توقف افزایش هیجانی قیمت آهن

توقف افزایش هیجانی قیمت آهن
توقف افزایش هیجانی قیمت آهن

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات پس از افزایشی که در دو روز گذشته اتفاق افتاد نسبتا آرام گرفت و از شیب صعودی بازار کاسته شد. اگرچه همچنان افزایش قیمت در برخی محصولات از جمله قیمت میلگرد آجدار و تیراهن رؤیت شد...

آهن پرایس: قیمت روز آهن آلات پس از افزایشی که در دو روز گذشته اتفاق افتاد نسبتا آرام گرفت و از شیب صعودی بازار کاسته شد. اگرچه همچنان افزایش قیمت در برخی محصولات از جمله قیمت میلگرد آجدار و تیراهن رؤیت شد اما نوسانات هیجانی که در بازار رخ داد تا حدودی آرام گرفت.

بازار ارز نیز پس از تجربه نوسانات جهشی قیمت دلار و ورود به کانال 30 هزار تومانی، روز گذشته نیز پس از کمی عقب‌نشینی نوسانات جزئی را در همین کانال تجربه کرد و پایان روز گذشته در بازار آزاد به قیمت 30 هزار و 580 تومان به فروش رسید.

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس، آنچه در چند روز اخیر در بازار آهن و فولاد اتفاق افتاد حاصل هیجاناتی بود که فروشندگان آهن پس از افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی و افزایش نرخ دلار به بازار آهن نیز وارد کردند.

به عبارتی این هیجانات کاذب بود که منجر به رشد حدود 500 تومانی نرخ آهن‌آلات شد، زیرا براساس مؤلفه‌های موجود در بازار آهن عملا نباید قیمت‌ اهن افزایش می‌یافت، به هر جهت روز گذشته بازار تقریبا آرام بود و افزایش مختصری در برخی مبادی فروش مشاهده شد.

به این صورت که نرخ میلگرد آجدار تقریبا در نیمی از بازار ثابت بود و نیم دیگر آن در بازه 100 الی 200 تومانی نوسان افزایشی داشت. قیمت نبشی و قیمت ناودانی نیز عمدتا ثابت بودند اما نوسانات جزئی افزایشی و کاهشی نیز قابل مشاهده بود. به طور میانگین نرخ نبشی در بازار آزاد حول 18 هزار و 500 الی 18 هزار و 800 اعلام شد و ناودانی هم حدود 19 هزار و 300 الی 20 هزار و 500 تومان ثبت شد.

قیمت قوطی و پروفیل‌ها نیز در کنار ثبات نسبی، افزایش جزئی 100 الی 200 تومانی داشت اگرچه برخی مبادی فروش نیز اعلام قیمت نکردند. قیمت انواع ورق‌ها از جمله ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی تقریبا با ثبات همراه بود و قیمت ورق سیاه با کاهش 100 تومانی اعلام شد.

قیمت روز تیرآهن نیز عمدتا با ثبات همراه بود اما در بخش کیلوفروشی افزایش 100 الی 200 تومانی نیز مشاهده شد، قیمت تیرآهن شاخه‌ای نیز با افزایش 40 الی 50 هزار تومانی اعلام شد.

با عقب‌نشینی نرخ دلار هرات روز گذشته تقریبا از هیجانات بازارها کاسته شد و بازار آهن و فولاد نیز آرام رفت. اما افزایش قیمتی که رخ داد به بیانی دیگر سواستفاده از جو ایجادشده در سایر بازارها بود که برخی به دنبال بهره بردن از آن به نفع خویش بودند، درحالی که اقداماتی که در جهت اصلاح قیمت‌ها در بازار آهن اجرا شده و در حال انجام است، اساسا در تضاد با این فضا بود.

علاوه‌بر استفاده از جو روانی منفی که به دنبال اصلاح ارز 4200 تومانی در بازار رخ داده است، اخبار قطعی برق هم دستاویزی شد برای افزایش قیمت مقاطع فولادی که در دو روز اخیر اتفاق افتاد.

این در شرایطی اتفاق افتاد که بازارهای صادراتی محصولات فولادی روی قیمت دلار نیمایی، پیش‌تر خلاف این آدرس را نمایان کرده بود، به طوری که این بازار با هدف اصلاح و تنظیم در صدد اجرای دستورالعمل‌های بورس کالا مبنی بر رعایت حقوق مصرف‌کننده داخلی معادل 95 درصد نرخ صادراتی به عنوان سقف نرخ پایه عرضه آهن‌آلات بود.

سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران بورس کالا را نهادی ضروری برای اصلاح بازار به شمار آورد و لزوم افزایش بورس کالا در شهرهای دیگر را امری مفید برای ایجاد فضایی قانونی و غیرانحصاری برای انجام معاملات دانست.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: همبستگی بازار آهن با سایر بازارها

وی بیان کرد: تأکید و تلاش دولت عرضه کلیه محصولات زنجیره فولاد برای عرضه در بورس کالا است، زیرا این نهادی قانونی است و طرح‌هایی که خارج از این نهاد ارائه می‌شود احتمالا با مشکلات و ایراداتی همراه خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگرچه نمی‌توان نقاط ضعف بورس کالا را نادیده گرفت ولی درواقع نمی‌توان نهاد دیگری را جایگزین بورس کالا کرد و نمی‌توان شفافیتی که در معاملات بورس کالا وجود دارد را در جای دیگری جست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)