توقف نوسان افزایشی نرخ آهن

توقف نوسان افزایشی نرخ آهن
توقف نوسان افزایشی نرخ آهن

آهن پرایس: پس از افزایش ناگهانی قیمت‌ها در دو هفته اخیر، روز گذشته قیمت روز آهن آلات به سکون رسید و بازار آهن در آرامش نسبی بود. تقریبا کلیه محصولات ثبات قیمت داشتند و تنها شمار محدودی از شرکت‌ها با ...

آهن پرایس: پس از افزایش ناگهانی قیمت‌ها در دو هفته اخیر، روز گذشته قیمت روز آهن آلات به سکون رسید و بازار آهن در آرامش نسبی بود. تقریبا کلیه محصولات ثبات قیمت داشتند و تنها شمار محدودی از شرکت‌ها با افزایش جزئی اعلام قیمت کردند.

قیمت دلار نیز که به کف کانال قیمتی 25 هزار تومانی نزدیک شده بود، روز گذشته با کمی افزایش به مرز کانال 26 هزار تومانی رسید و در پایان روز گذشته در بازار آزاد 25 هزار و 980 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه قیمت آهن

روز گذشته تلاطمی که به دنبال افزایش نرخ آهن ایجاد شده بود اندکی فروکش کرد و ترمز رشد قیمت‌ها کشیده شد اگرچه کم و بیش نوسانات افزایشی در برخی مبادی همچنان مشهود بود.

به گونه‌ای که قیمت میلگرد آجدار در کنار افزایش جزئی 50 الی 70 تومانی، کاهش 50 الی 150 تومانی را نیز تجربه کرد اما غالب مبادی فروش از افزایش قیمت‌ها دست کشیده و ثبات پیشه کردند.

نرخ روز تیرآهن نیز تقریبا در عمده مبادی فروش و به ویژه در بخش کیلوفروشی ثابت بود، اما در بخش شاخه‌فروشی افزایش قیمت جزئی در برخی شاخه‌های پرفروش مشاهده شد اما به طور کلی نرخ تیراهن نیز ثابت بود.

همچنین قیمت نبشی و ناودانی ایرانی نیز در اکثر شرکت‌ها ثبات داشت اما افزایش 100 تومانی در چند شرکت مشاهده شد. قیمت روز پروفیل و لوله‌های داربستی، صنعتی و گازی نیز تنها دو شرکت با افزایش 50 الی 100 تومانی اعلام قیمت کردند اما مابقی شرکت‌ها بدون تغییر قیمت بودند.

قیمت ورق سیاه نیز مانند سایر محصولات با ثبات قیمت همراه بود اما ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی به طور میانگین 300 تومان افزایش قیمت داشت.

همانطور که در تحلیل روز گذشته نیز اشاره کردیم یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها به ویژه در بازار میلگرد، ابلاغیه فاصله قیمتی 8 درصدی بین شمش و میلگرد بود که آهن‌فروشان پیش از اجرای آن در بورس کالا اقدام به عملی کردن این ابلاغیه کردند و ظاهرا ثباتی که روز گذشته ایجاد شد به دنبال رسیدن نرخ محصولات فولادی به حد مورد انتظار آهن‌فروشان بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آهن گران و متقاضی بلاتکلیف

از سوی دیگر با ادامه‌دار بودن درگیری روسیه و اوکراین آتش افزایش قیمت‌های جهانی تندتر شده و دامن آن بازار داخلی ایران را نیز گرفته است. اگرچه بلاتکلیفی نتایج مذاکرات ظاهرا تحت تأثیر این جنگ قرار گرفته و این روزها با ابهام بیشتری روبه‌رو است و بعید به نظر می‌رسد که پیش از پایان امسال به نتیجه‌ای برسد.

تداوم افزایش قیمت‌های جهانی

علی امرایی مدیرعامل فولاد سنگان نیز معتقد است که به دنبال متوقف شدن صادرات اوکراین پس از درگیری با روسیه، افزایش نرخ مقاطع فولادی کلید خورد.

وی اظهار کرد: از آنجایی که روسیه و اوکراین در بازار جهانی فولاد نقش پررنگی را ایفا می‌کردند با وقوع جنگ فعلی این بازار نیز با مشکلاتی مواجه شده که دامن آن بازار آهن و فولاد ایران را نیز گرفته است.

امرایی در ادامه بیان کرد: از آنجایی که بخشی از صادرات محصولات فولادی و سنگ آهن به اوکراین اختصاص داشت، با وقوع جنگ متوقف شد که همین امر موجب بالا رفتن نرخ این محصولات در کشورهای مقصد شد و ظاهرا تا زمانی که این درگیری ادامه دارد همچنان قیمت‌ها نیز افزایشی خواهد بود.

وی در پایان افزود: حتی اگر درگیری بین روسیه و اوکراین پایان یابد تبعات آن همچنان ادامه خواهد داشت زیرا با بالارفتن قیمت‌ها بازگشت آن به نرخ سابق یا حتی کاهش جزئی به سختی اتفاق می‌افتد بنابراین ممکن است حتی با پایان جنگ همچنان با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو باشیم.

اگرچه این افزایش قیمت‌ها برای ایران منافعی نیز در بر دارد و ممکن است با رفع تحریم‌ها و دستیابی به توافقات برجام، صادرات فولاد ایران با افزایش چشمگیری مواجه شود.

زیرا طبق آمار در هفته گذشته نرخ مواد اولیه افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد که به افزایش قابل توجه نرخ محصولات میانی و نهایی نیز منجر شد. به طوری که هر تن فوب اسلب صادراتی ایران 650 دلار معامله شد که بیانگر افزایش 5/7درصدی نرخ این محصول بود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)