عوامل مؤثر و کم‌اثر دربازار آهن

عوامل مؤثر و کم‌اثر دربازار آهن

برخی اخبار و فاکتورها در این بازه زمانی تقریبا اثرگذاری خود را از دست داده‌اند و به عبارتی قدرت تحریک شدید بازار آهن را ندارند که از جمله آنها می‌توان به اخبار مربوط به مذاکرات برجام و آزادسازی پول‌های بلوکه شده اشاره کرد...

آهن پرایس: پایان هفته گذشته شاهد تثبیت و تداوم روند اصلاح قیمت روز آهن آلات بودیم و بازار آهن و فولاد همچنان در برخی مبادی فروش جسته و گریخته کاهش 200 الی 300 تومانی داشت.

بازار ارز هم نوسانات جزئی داشت؛ به طوری که قیمت دلار در ابتدای روز در مرز کانال 40 هزار تومانی توقف داشت اما در اواسط روز دلار بازار آزاد از 39 هزار و 770 تومان، در پایان روز به 40 هزار و 20 تومان رسید.

تحلیل روزانه بازار آهن و فولاد

بازار میلگرد در روز نیمه تعطیل پنجشنبه همچنان روند اصلاحی خود را حفظ کرد و به طور میانگین بین 100 الی 300 تومان کاهشی بود. قیمت میلگرد آجدار در یک هفته اخیر به طور میانگین حدود هزار تومان کاهش داشته است، به عنوان مثال قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان از 19 هزار و 800 تومان به 18 هزار و 500 تومان رسید.

قیمت روز ورق آهن، ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی هم عمدتا ثابت بودند، قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه ضخامت 2 میلیمتر که در ابتدای هفته گذشته در نزدیکی کانال 30 هزار تومانی قرار داشت، تا انتهای هفته اصلاح شد و به 28 هزار و 100 تومان رسید. قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه ضخامت 0/5 میلیمتر نیز از 37 هزار و 200 تومان ابتدای هفته به 36 هزار و 900 تومن رسید؛ قیمت روز تیرآهن هم همچنان در مسیر اصلاح قرار داشت.

 قیمت روز پروفیل آهن اگرچه نسبت به سایر محصولات در برابر اصلاح قیمت‌ها مقاومت داشت اما این بازار نیز کمی اصلاح شد و قیمت پروفیل ساختمانی صابری ضخامت 2 میلیمتر از 28 هزار و 800 تومان با کمی کاهش حدود 28 هزار و 200 تومان برآورد شد. انواع لوله‌ها نیز به همین منوال بودند و روز پنجشنبه نیز کمی کاهش قیمت داشتند اما عمده شرکت‌ها قیمت‌ها را ثابت اعلام کردند. قیمت روز نبشی و ناودانی هم در عمده کارخانه‌ها ثبات داشت.

گزارش‌ها از بورس کالا نیز حاکی است که امروز حدود 2 میلیون و 149 هزار و 657 تن شمش بلوم، تیرآهن، میلگرد ساده، آلیاژی و کلاف، ناودانی و... عرضه می‌شود که از این میزان حدود 35 هزار و 900 تن به شمش بلوم اختصاص دارد. قیمت این محصول در عرضه امروز 18 هزار و 384 تومان در نظر گرفته شده که بیانگر کاهش 0/7 درصدی نرخ آن در مقایسه با آخرین عرضه است، ضمن اینکه حجم عرضه شمش در این هفته افزایش داشته است.

همچنین حدود 4 هزار و 926 تن نیز تیرآهن عرضه می‌شود که نرخ پایه آن با افزایش 3/7 درصدی به نسبت عرضه پیشین، حدود 18 هزار و 267 تومان در نظر گرفته شده است.

از مهمترین اخباری که در بازارهای داخلی اثرگذار است می‌توان به اعلام نرخ سود اوراق گواهی اشاره کرد که در تمام بانک‌ها 23 درصد اعلام شده و امروز نیز اجرایی می‌شود. سیگنال قوی و قابل تأمل بعدی که در تحلیل روز پنجشنبه هم به آن اشاره شد، افزایش 10 درصدی موجودی انبار فولادسازان و تصویب مالیات بر عایدی سرمایه است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: قیمت آهن دوباره افزایشی می‌شود؟

موارد دیگری که بازارها را تحت تأثیر قرار داد و به عبور قیمت دلار از کانال 40 هزار تومانی در پایان هفته منجر شد می‌توان به احتمال صدور قطعنامه در اسفندماه، تحریم‌ها جدید آمریکا و افزایش فشار اروپا اشاره کرد.

اما در این میان برخی اخبار و فاکتورها نیز هستند که در این بازه زمانی تقریبا اثرگذاری خود را از دست داده‌اند و به عبارتی قدرت تحریک شدید بازار آهن را ندارند که از جمله آنها می‌توان به اخبار مربوط به مذاکرات برجام و آزادسازی پول‌های بلوکه شده اشاره کرد؛ همچنین بحث مسکن ملی، قطعی گاز و کاهش عرضه‌ها نیز از جمله این موارد است.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)