تفاوت نورد گرم و نورد سرد

تفاوت نورد گرم و نورد سرد
تفاوت نورد گرم و نورد سرد

آهن پرایس: یکی از پرکاربرد ترین و مفید ترین روش شکل دادن به مواد، فرآیند نورد است. از محصولاتی که توسط فرآیند نورد تولید می شوند می توان به میلگرد، نبشی، تیرآهن، ورق سیاه و ورق روغنی اشاره کرد. فرآیند نورد به دو نوع روش گرم و سرد صورت می گیرد. نورد گرم فرآیندی است که ...

آهن پرایس: یکی از پرکاربرد ترین و مفید ترین روش شکل دادن به مواد، فرآیند نورد است. از محصولاتی که توسط فرآیند نورد تولید می شوند می توان به میلگرد، نبشی، تیرآهن، ورق سیاه و ورق روغنی اشاره کرد. فرآیند نورد به دو نوع روش گرم و سرد صورت می گیرد.

نورد گرم فرآیندی است که عملیات نورد فولاد را در دمای بسیار بالا انجام می دهد که معمولا این دما بیشتر از 926 درجه می باشد به همین سبب در این فرآیند ساخت فولاد در ابعاد بزرگتر امکان پذیر است و همچنین قابلیت شکل پذیری بیشتری را در فولاد ایجاد می کند.

فرآیند نورد گرم نسبت به فرآیند نورد سرد کیفیت کمتری دارد زیرا فرآیند نورد گرم بدون وقفه زمانی در مسیر فرایند تولید قرار می‌ گیرد همچنین قابل ذکر است که  همزمان با کاهش دمای فولاد، حجم آن نیز کاهش می یابد که در این صورت توانایی کنترل سایز فولاد در فرآیند نورد گرم نسبت به نورد سرد کمتر است.

در رابطه با موارد استفاده از محصولات نورد گرم می توان به میله های فولادی در جوشکاری و مشاغل دیگر همچون ساخت میله های راه آهن اشاره کرد. از فولاد نورد گرم در صورتی استفاده می شود که نیازی به تلورانس و شکل های کاملا دقیق نباشد.

فرآیند نورد سرد نیز همانند فرآیند نورد گرم انجام می شود با این تفاوت که نورد سرد مراحل بیشتر و طولانی تر را طی می کند. در این نوع نورد محصول در قالب‌های خود در دمای پایین قرار داده می ‌شود جایی که قطعه پس از نورد آنیلی یا باز پخت هم دما تا دمای اتاق یعنی ۲۵ درجه سانتی ‌گراد سرد می‌ گردد. 

در ادامه می توانید این دانشنامه را نیز مطالعه کنید: میلگرد کلاف و کاربرد های آن

بعد از مرحله آنیل شدن مرحله نورد پوسته ای بر محصول اعمال می شود که مشکلات فرآیند آن برطرف می شود به همین دلیل نورد سرد با تلورانس ابعادی مناسب و شکل های کاملا دقیقی نسبت به نورد گرم تولید می شود. 

نکته قابل توجه در رابطه با نورد سرد این است که اصطلاح نورد سرد به اشتباه برای محصولاتی که یکی از مراحل آن ها نورد سرد است به کار می رود.

تمام محصولاتی که توسط فرآیند نورد سرد تولید می شوند از پوشش سطحی بهتر و با کیفیت تری و حتی از استقامت بیشتری نسبت به نورد گرم برخوردار هستند برای مثال معمولا کار با میله های نورد سرد سخت تر از نورد گرم است زیرا کربن بیشتری دارند اما این موضوع در رابطه با ورق ها صدق نمی کند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)