توجیه جدید افزایش قیمت آهن

توجیه جدید افزایش قیمت آهن
توجیه جدید افزایش قیمت آهن

آهن پرایس: در روزهای پایانی هفته شاهد تغییر جهت بازار آهن از بازار ارز و تاثیرپذیری از بورس کالا و تعیین قیمت های پایه می باشیم؛ به این صورت که با وجود اینکه روز گذشته نرخ دلار نوسانات اندکی را تجربه کرده و همچنان در کانال 24 هزارتومان در نوسان است، اما تداوم...

آهن پرایس: در روزهای پایانی هفته شاهد تغییر جهت بازار آهن از بازار ارز و تاثیرپذیری از بورس کالا و تعیین قیمت های پایه می باشیم؛ به این صورت که با وجود اینکه روز گذشته نرخ دلار نوسانات اندکی را تجربه کرده و همچنان در کانال 24 هزارتومان در نوسان است، اما تداوم افزایش قیمت پایه شمش در بورس موجب شده تا قیمت ها در بازار آهن صعودی شوند. دستورالعمل بورس مبنی بر تعیین قیمت پایه شمش در دامنه متقارن سه درصد به تولیدکنندگان این حوزه ابلاغ شده است، البته لازم به ذکر است که بورس طی ابلاغیه ای جدید اعلام کرده است که قیمت تعیین شده نباید از نرخ جهانی بیشتر شود.

اما با این وجود تولیدکنندگان بدون درنظرگرفتن مسئله کاهشی شدن قیمت های جهانی و همچنین ناتوانی بازار، به افزایش نرخ پایه در بالاترین حد ممکن ترغیب شده اند و این جریان یعنی اقدام به افزایش قیمت پایه را با بیان وجود فاصله میان قیمت های موجود و قیمت میانگین هفتگی همچنان ادامه می دهند. این مسائل موجب عرضه شمش در بورس کالا با نرخ حدود 500 تومان بالاتر از قیمت شمش صادراتی شده است؛ نرخ پایه تعیین شده حتی از قیمت شمش CIS نیز بیشتر می باشد. 

با وجود مسائل و مشکلات موجود، هیچ نهادی مسئولیت این وضعیت را نمی پذیرد؛ وزارت صمت معتقد است هیچ مسئولیتی در قبال تنظیم قیمت ها ندارد، از طرف دیگر بورس کالا نیز چالش بزرگ این روزهای فولادسازان است؛ مجلس و سایر نهادهای نظارتی هم در جریان انتخابات دیگر هیچ نظارتی بر بازار ندارند؛ با این تفاسیر و با درنظرگرفتن عدم تقاضای داخلی باید در انتظار بیشترشدن مسائل و مشکلات واحدهای نوردی باشیم.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: حذف قدرت خرید در بازار آهن

با توجه به این شرایط، در میان قیمت های روز انواع آهن آلات که از سوی تولیدکنندگان این محصولات اعلام می شود، شاهد افزایش قیمت میلگرد بودیم؛ به این صورت که مبادی فروش این محصول حدود 50 الی 400 تومان افزایش را در قیمت های خود اعمال کردند. در برخی از محصولات نیز افزایش 500 الی 700 تومانی به چشم می خورد، یک شرکت نیز کاهش 50 تومانی را در قیمت های اعلامی خود اعمال کرد. بیشترین قیمت میلگرد 14 با نرخ 15هزار و 800 تومان و پایین ترین قیمت با نرخ 15 هزار و 100 تومان اعلام و روانه بازار شد.

در بازار نبشی و ناودانی، اغلب شرکت ها قیمت های خود را در آغاز فروش بدون تغییر اعلام کردند اما در ساعاتی از روز با اعلام قیمت دوم به افزایش قیمت اقدام کردند؛ به گونه ای که قیمت نبشی و قیمت ناودانی حدود 100 الی 300 تومان افزایش را تجربه کردند و تنها یک شرکت ثبات قیمت داشت.

قیمت تیرآهن نیز در بازار در بخش کیلویی افزایش 250 الی 300 تومانی همراه با ثبات را تجربه کرد، قیمت تیرآهن شاخه ای نیز با 15 الی 70 هزارتومان افزایش مواجه شد. قیمت پروفیل با نوسان همراه بود؛ به گونه ای که اکثر شرکت های این حوزه ثبات قیمت داشتند و در مقابل افزایش 100 تا 200 تومانی و کاهش 300 تومانی نیز در برخی قیمت ها به چشم می خورد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)