زیرساخت‌ تولید 55 میلیون تن فولاد

زیرساخت‌ تولید 55 میلیون تن فولاد

 برنامه‌ریزی برای تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 از جمله برنامه‌هایی است که گویا بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها تعیین شده است از همین رو تحقق آن نیز چندان عملی و برپایه محاسبات واقعی به نظر نمی‌‌رسد...

آهن پرایس: کمبود انرژی برق، گاز و آب از اساسی‌ترین چالش‌هایی است که در چندسال اخیر در صنایع فولادی مشاهده می‌شود و تحقق اهداف سالانه و تولید میزان برنامه‌ریزی شده توسط فولادسازان نیز در گرو تأمین منابع است.

تولید 55 میلیون تن فولاد، هدفی است که برای دو سال آینده برنامه‌ریزی شده اما به نظر می‌رسد این هدف بدون در نظر گفتن منابع انرژی کشور و کمبودهای موجود برنامه‌ریزی شده است.

در همین زمینه کامران وکیل دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 از جمله برنامه‌هایی است که به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌ها تعیین شده است.

وی در ادامه بیان کرد: تولید فولاد تنها در گرو تأمین مواد اولیه و تجهیزات نیست بلکه تأمین زیرساخت‌ها، تأمین انرژی آب، برق، گاز و صنایع تبدیلی نیز اساس تولید فولاد است.

وکیل با اشاره به میزان مصرف آب برای تولید هر تن فولاد اظهار کرد: برای تولید هر تن فولاد حدود 200 متر مکعب آب نیاز است با این حساب برای تولید 55 میلیون تن فولاد حدود 11 میلیارد مترمکعب آب مصرف خواهد شد که این رقم از میزان بارندگی سالانه کل کشور بالاتر است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات معدنی ایران بیان کرد: در حال حاضر یکی از بحران‌های اصلی کشور برداشت بیش از اندازه از منابع آبی کشور و تشدید خشکی دریاچه‌ها و فرونشست زمین در شهرهای مختلف کشور است؛ حال در چنین شرایطی صنایع فولادی کشور غالبا در مناطق مرکزی و کم آب کشور تأسیس شده‌اند که این امر شهرها را بیش از پیش با بحران مواجه کرده است، از جمله این شهرها می‌توان به اصفهان، شیراز، اهواز، یزد و ... اشاره کرد.

وکیل در ادامه تأکید کرد: ساخت کارخانه در مناطق خشک و کم‌آب کشور مؤید جاگذاری نادرست و بدون درنظر گرفتن شرایط و امکانات منطقه مورد نظر است، حال با توجه به چنین عملکردی می‌توان گفت تولید 55 میلیون تن فولاد نیز بی‌شباهت به این نوع تصمیمات نیست و به نظر نمی‌رسد چندان برنامه‌ریزی شده و برپایه محاسبات واقعی باشد.

وی در پایان با اشاره به ساخت انواع مختلف کارخانه در 40 سال گذشته، افزود: اکنون ساخت واحدهای فولادی بیش از هر کارخانه دیگری رونق دارد اما تا پیش از این ساخت کارخانه‌های سیمان، کاشی و سرامیک و ... رونق داشت اما می‌بینیم که این واحدها درحال حاضر تولیدی ندارند و به عبارتی به خواب رفته‌اند، در چنین شرایطی بعید نیست که صنعت فولاد هم گرفتار همین جریان شود.

حال با توجه به چالش‌های اساسی که در زمینه تولید 55 میلیون تن فولاد وجود دارد، جواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس تولید 55 میلیون تن فولاد را امکان‌پذیر خواند و اظهار کرد: با وجود تحریم‌هایی که به کشور تحمیل شده ظرفیت جدید در زنجیره فولاد رشد چشمگیری داشته است.

وی در ادامه بیان کرد: تولید 55 میلیون تن فولاد در کشور دور از دسسترس نیست و فقط باید به فکر ابتدای زنجیره فولادی بود چراکه بازار پتانسیل فراوانی در این زمینه دارد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: تأمین سنگ آهن مورد نیاز برای تولید فولاد با اکتشافات با عمق بالا میسر می‌شود، از آنجایی که صنعت فولاد دومین صنعت پیشران در دنیا به شمار می‌رود و به همین میزان نیز ارزش افزوده، اشتغالزایی و گردش مالی بالایی نیز دارد، از همین رو ضروری است نقدینگی بیشتری در این بخش از صنعت متمرکز شود.

حسینی‌کیا تصریح کرد: یکی از راه‌های هدایت نقدینگی به این صنعت ایجاد اعتماد است و اعتمادسازی هم به بیان گردش‌های مالی در این حوزه وابسته است؛ همچنین ایجاد صندوق ضمانت توسط دولت برای جبران زیان سرمایه‌گذاری در این حوزه، از دیگر راهکارها به شمار می‌رود.

وی درباره حمایت‌هایی که از این صنعت می‌شود به اصلاح قوانین این حوزه در صحن علنی اشاره کرد و گفت: حدود 400 ماده قانونی در این حوزه هست که نیاز به بازبینی دارد و این قدمی برای حمایت از این صنعت توسط قانونگذاران است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به بازبینی نحوه اکتشافات تأکید کرد و ایجاد توازن در این صنعت را از نتایج این تصمیم دانست چراکه به عقیده وی این امر از جمله چالش‌های اساسی صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود.

وی معتقد است ما با ظرفیت پایینی فولاد تولید می‌کنیم درحالی که کشور ما در زمینه صنعت فولاد ظرفیت و توانایی بالایی دارد؛ بنابراین نیاز است که ارزش افزوده ایجاد و محصولات هم صادر شود.

حیسنی‌کیا در ادامه به اهمیت و راهبردی بودن صنعت فولاد تأکید کرد و افزود: واحدهای مختلف زنجیره فولاد هر یک دارای تشکلی صنفی است که از منافع آنها حمایت می‌کند و هر کدام از آنها هم از منافع تشکل‌های خودشان حمایت می‌کنند بنابراین شاید تعارضاتی نیز مشاهده شود اما نمی‌شود از تولید حمایت کرد اما تولیدکننده را نادیده گرفت و حمایت نکرد.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: مهمترین موانع صنعت فولاد کشور

به عقیده وی لزومی ندارد محصولی که در کشور تولید می‌شود از طریق واردات نیز تأمین شود و اگر زمینه و زیرساخت تولید 55 میلیون تن فولاد مهیا شود، تحقق آن چندان بعید نخواهد بود.

این نماینده مجلس در پایان بیان کرد: اقدام اساسی و اصولی برای تولید 55 میلیون تن فولاد به تحقق آن منجر خواهد شد که لزوما این میزان هم در داخل به مصرف نمی‌رسد و می‌توان حدود 14 میلیون تن از آن را صادر کرد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 3 از 5 - 2 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)