سهولت در بخش صادرات به دیگر کشورها

سهولت در بخش صادرات به دیگر کشورها
سهولت در بخش صادرات به دیگر کشورها

بخش قابل توجهی از انواع صادرات محصولات فولاد ایران به کشور های عراق و افغانستان اختصاص دارد که تا پیش از تحولات ارزی در کشور بیشتر این مبادلات به صورت ریالی انجام می‌ گرفت.بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بیشترین صادرات محصولات...

بخش قابل توجهی از انواع صادرات محصولات فولاد ایران به کشور های عراق و افغانستان اختصاص دارد که تا پیش از تحولات ارزی در کشور بیشتر این مبادلات به صورت ریالی انجام می‌ گرفت.بنا بر گزارش تحلیل گران آهن پرایس در خصوص وضعیت بازار فولاد، بیشترین صادرات محصولات فولادی ایران به کشور عراق نیز می باشد.
تا پیش از این صادرات به عراق و افغانستان به صورت ریالی انجام می‌گرفت که با وضع قوانین تعهد ارزی این مبادلات محدود شد اما بیش از یک سال است که صادرات به عراق و افغانستان نیز همراه با تعهدات ارزی برای صادر کنندگان است. با اشاره به این موضوع که هم ‌اکنون تعهد بازگشت ارز صادرات به عراق و افغانستان جا افتاده است، اگر تعهد ارزی به این کشور ها برداشته شود، سبب می‌ شود نرخ کالا شکسته شود و از سوی دیگر سبب می ‌شود ارز دلاری به کشور باز نگردد و دست تولید کننده و صادر کننده در این زمینه بسته شود. از این رو به نظر می ‌رسد که این تصمیم مناسب نباشد. در نهایت زمانی که امکان صادرات ریالی مهیا باشد زمینه قاچاق محصولات فولادی بیشتر می ‌شود. 
به اظهارات فعالان حوزه فولاد در پاسخ به این پرسش که تعهد بازگشت ارز صادرات به کشور هایی هم چون عراق و افغانستان تا پیش از این مورد اعتراض بسیاری از صادر کنندگان بود آیا گمان نمی رود که با رفع این محدودیت، امکان صادرات به این کشور ها بیشتر شود، تا پیش از این تجار نیز اجازه صادرات داشتند و این بازرگانان نسبت به تعهد ارزی اعتراض داشتند اما پس از مدتی قانونی وضع شده است که تنها تولید کننده حق صادرات دارد و ارز آن را نیز باید بازگرداند. موضوع این است که نرخ تمام شده محصولات فولادی ایران نسبت به کشور های دیگر پایین‌تر است و این موضوع سبب افزایش تقاضا می‌ شود اما اگر این مبادلات به صورت ریالی انجام گیرد، در مقابل آن ارزی وارد کشور نمی ‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)