تنظیم بازار آهن با قرارداد بلندمدت

تنظیم بازار آهن با قرارداد بلندمدت
تنظیم بازار آهن با قرارداد بلندمدت

آهن پرایس: آمار موجود از بازار آهن بیانگر ثبات نرخ دلار بود. روز گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 330 تومان مبادله شد، قیمت آهن آلات نیز در عمده شرکت‌ها روندی کاهشی داشت، اگرچه بخش عظیمی از محصولات فولادی تغییر قیمت نداشته و همچنان ثابت بودند. همانطور که روز گذشته...

آهن پرایس: آمار موجود از بازار آهن بیانگر ثبات نرخ دلار بود. روز گذشته دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 28 هزار و 330 تومان مبادله شد، قیمت آهن آلات نیز در عمده شرکت‌ها روندی کاهشی داشت، اگرچه بخش عظیمی از محصولات فولادی تغییر قیمت نداشته و همچنان ثابت بودند.

همانطور که روز گذشته نیز ذکر شد به دلیل کاهش تقاضای مصرف و عدم احساس نیاز در بازار و همچنین نبود ساخت و ساز، رکود و سکون فعلی بازار آهن را شکل داده است، به موجب همین امر فروشندگان هم جانب احتیاط را نگه داشته و تغییرات چشمگیری در قیمت اهن الات اعمال نکردند.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: ساخت مسکن محرک بازار آهن

از عواقب عدم تقاضای مصرفی می‌توان به کاهش رقابت محصولات نهایی در بورس کالا اشاره کرد، به طوری که روز گذشته تیرآهن 0/5 درصد رقابت را ثبت کرد و میلگرد نیز با رقابت 0/2 درصدی همراه بود. از دیگر عوامل ایستایی و سکون در بازار می‌توان به کاهش نوسانات نرخ دلار اشاره کرد، اگرچه فرارسیدن زمان مذاکرات برجامی و لغو تحریم‌ها نیز در ثبات فعلی بازار بی‌تأثیر نیست.

در تحلیل اهن پرایس از قیمت اهن این‌چنین برمی‌آید که روز گذشته در کنار ثبات برخی محصولات، بخش عظیمی از مقاطع فولادی با کاهش نسبی قیمت‌ها همراه بودند. قیمت میلگرد در بیشتر مبادی فروش با کاهش 50 تا 250 تومانی عرضه شد، گفتنی است بخش زیادی از شرکت‌ها نیز تغییر قیمت نداشتند.

قیمت نبشی و ناودانی همچنان ثابت بود و قیمت تیر آهن نیز در بخش کیلوفروشی تغییری نداشت اما در بخش شاخه‌فروشی با کاهش 10 الی 20 هزار تومانی عرضه شد. قیمت پروفیل‌ها نیز مانند سایر مقاطع فولادی با ثبات همراه بود، اما برخی شرکت‌ها نیز دست از فروش کشیدند. در این میان در برخی مبادی فروش نیز کاهش قیمت محدودی اعمال شد.

جلوگیری از جهش قیمت‌ها با طرح پرمیوم

براساس گزارش‌ها روز گذشته وزارت صمت برای مدیریت بازار و اوضاع فعلی طرح قرارداد بلندمدت موسوم به قرارداد پرمیوم را پیشنهاد داد که از ساعت 14:30 ظهر روز گذشته آغاز شد.

سیف‌الله امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ضمن تأیید این موضوع در این‌باره اظهار کرد: محصولاتی مانند شمش فولاد، مس کاتد، تختال و آلومینیوم برای انجام قرارداد پرمیوم عرضه خواهد شد.

وی در تشریح این قرارداد تصریح کرد: هنگام عقد قراردادهای بلندمدت قیمت پایه‌ای برای هر محصول مورد تقاضا ثبت می‌شود، به این صورت که به عنوان مثال اگر قیمت میلگرد در هنگام ثبت قرارداد 16 هزار تومان باشد، هنگام تحویل این محصول که زمان آن نیز در قرارداد قید شده، میلگرد به قیمت روز مثلا 22 هزار تومان، تحویل خریدار می‌شود و باید مابه‌التفاوت آن نیز پرداخت شود.

امیری در ادامه افزود: براساس قرارداد پرمیوم 10 درصد از مبلغ پرداختی باید حین عقد قرارداد پرداخت شود و مابقی آن نیز در زمان تحویل محصول پرداخت می‌شود. از مزایای این نوع قراردادها این است که فروشنده از فروش محصولات خود اطمینان دارد و نگران به فروش نرفتن آن نیست و خریدار هم دیگر دغدغه مواجه شدن با کمبود محصول را ندارد و می‌تواند مطابق برنامه به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی ادامه داد: افرادی که قصد دارند قرارداد پرمیوم منعقد کنند، می‌توانند مازاد محصولات عرضه شده در بورس را به هر میزان که مورد نیازشان است، خریداری کنند و کالای خریداری شده نیز به صورت فیزیکی نیست و در انبار بورس کالا محفوظ ست.

در ادامه محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولادی نیز اجرای این طرح را مفید خوانده و اظهار کرد: اجرای طرح قرارداد بلندمدت از نوسانات شارپی بازار آهن جلوگیری خواهد کرد، به این صورت که مانع از جهش ناگهانی قیمت شده و به تنظیم نرخ محصولات فولادی منجر خواهد شد.

وی گفت: از آنجایی که اجرای این طرح تعهداتی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند که به‌دنبال آن ممکن است تولید برخی محصولات افزایش بیابد یا سبب افزایش قیمت محصولات شود، از این رو به نظر می‌رسد بهتر بود پیش از اجرای قراردادهای پرمیوم زیرساخت‌های اجرای آن نیز فراهم شود تا مشکلی بر مشکلات موجود افزوده نشود.

هوشمند در ادامه بیان کرد: اجرای این طرح نتایج خوبی در بازار به همراه خواهد داشت که جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، ایجاد ثبات و تنظیم بازار از جمله این عوامل است اما از آنجایی که با احتمال قطعی گاز در فصل زمستان روبه‌رو هستیم، ممکن است تولیدکننده در اجرای تعهد خود با مشکل مواجه شود و در تأمین محصولات خریداری شده توسط متقاضی دچار مشکل شود، از این رو باید همه این عوامل را در نظر گرفت تا چالش‌های جدیدی در بازار ایجاد نشود.

به صورت کلی اگر قراردادهای پرمیوم محصولات اولیه و میانی از قبیل شمش و آهن اسفنجی با استقبال افراد متقاضی مواجه شود و همچنین به رشد صادرات و از بین رفتن توازن در بازار منجر نشود، تاحدودی از نوسانات ناگهانی و شارپی نرخ محصولات اولیه جلوگیری خواهد شد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)