بورس کالا در پی تحریک تقاضا

بورس کالا در پی تحریک تقاضا
بورس کالا در پی تحریک تقاضا

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از ثبت حداکثری قیمت روز آهن آلات در روز سه‌شنبه بود به طوری که در ابتدای روز با کاهش قیمت‌ها مواجه بودیم و برخی شرکت‌ها نیز محصولات خود را با ثبات قیمت عرضه کردند اما در پایان روز...

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن حاکی از ثبت حداکثری قیمت روز آهن آلات در روز سه‌شنبه بود به طوری که در ابتدای روز با کاهش قیمت‌ها مواجه بودیم و برخی شرکت‌ها نیز محصولات خود را با ثبات قیمت عرضه کردند اما در پایان روز تعداد معدودی از مبادی فروش نیز نرخ محصولات را به‌صورت جزئی افزایش دادند.

قیمت دلار نیز با توقف در کانال 27 هزار تومانی تقریبا بدون نوسان بود و در بازار آزاد به قیمت 27 هزار و 780 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن آلات

روز گذشته در کنار ثبات اکثر قیمت اهن الات، کاهش نرخ در اغلب محصولات نیز مشهود بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار در ابتدای روز که با ریزش محسوس 70 الی 200 تومانی همراه بود در پایان روز تقریبا ثابت و بدون تغییر قیمت اعلام شد و چند کارخانه نیز افزایش قیمت مختصری تجربه کردند.

قیمت پروفیل و انواع لوله داربستی، صنعتی و مانیسمان و ... با کاهش 100 الی 300 تومانی اعلام شدند اما قیمت روز نبشی و ناودانی تقریبا در کلیه مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود.

قیمت روز تیراهن در مجموع کاهشی بود به این صورت که در بخش کیلوفروشی کاهش قیمت 100 الی 200 تومانی داشت ولی ثبات قیمت در برخی شرکت‌ها نیز مشهود بود، نرخ تیرآهن شاخه‌ای نیز در کنار ثبات در برخی مبادی فروش، با کاهش نسبی 10 الی 20 هزار تومانی اعلام شد همچنین قیمت روز ورق سیاه، ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز مانند سایر مقاطع فولادی با کاهش 100 الی 200 تومانی همراه بود.

طبق آمارموجود از معاملات بورس کالای روز گذشته بیشترین حجم محصول عرضه شده مختص شمش بود که گویا متقاضی بالایی نیز داشت به طوری که طبق گزارش‌ها قیمت تعیین شده این محصول 12 هزار و 976 تومان بود و میزان تقاضا نیز با افزایش 50 درصدی در مقایسه با عرضه پیشین حدود 216 هزار و 140 تومان ثبت شد.

امروز نیز حدود 165 هزارتن مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی ورق گرم در بورس کالا عرضه می‌شود به این صورت که حجم عرضه میلگرد با افزایش 33 درصدی در مقایسه با عرضه پیشین حدود 132 هزار و 854 تن اعلام شده است همچنین کف قیمتی این محصول نیز با افزایش 5/3 درصدی همراه است.

با این اوصاف باید منتظر میزان معامله محصولات عرضه شده در بورس کالا و اثرات آن در بازار آزاد باشیم اگرچه عرضه بالا بدون پشتوانه تقاضای مصرف و متناسب با آن، توان چندانی برای تحریک اساسی بازار ندارد ممکن است خرید اهن الات رونق چندانی پیدا نکند و باید در سطح کلان‌ و گسترده‌ای این تحریک خرید ایجاد شود که ایجاد آن به عوامل متعددی بستگی دارد.

خرید آزاد شمش فولادی

با توجه به اینکه هفته گذشته میزان شمش عرضه شده کاهش یافته بود تا حدودی قیمت و متقاضی آن نیز افزایش یافت که در نهایت در نرخ محصولات نهایی نیز اثرگذار بود.

در همین زمینه سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از اصلاح نرخ شمش خبر داد و اظهار کرد: نتایج این هماهنگی و اصلاح جهت از میان برداشتن محدودیت برای خرید شمش فولادی از طریق بورس کالا اعلام می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن آلات منتظر توافقات

به گزاش آهن پرایس، وی گفت: با وجود اینکه اسامی کارخانه‌هایی که آهن اسفنجی تولید می‌کنند را به وازارت نفت داده بودیم اما بازهم به دلیل کمبود گاز، این تولیدکنندگان با کاهش 70 درصدی گاز مواجه بودند یا به طور کلی قطعی گاز را تجربه کردند.

امیری در ادامه افزود: با تأمین گاز این واحدها دوباره تولید آهن اسفنجی رشد می‌یابد و کمبودی در زمینه مواد اولیه نخواهیم داشت. وی همچنین تصریح کرد: عرضه تلاش وزارت صمت بر این است تا میزان عرضه آهن اسفنجی در یک هفته به 80 تن افزایش بیابد و در بورس کالا نیز عرضه شود تا موجب تنظیم و توازن قیمت در بازار شود.

فولادسازان در انتظار تأمین گاز

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت از صادرات آزاد شمش تولید شده توسط این واحدها خبر داد، به طوری که سهمیه‌بندی این محصول از میان برداشته می‌شود و همه می‌توانند به صورت آزاد شمش خریداری کنند. 

همچنین در زمینه کمبود گاز و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی خبرهای متعددی منتشر شد که تا حدودی نیز بهانه افزایش قیمت مقاطع فولادی قرار گرفت. اما براساس آنچه امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اعلام کرده، ممکن است در 15 روز آتی گاز این واحدها تأمین شود.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه اوج سرما را رد کرده‌ایم احتمال دارد مصرف گاز خانگی نیز در روزهای پیش رو تاحدودی کاهش بیابد که در این صورت تأمین گاز فولادسازان نیز تسهیل می‌شود.

وی در پایان بیان کرد: برخی فولادسازان به خصوص تولیدکنندگان آهن اسفنجی مشکلات اساسی در زمینه کمبود گاز دارند، حتی برخی از واحدها بیش از یک ماه است که با کمبود گاز مواجه هستند و به طور قطع این امر کلیه واحدهای زنجیره فولاد را تحت شعاع قرار می‌دهد. 

بنابراین با توجه به اینکه بیش از 70 درصد گاز کشور صرف تأمین گاز خانگی می‌شود، باید منتظر کاهش برودت هوا و به موازات آن کاهش مصرف گاز باشیم تا در خلال آن بتوانیم گاز واحدهای فولادساز را تأمین کنیم.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)