تأثیر مذاکرات بر قیمت آهن

تأثیرمذاکرات بر قیمت آهن
تأثیر مذاکرات بر قیمت آهن

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن در روز گذشته حاکی از ثبات و بعضا کاهش قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش بود اما قیمت میلگرد در کنار ثبات نسبی در برخی شرکت‌ها، عمدتا میل به کاهش داشت، در این میان بازار ارز نیز نوسان چندانی را تجربه نکرد و تقریبا ثابت بود به طوری که هر دلارآمریکا در...

آهن پرایس: خبرها از بازار آهن در روز گذشته حاکی از ثبات و بعضا کاهش قیمت روزانه آهن آلات در عمده مبادی فروش بود اما قیمت میلگرد در کنار ثبات نسبی در برخی شرکت‌ها، عمدتا میل به کاهش داشت، در این میان بازار ارز نیز نوسان چندانی را تجربه نکرد و تقریبا ثابت بود به طوری که هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 29 هزار و 950 تومان مبادله شد.

تحلیل قیمت روزانه آهن

با توجه به دریافت سیگنال‌های مثبت از مذاکرات وین، بازار آهن نیز رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و شاهد بودیم که غالب محصولات در کنار ثبات قیمت، رو به کاهش بودند. همانطور که اشاره شد قیمت روز میلگرد در بیشتر مبادی فروش با کاهش قیمت 50 الی 400 تومانی همراه بود اگرچه برخی نیز تغییری در قیمت‌ها اعمال نکردند.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز به تبعیت از جو غالب در بازار آهن در برخی شرکت‌ها به طور میانگین 50 الی 150 تومان با کاهش همراه بود اما اکثر شرکت‌ها تمایلی به کاهش قیمت نداشتند و با حفظ قیمت‌های روز پیشین محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت روزانه تیرآهن نیز اگرچه در برخی مبادی فروش با ثبات همراه بود اما در بخش کیلوفروشی شاهد کاهش 100 الی 150 تومانی این محصول بودیم همچنین در بخش شاخه‌فروشی نیز میل به کاهش قیمت 10 الی 20 هزار تومانی مشاهده شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله‌ها نیز در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کردند و جز یک شرکت که کاهش 100 تومانی داشت مابقی فروشندگان به ثبات قیمت‌ها اصرار ورزیدند. قیمت ورق روغنی، رنگی، گالوانیزه و سیاه نیز عمدتا ثابت اعلام شد.

آنچه از اخبار و عوامل دخیل در بازار آهن برمی‌آید قیمت اهن در کوتاه مدت مسیری نزولی طی خواهد کرد اگرچه این امر منوط به حصول توافق در مذاکرات وین است. در حال حاضر که سیگنال‌های مثبتی از مذاکره‌کنندگان ارسال می‌شود بازار آهن را متأثر کرده است اگرچه عوامل دیگری همچون نرخ ارز و بورس کالا نیز در ایجاد شرایط فعلی مؤثر است.

براساس آمار معاملات بورس کالا در روز گذشته، تقریبا همه محصولات عرضه شده مورد معامله قرار گرفتند به طوری که ورق گالوانیزه با 0/3 درصد رقابت به قیمت 26 هزار و 454 تومان معامله شد. شمش بلوم نیز که به قیمت 12 هزار و 746 تومان عرضه شد 14 هزار تن متقاضی داشت.

آخرین گزارش‌ها از مذاکرات

روز گذشته دور هشتم مذاکرات درحالی برگزار شد که با تمرکز بر سند جدید، سند خرداد 1400 که پیش‌نویس دولت قبل است، کنار گذاشته شد و مباحثی همچون تضمین و راستی‌آزمایی نیز در این دور از مذاکرات مورد توجه قرار گرفت.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: احیای برجام و تحرک بازار آهن

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات برجام برگزاری این دور از مذاکرات را نتیجه‌بخش تلقی کرد و گفت طرفین مذاکره برای تهیه پیش‌نویس جهت حصول توافق در سریع‌ترین زمان ممکن توافق کردند.

