سکون قیمت آهن در آغاز هفته

سکون قیمت آهن در آغاز هفته
سکون قیمت آهن در آغاز هفته

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن نشان‌دهنده ثبات قیمت روز آهن آلات در نخستین روز هفته بود. به طور گسترده عمده محصولات نوسان چندانی تجربه نکردند و غالب شرکت‌ها با حفظ قیمت روز پیشین محصولات خود را عرضه کرده و شرکت‌های انگشت شماری به اصلاح قیمت‌ها اقدام کردند. بازار ارز...

آهن پرایس: گزارش‌ها از بازار آهن نشان‌دهنده ثبات قیمت روز آهن آلات در نخستین روز هفته بود. به طور گسترده عمده محصولات نوسان چندانی تجربه نکردند و غالب شرکت‌ها با حفظ قیمت روز پیشین محصولات خود را عرضه کرده و شرکت‌های انگشت شماری به اصلاح قیمت‌ها اقدام کردند.

بازار ارز نیز که برخلاف آغاز هفته پیش که متأثر از اخبار مذاکرات وین جهش ناگهانی نرخ دلار را تجربه کرد، هفته جاری را با کاهش قیمت آغاز کرده و همچنان ادامه دارد، به طوری که در پایان روز گذشته هر دلار آمریکا در بازار آزاد به قیمت 30 هزار و 320 تومان به فروش رسید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: بازار آهن گرفتار رکود نسبی

تحلیل روزانه قیمت آهن

به گزارش آهن پرایس آنچه از قیمت مقاطع فولادی برآورد می‌شود بازار آهن شاهد آرامش نسبی در غالب مبادی فروش بود، به این صورت که روز گذشته قیمت میلگرد در بیشتر مبادی فروش بدون تغییر بود و تنها چند شرکت کاهش قیمت محدودی داشتند و قیمت نبشی و ناودانی نیز ثابت اعلام شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی تغییر نداشت اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش 10 الی 30 هزار تومانی این محصول مشاهده شد.

قیمت پروفیل و انواع لوله نیز عمدتا ثابت اعلام شد و اصلاح قیمت 100 الی 150 تومانی تنها در چند شرکت مشاهده شد. قیمت انواع ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم مانند سایر محصولات ثابت اعلام شد و قیمت ورق سیاه حدود 50 الی 100 تومان افزایش جزئی داشت.

آنطور که به نظر می‌رسد درحال حاضر مهمترین پارامتر اثرگذار بر قیمت روز اهن، سیگنال‌های مثبت مذارکات برجام است، زیرا با بررسی‌های پیشین متوجه شدیم که بازار تقاضا، قیمت‌های جهانی، بورس کالا و سایر فاکتورهای دیگر تغییرات قابل ملاحظه‌ای که بازار آهن را به تحرک وادارد، نداشتند از همین رو درحال حاضر مذاکرات برجام است که تعیین‌کننده قیمت اهن و اوضاع بازارها است.

هفته گذشته که مذاکرات پایان یافت در نتیجه پالس‌های غیرمثبت نرخ دلار و برخی محصولات روندی افزایشی در پیش گرفت و هم اکنون نیز در نتیجه سیگنال‌های مثبتی که از مذاکرات می‌رسد نرخ دلار کاهشی و قیمت اهن الات بنای ثبات گذاشته‌اند.

حال از آنجایی که قطعی گاز در این روزها صنایع فولادی را تهدید می‌کند و از طرفی در پی شیوه‌نامه جدیدی که بورس کالا مبنی بر تخصیص آهن اسفنجی به تولیدکنندگان شمش ابلاغ کرده است، ممکن است به کمبود مواد اولیه و مقاطع فولادی منجر شود که این شرایط موجب افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار آهن می‌شود.

رشد صادرات فولاد خام

براساس گزاش‌ها، صادرات شمش حدود 44 درصد ثبت شده است که این آمار بیانگر بیانگر رشد صادرات بوده است. محمدرضا هوشمند فعال صنعت فولاد کشور با اشاره به رشد صادرات کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه درگیر تحریم‌ها و کمبود انرژی و... هستیم 44 درصد صادرات داشتیم و به طور قطع اگر با این محدودیت‌ها مواجه نبودیم میزان صادرات نیز افزایش می‌یافت.

وی درباره تولید فولاد خام در کشور گفت: آز آغاز سالجاری تاکنون حدود 16 میلیون تن فولاد خام داشته‌ایم، این درحالی است که در سالهای گذشته میزان تولید آن به 30 میلیون تن می‌رسید از همین رو می‌توان قطعی برق و کمبود انرژی را عامل اصلی کاهش تولید فولاد خام در سالجاری به شمار آورد.

هوشمند افزود: قطعی برق تنها به کاهش تولید فولاد خام منجر نشد بلکه افت تولید مقاطع فولادی را نیز در پی داشت که در نتیجه آن واحدهای کوچک و پایین‌دست نیز متضرر شدند.

این فعال صنعت فولاد بیان کرد: وجود تحریم‌ها و برخی محدودیت‌ها در داخل کشور کاهش صادرات فولادخام را در پی داشته است، از سویی دیگر کمبود انرژی و قطعی گاز خود مزید برعلت شده و به افت صادرات بیش از پیش دامن زده است. 

وی تصریح کرد: براساس آمار گمرک به طور کلی 4/5 میلیارد دلار صاردات برای کشور ثبت شده است که حدود 14/5 درصد از این میزان به صادرات فولاد اختصاص دارد. این آمار نشان می‌دهد در مقایسه با سال گذشته صادرات افزایش 800 میلیون دلاری مواجه داشته است. 

هوشمند در پایان افزود: به طور کلی میزان صادرات با توجه به مشکلات موجود رضایت‌بخش نبوده است و امکان افزایش این میزان میسر بود اما سیاست‌های کشور چین در زمینه کاهش تولید فولاد خام و همچنین تحریم‌ها از عوامل تأثیرگذار بر عدم افزایش میزان صادرات در کشور است، اما صادرات 44 درصدی شمش باتوجه به شرایط موجود کشور نشان از پیشرفت در این زمینه است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)