عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا
عرضه محصولات فولادی در بورس کالا

آهن پرایس: محمد هوشمند فعال صنعتی فولاد اظهار داشت: عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا امکان پذیر است. این که در دولت گذشته این کار آغاز شد و حتی عرضه کنسانتره در بورس کالا نیز داشتیم، اما آنچنان که باید و شاید به نتیجه نرسید، شاید مربوط به نگاه ما به زنجیره فولاد...

آهن پرایس: محمد هوشمند فعال صنعتی فولاد اظهار داشت: عرضه کلیه محصولات فولادی در بورس کالا امکان پذیر است. این که در دولت گذشته این کار آغاز شد و حتی عرضه کنسانتره در بورس کالا نیز داشتیم، اما آنچنان که باید و شاید به نتیجه نرسید، شاید مربوط به نگاه ما به زنجیره فولاد است و شاید عملکردی سریع به تصمیم غیر کارشناسانه بود که مستلزم تفکر و تدبر بیشتری بود.

دستورالعمل در دولت قبل بدین شرح بود که تولیدکنندگان بایستی محصولات خود را در بورس عرضه نمایند اما هیچگونه سیاست گذاری و برنامه ریزی در جهت این مهم ارائه نشد و نگاه به زنجیره فولاد از انتهای آن بود و همین مسئله منجر شد تا عملکرد در عرضه و تولید بسیار ضعیف باشد.

از آنجایی که اکثریت تولید کنندگان فولاد و مقاطع طویل بورسی هستند، چنانچه محصولات کلیه حلقه های زنجیره فولادی در بورس کالا عرضه شوند و نگاه به زنجیره فولاد اصلاح شود و با نگاهی ژرف تر و در جهت توسعه صنعت اهتمام ورزیده شود می توان انتظار داشت که عرضه محصولات فولادی در بورس کالا امکان پذیر گردد و بلا شک اثر مثبتی در بازار خواهد داشت و شفافیت در بازار فولاد ایجاد خواهد شد.

در ادامه می توانید این خبر را نیز مطالعه کنید : بررسی مکانیزم صادراتی فولاد

فرایند آماده سازی زیرساخت های بورس کالا در جهت عرضه محصولات فولادی بسیار پر اهمیت است، بورس کالا لازم است در جهت شفافیت و تخصصی شدن فرایند عرضه محصولات آماده گردد و همچنین از تجربیات فعالان صنعتی مسلط به زنجیره فولاد در این زمینه نیز استفاده گردد چرا که این افراد به سازوکار قیمت های جهانی و داخلی اشراف دارند و بدینوسیله است که شفافیت لازم در زنجیره فولاد به عنوان یک زنجیره کامل و بزرگ و موثر در اقتصاد کشور که بسیار در ارز آوری کشور موثر است ایجاد خواهد شد. 

فی الواقع لازم است که وزیر جدید صمت به سازوکار بازار در جهت تنظیم قیمت اعتقاد داشته باشد، اساسان فعالان اقتصادی ترجیح دارند که دولت در مسایل اقتصادی، قیمت گذاری و بازار رفتار دستوری نداشته باشد و دخالت چندانی نکند، فعالان بخش خصوصی معتقدند مکانیزم بازار با عرضه و تقاضا کنترل می شود اما متاسفانه گویا مسوولان دولتی تمایلی نداشتند که بازار خودش به تعادل و توازن برسد و با تصمیمات دستوری و خلق الساعه این توازن مجددا برهم میخورد.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 0 از 5 - 0 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)