نماینده چین نیز روند مذاکرات را مثبت تلقی کرد و گفت مشکلات و اختلافات ایران با طرف‌های مذاکره‌کننده رو به کاهش است و ممکن است پیش از ماه فوریه(12 بهمن) توافقات انجام شود.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران درباره نشست روز گذشته اظهار کرد مهمترین مسأله‌ای که در نشست هشتم مورد توجه قرار گرفت مسأله رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی و تضمین بود. از همین رو ادامه این مباحث در نشست بعدی که سه‌شنبه(امروز) برگزار می‌شود نیز مورد بحث قرار می‌گیرد، همچنین مسائلی همچون تحریم‌های ملی و بانکی نیز به مذاکره گذاشته می‌شود.

سیاست‌ کاهش ارزش لیر

به گزارش آهن پرایس، در چند هفته اخیر متوجه کاهش قابل توجه ارزش لیر ترکیه بودیم اما در چند روز گذشته مجددا ارزش آن در لاین صعودی قرار گرفته است، به گفته محمدرضا هوشمند فعال صنعتی، دولت ترکیه با هدف تقویت صادرات و افزایش همه جانبه آن تعمدا به کاهش ارزش لیر اقدام کرد تا بازار هدف بیشتری از جمله سوریه و افغانستان و... را نیز جذب کند.

وی در ادامه بیان کرد: از آنجایی که بازرگانان ما برنامه و سیاست درستی در این زمینه ندارند، با کاهش ارزش لیر دچار مشکل شدند از همین رو برای بهبود وضعیت صادرات کشور بخش‌های خصوصی در این شرایط اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند تا بازار هدفمان را از دست ندهیم زیرا این جریان اقتصاد کشور را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.

هوشمند در پایان افزود با توجه به شرایط فعلی کشور که دچار بحران شدید اقتصادی است پیشنهاد می‌شود مسئولان امر توجه بیشتری به بازرگانان خصوصی داشته باشند تا علاوه‌بر حفظ بازار صادرات کشور، میزان آن را نیز افزایش دهیم.

عواقب حذف ارز ترجیحی

آنچه از اخبار منتشر شده به گوش می‌رسد برنامه حذف ارز 4200 تومانی هر روز جدی‌تر می‌شود و ممکن است با انتشار اخبار مثبت درباره مذاکرات، اهمیت و تبعات این امر در این مدت نادیده گرفته شود.

به اعتقاد اقتصاددانان اگر مذاکرات نتایج مثبتی در بر نداشته باشد، حذف ارز ترجیحی به تورم بسیار بزرگی در کشور منجر خواهد شد که به طور قطع عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

در همین زمینه غنینظری عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 با اشاره به تبعات حذف ارز ترجیحی اظهار کرد: عواقب حذف ارز 4200 تومانی برای 9 کالای ضروری صرفا به این کالاها محدود نمی‌شود و بیش از 200 کالای دیگر نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و به‌یقین آتش این تصمیم با افزودن تورم در وهله اول دامن مردم و به ویژه اقشار ضعیف جامعه را می‌گیرد و آنطور که به نظر می‌رسد دولت هیچ برنامه‌ا‌‌ی ‌برای جبران تبعات و آسیب‌های ناشی از آن نیز ندارد.

نظری افزود: به اعتقاد من نحوه بودجه‌بندی به‌طوری است که به جای حل مشکلات مردم و ارائه خدمات به آنها در جهت رفع مشکلات دولت تدوین شده است.

از سویی دیگر براساس برخی آمارها طی بیانیه‌ای که از گمرک ایران منتشره شده است برخی اقلام ضروری همچون شیرخشک، گندم و برنج و روغن و... از 13 دی ماه سالجاری مشمول مالیات ارزش افزوده خواهند شد. این درحالی است که ارز ترجیحی این کالاها از سال آینده حذف خواهد شد و اختصاص ارز 4200 تومانی برای دارو نیز در هاله‌ای از ابهام است.

با این اوصاف آنچه در انتظار مردم است افزایش چندین برابری قیمت کالاها و ایجاد تورم عظیمی در کشور خواهد بود زیرا شنیده‌ها حاکی از آن است که قیمت برخی داروها درحالی افزایش پیدا کرده که هنوز این تصمیم اجرایی نشده است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)