدهای فولادی نه تنها منجر به زیان سنگین  خواهد شد بلکه اثرات نامطلوب و برهم خوردگی تعادل و نابسامانی بازار سرمایه و فولاد را به همراه خواهد داشت. 

به وضوح می توان اظهار داشت قطعی گاز تولید کننده های فولاد چالش های بزرگی را در صنایع ایران رغم خواهد زد چرا که در واحدهای مذکور امکان استفاده از سوخت جایگزین وجود ندارد برای مثال در کارخانه های کوچک فولادسازی چنانچه گاز به این واحدها تخصیص داده نشود به طور کلی فعالیت آنها متوقف خواهد شد چرا که سوخت این کارخانه ها اکثریت گاز است و در نبود گاز این واحدها تعطیل خواهد شد. 

شیوه نامه جدید مدیریت بازار فولاد

امید ظفر عضو هیآت مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران اظهار داشت: در پی تنظیمات و تاییدات صورت گرفته شیوه نامه جدید مدیریت و تنظیم بازار بایستی همه کالای تولید داخلی با تنوع متفاوت در بورس کالا ارائه گردند این شیوه نامه توسط مدیران وزارتخانه صنعت،معدن و تجارت تدوین شده است و با شواهد موجود به زودی اجرا خواهد شد. 

این طرح بدون مشورت و نظر سنجی از تشکل ها و انجمن ها طراحی و تایید شده است از همین رو نقاط ضعف و قوت آن به وضوح قابل رویت نیست و در نهایت امر ممکن است منجر به ایجاد جو روانی منفی شود.

در نهایت امر این طرح به شور و مشورت با انجمن ها و تشکل ها در خواهد آمد و نقاط قوت آن تقویت خواهد شد و نقاط ضعف آن نیز کمرنگ خواهد شد اما از آنجایی که این طرح با محوریت بورس کالا به مرحله انجام در خواهد آمد بر اساس تجربه های سالهای پیشین منجر به دل نگرانی نوردکاران شده است. 

  هم اکنون پیش نویس و یا دستور العملی جهت اجرایی این طرح نشده است اما ممکن است ارائه کامل این طرح و بیان نقاط ابهام منجر به روشن شدن و به دست آوردن خط مشی مثبت در این زمینه گردد و در نهایت بتواند بازار را به ثبات برساند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)