سنگ آهن در مرز تعطیلی

سنگ آهن در مرز تعطیلی
سنگ آهن در مرز تعطیلی

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: تصمیم گیری های غلط برای بخش معدن به خصوص حوزه سنگ آهن سبب رخ دادن دو اتفاق شده است؛ نخست کاهش سرمایه گذاری در معدن و دومین اتفاق، تعطیلی معادن سنگ آهن است. طبق آمار،...

به گزارش آهن پرایس در اخبار بازار فولاد، نایب رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد: تصمیم گیری های غلط برای بخش معدن به خصوص حوزه سنگ آهن سبب رخ دادن دو اتفاق شده است؛ نخست کاهش سرمایه گذاری در معدن و دومین اتفاق، تعطیلی معادن سنگ آهن است. طبق آمار، ۴۴۳ معدن سنگ آهن در کشور شناسایی شده که ازاین تعداد ۱۵ معدن بزرگ مقیاس و باقی نیز در قالب کوچک مقیاس تقسیم بندی می شوند.از این تعداد ۲۰۶ معدن در سال قبل با وجود دارا بودن پروانه بهره برداری و نیاز مبرم به سنگ آهن در کشور، تعطیل شدند.

غرقی بیان کرد: با اعمال عوارض صادرات بر محصولات سنگ آهنی، بازار صادراتی کاملا شکل غیر اقتصادی به خود گرفته و تنها بازار باقی مانده بازار داخلی بوده که این بازار هم به دلیل قیمت گذاری سرکوب شده است.نتیجه این جریان تنها کسری تولید سنگ آهن و کمبود مواد اولیه برای واحدهای فولادی در سال های آینده خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: به دلیل انحصار و نبود فضای رقابتی در سنگ آهن و توزیع غیر منطقی سود در زنجیره، مواداولیه ای برای واحدهای فولادی که در سال جاری و سال های آینده وارد مدار تولید می شوند، وجود نخواهد داشت و احتمالا این صنایع هم تعطیل خواهند شد. سود در زنجیره صنعت فولاد به صورت غیر منطقی توزیع شده و به سمت واحدهای پایین دست سوق پیداکرده که این بدان معنا است که بخش معدن به صنایع پایین دستی یارانه می دهد.

غرقی در ادامه افزود: با افزایش هزینه ها تامین ماشین آلات و تجهیزات، استخراج و بارگیری مواد معدنی، طبیعتا هزینه سرمایه گذاری هم به شدت افزایش می یابد و کمتر شاهد ورود سرمایه های جدید به بخش معدن خواهیم بود. حتی معادن فعال کنونی نیز صرفا به تولید در حد توان و رفع نیازهای اولیه خود و سفارش می پردازند و توسعه معدن و افزایش ظرفیت بهره برداری و حتی رسیدن به ظرفیت اسمی به سادگی امکان پذیر نیست.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)

ساعت کاری مجموعه به پایان رسیده است لطفا اطلاعات خود را برای دریافت مشاوره اختصاصی وارد نمایید.

درخواست مشاوره تلفنی