رونق فروش اعتباری در بورس

رونق فروش اعتباری در بورس

با نزدیک شدن به پایان هفته همچنان شاهد ثبات قیمت اهن الات در بخش زیادی از بازار آهن بودیم اما افت نرخ چشمگیری نیز در برخی از حوزه‌ها مشاهده شد. بازار ارز هم روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت دلار در مرز 33 هزار تومان در نوسان بود.

آهن پرایس: با نزدیک شدن به پایان هفته همچنان شاهد ثبات قیمت اهن الات در بخش زیادی از بازار آهن بودیم اما افت نرخ چشمگیری نیز در برخی از حوزه‌ها مشاهده شد.

بازار ارز هم روند نسبتا ثابتی داشت و قیمت دلار در مرز 33 هزار تومان در نوسان بود و در پایان روز هر دلار آمریکا در بازار آزاد حدود 32 هزار و 970 تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات بازار آهن

سیر کلی بازار آهن در روز گذشته همچنان ثابت و بدون تحرک بود به طوری که قیمت میلگرد آجدار در بسیاری از کارخانه‌ها بدون تغییر بود و در چند کارخانه از جمله کارخانه میلگرد سیادن ابهر، کاوه تیکمه داش و ... 100 الی 300 تومان کاهش قیمت داشت.

قیمت روز ورق سیاه و انواع آن در غالب کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما برخی ضخامت‌ها در کارخانه فولاد مبارکه و اکسین کاهش 100 الی 400 تومانی داشت. ورق گالوانیزه، رنگی و ورق روغنی نیز عمدتا بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

به تبعیت از سیر کلی بازار قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی همچنان ثابت بود اما قیمت قوطی آهن در اغلب کارخانه‌ها کاهش چشمگیری داشت به طوری که این ریزش قیمت از 200 الی 700 تومان برآورد شد. قوطی و پروفیل ضخامت 2 میلیمتر عمدتا 20 هزار و 800 الی 21 هزار و 800 تومان عرضه می‌شد و نهایت قیمت آن 22 هزار تومان بود. قیمت روز لوله داربستی، مانیسمان و سایر لوله‌ها نیز در عمده مبادی فروش 200 الی 700 تومان ریزش داشتند.

قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی و شاخه‌فروشی عمدتا ثابت اعلام می‌شد اما روز گذشته شاهد کاهش 10 الی 100 هزار تومانی در بخش شاخه‌فروشی بودیم. تیرآهن ذوبی در برخی بنگاه‌های تهران ثابت و معاملات نیز عمدتا توافقی اعلام شد.

در شرایط فعلی که بازار جهانی فولاد و نیز بازار داخلی در رکود عمیقی به سر می‌برد عرضه شمش فولادی در بورس کالا با شرایط اعتباری، رقابت قیمت این محصل را در بورس رقم زده است که نتیجه آن افزایش قیمت شمش و مقاطع فولادی است.

از همین رو میانگین نرخ شمش در بورس در هفته چهارم مهرماه 5/5 درصد بالاتر از قیمت صادراتی فوب خلیج فارس برآورد شد درحالی که ضعف شدید تقاضا در بازارهای جهانی مشهود است.

بالا بودن نرخ شمش داخلی از نرخ صادراتی آن به معنی رونق بازار محصولات نهایی نیست و عمدتا از تصمیمات و سیاست‌های اشتباه ناشی می‌شود که رکود بازار محصولات نهایی و در نهایت آسیب به مصرف‌کننده و صنایع تکمیلی را رقم می‌زند.

عرضه‌های اعتباری شمش بلوم در آخرین عرضه به ثبت تقاضای 228 هزارتن و فروش 107 هزار تنی این محصول با میانگین نرخ 13 هزار و 300 تومان منتهی شد که از این میزان تقاضای ثبت شده حدود 45 درصد آن به صورت اعتباری بود و به همین واسطه رونق نسبی در بورس کالا مشاهده شد.

همانطور که اشاره شد نرخ میانگین شمش 13 هزار و 300 تومان بود که با احتساب هزینه‌های ارکان بورس و مالیات و ... به 14 هزار و 500 تومان می‌رسد و با احتساب هزینه تبدیل نرخ شمش به میلگرد بدون در نظر گرفتن هزینه حمل بار به واحد تولید حدود 16 هزار و 100 تومان برآورد می‌شود.

بنابراین و باتوجه به آنچه بیان شد خرید شمش با نرخ میانگین 13 هزار و 300 تومان از بورس، درحالی که نوردکاران محصولات خود را با قیمت 15 هزار تومان عرضه می‌کنند، توجیه منطقی و اقتصادی ندارد اما عرضه اعتباری تا حدودی به استقبال از محصولات بورسی منجر می‌شود.

با توجه به عرضه پیشین شمش فولادی که چندان مورد استقبال واقع نشد، اما با وجود این در عرضه این هفته شاهد افزایش 150 تومانی این محصول بودیم به طوری که نرخ شمش در بورس از 12 هزار و 670 الی 13 هزار و 450 تومان اعلام شد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: کاهش نامحسوس نرخ آهن

در حالی که عرضه‌های پیشین چندان رونقی نداشتند و معاملات چشمگیری نیز صورت نگرفت؛ اما در عرضه اخیر افزایش نرخ شمش را شاهد بودیم، گفتنی است با توجه به رکود اقتصادی چین و رکود بازار جهانی فولاد بعید به نظر می‌رسد افزایش قیمت شمش تداوم داشته باشد.

گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است امروز نیز 371 هزار و 367 تن تیرآهن، میلگرد، نودانی، نبشی و تختال C می‌شود؛ از این میزان حدود 319 هزار و 500 تن به میلگرد اختصاص دارد که نرخ آن 14 هزار و 644 تومان در نظر گرفته شده است. طبق آمار حجم میلگرد در این دور از عرضه افزایش 8/6 درصدی داشته است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)