شیب تند افزایش قیمت آهن

شیب تند افزایش قیمت آهن

اغلب فاکتورهای اثرگذار داخلی و خارجی در بازار آهن و فولاد نشان از افزایش قیمت آهن آلات دارد که احتمالا در روزهای آتی نیز تداوم خواهد داشت و فارغ از اینکه مشتری تمایل به خرید دارد یا درحال ارزیابی بازار است، درحال حاضر فرصت مناسبی برای خرید است...

آهن پرایس: در نخستین روز هفته آغاز فعالیت بازار آهن و فولاد با نوسانات افزایشی همراه شد، به طوری که در برخی حوزه‌ها روند افزایشی قیمت آهن شیب تندی به خود گرفت و برخی از مبادی فروش نیز قیمت دوم اعلام کردند.

نرخ دلار نیز پس از توقف چند روزه در کانال 36 هزار تومانی روز گذشته به طور افسارگسیخته‌ای افزایش یافت و پس از کنترل موقت نرخ آن، همانطور که پیش‌بینی می‌شد مجددا فنر دلار در رفت و به بیش از 37 هزار تومان رسید طوری که در پایان روز هر دلار در بازار آزاد حدود 37 هزار و 20 تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

نخستین روز هفته با افزایش ناگهانی قیمت‌ها در اغلب بازارهای مالی همراه بود که بازار آهن نیز از این رویه مستثنا نبود؛ طوری که هر کیلوگرم میله گرد در عمده شرکت‌ها از 50 الی 400 تومان افزایش قیمت داشت.

 شنیده‌ها حاکی است افزایش قیمت میلگرد آجدار به از دست رفتن کانال 15 هزار تومانی این محصول منجر شد، به طوری که کمترین نرخ پیشنهادی که به برند کارخانه میلگرد نورد کرمان اختصاص داشت 16 هزار تومان اعلام شد. نرخ متوسط میلگرد حدود 16 هزار و 425 تومان برآورد شد که در مقایسه با دوشنبه هفته گذشته حدود 2 درصد یعنی 335 تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت تیرآهن که از هفته گذشته به تدریج درحال افزاش بود روز گذشته نیز تداوم داشت و در برخی سایزها بیشتر مشاهده شد. قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی هم با نوسان افزایشی بازار همراه شد و حدود 100 الی 400 تومان در اکثر شرکت‌ها افزایش قیمت داشت.

نرخ پروفیل نیز مانند سایر محصولات رو به افزایش بود طوری که در اغلب مبادی فروش حدود 200 الی 300 تومان قیمت آن بالا رفت؛ نرخ لوله گازی، مبلی، قیمت لوله جدار چاه و سایر لوله‌ها نیز با افزایش 200 الی 300 تومانی اعلام قیمت شدند.

قیمت ورق سیاه و انواع آن در برخی کارخانه‌ها از جمله فولاد مبارکه و گیلان افزایش 100 الی 300 تومانی داشت و چند کارخانه نیز ثبات قیمت داشتند؛ قیمت ورق گالوانیزه، ورق رنگی و روغنی هم افزایش داشتند که حدود 100 الی 200 تومان اعلام شد.

علی‌رغم روند افزایشی که در بازار آهن و فولاد شاهد آن هستیم، نبود تقاضای مصرفی واقعی از اصلی‌ترین چالش‌های این بازار است؛ اما روند قیمتگذاری محصولات فولادی در بازه فعلی گویا از این فاکتور چندان اثر نمی‌پذیرد. اگرچه بازار آهن چندان با تورم همسو نیست، اما با توجه به قیمت‌ بالای محصولات در بورس کالا گویا افزایش قیمت فعلی چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.

همانطور که در تحلیل روز گذشته نیز اشاره کردیم در حال حاضر اغلب فاکتورهای اثرگذار داخلی و خارجی در بازار آهن و فولاد نشان از افزایش قیمت آهن آلات دارد که احتمالا در روزهای آتی نیز تداوم خواهد داشت و فارغ از وجود متقاضی در بازار یا نبود تقاضای مؤثر، فرصت مناسبی برای خرید محصول مورد نیاز به شمار می‌رود.

گزارش‌ها از بورس کالای روز گذشته نیز حاکی از ورود محسوس تقاضا و استقبال از محصولات عرضه شده در بورس بود که گواه این امر معامله کامل عرضه 43 هزار تنی آهن اسفنجی است.

با بروز کمبود انرژی در کشور و اعمال برخی محدودیت‌ها به ویژه در واحدهای احیای مستقیم با کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا مواجه هستیم. به طوری که در 3 ماه اخیر حجم آن به نصف کاهش یافته اما رقابتی بیش از 22 درصد برای این محصول رقم خورد.

نرخ میانگین آهن اسفنجی در هر کیلوگرم 9 هزار و 393 تومان برآورد شد که بیانگر افزایش 170 تومانی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است. همچنین از 25 هزار تن شمش بلوم عرضه شده در بورس حدود 13 هزار تن آن رقابت شد و نرخ نهایی آن نیز 13 هزار و 898 تومان تعیین شد.

شروع قطعی گاز از صنایع فولادی

عباس جبالبارزی نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در زمینه کمبود انرژی گاز در زمستان که گریبان صنایع تولیدی را گرفته است، اظهار کرد: آنطور که از شواهد پیداست قطعی گاز از صنایع فولادی شروع شده است به طوری که سهیمه گاز این واحدها به یک سوم افت کرده که این به معنی توقف تولید است.

وی در ادامه افزود: تبعات قطعی گاز نه تنها بخش فولاد که سایر صنعت‌ها به ویژه صنایع وابسته از جمله خودروسازی را نیز درگیر خواهد کرد. به همین جهت وزیر صمت موظف به ارائه آمار در این زمینه است، این در حالی است که رفع چالش‌های ناشی از نوسانات نرخ دلار، قطعی گاز، کاهش نقدینگی و کاهش تولید نیز از مهمترین وظایف وزیر صمت است.

جبالبارزی تصریح کرد: برای کنترل و مدیریت بحران قطعی گاز به ناچار باید برخی واحدها فعالیت خود را کاسته یا تعطیل کنند تا برخی واحدها فعالیتشان تداوم داشته باشد؛ اما این امر چندان منطقی و حرفه‌ای نیست و باید تدبیری دیگر اندیشید.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: عوامل افزایش قیمت آهن در آذرماه

وی همچنین بیان کرد: قیمت دلار از ماه شهریور تا به امروز نوسانات متعددی را پشت سر گذاشته است که این بی‌ثباتی نرخ ارز به مشکلاتی از قبیل عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه‌مدت در صنایع فولادی منجر شده است.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در پایان افزود: افزایش 20 درصدی قیمت دلار در چندماه اخیر به معنای نیاز به افزایش 20 درصدی نقدینگی در واحدهای تولیدی است. این درحالی است که برخی بانکها نیز از ارائه تسهیلات و خدمات به مشتری سر بازمی‌زنند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)