قیمت آهن افزایشی و تقاضا کاهشی

قیمت آهن افزایشی و تقاضا کاهشی

نوسانات قیمت دلار در دو هفته اخیر اصلی‌ترین پارامتری بود که علاوه‌بر بازار آهن که سایر بازارهای مالی را نیز تحت تأثیر قرار داد. قیمت روز آهن آلات از جمله بازارهایی بود که به تأثیر از نوسانات بازار ارز رو به افزایش گذاشت و با ایجاد هیجانی گذرا به افزایش تقاضا در این بازار منجر شد...

آهن پرایس: روز گذشته نیز سیر افزایشی نرخ روز آهن آلات به ویژه در بازار میلگرد تداوم داشت به‌طوری که کف هر کیلو میلگرد ذوبی درحال همگرایی روی عدد 16 هزار تومان برآورد شد.

ابتدای روز گذشته بازار ارز با افزایش چشمگیری آغاز به کار کرد تا جایی که دلار در نزدیکی کانال 37 هزار تومان قرار گرفت اما تا پایان روز با اجرای طرح جدید بانک مرکزی و عرضه اوراق سکه در بازار سرمایه قیمت دلار روندی کاهشی در پیش گرفت و حدود 36 هزار و 50 تومان مبادله شد.

تحلیل نوسانات قیمت روز آهن

نوسانات افزایشی امروز نیز در قیمت میلگرد آجدار مشهود بود و بسیاری از کارخانه‌ها نرخ محصولات خود را 50 الی 400 تومان افزایش دادند، در عین حال برخی دیگر بدون تغییر قیمت محصولات خود را عرضه کردند.

گزارش‌ها حاکی است که کف نرخ میلگرد آجدار استاندارد بین 15 هزار و 800 الی 16 هزار و 700 تومان اعلام ‌شد و نرخ متوسط این محصول نیز حدود 16 هزار و 225 تومان برآورد شد؛ این رقم بیانگر افزایش تقریبی 630 تومان معادل 4 درصد است.

قوطی آهن روز گذشته را نیز با افزایش قیمت همراه بود به طوری که رقم آن حدود 100 الی 500 تومان برآورد شد؛ همچنین قیمت لوله مبلی، گازی، مانیسمان و ... با افزایش 100 الی 500 تومانی اعلام شد.

قیمت نبشی و ناودانی ایرانی عمدتا با ثبات همراه بودند؛ تیراهن نیز مانند اغلب محصولات فولادی افزایشی بود تیرآهن شاخه‌ای در اکثر مبادی فروش افزایش 10 الی 100 هزار تومانی داشت اما کاهش 30 تومانی هم در کارخانه کرمانشاه مشاهده شد.

ورق‌های سرد و گرم نیز نوسانات متعددی داشتند به طوری که قیمت روز ورق سیاه در برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه کاهشی بود اما کارخانه‌های گیلان و کاویان در برخی ضخامت‌ها افزایش 100 الی 500 تومانی اعمال کردند. غالب شرکت‌های ورق گالوانیزه و روغنی هم افزیش قیمت 700 تومانی داشتند اما ورق رنگی در عمده مبادی فروش ثبات داشت.

نرخ دلار در دو هفته گذشته اصلی‌ترین پارامتری بود که نه تنها بازار آهن که سایر بازارهای مالی را نیز تحت تأثیر قرار داد. قیمت آهن از جمله بازارهایی بود که به تأثیر از نوسانات بازار ارز رو به افزایش گذاشت و با ایجاد هیجانی گذرا به افزایش تقاضا در این بازار منجر شد، اما با ورود بانک مرکزی برای ممانعت از صعود بیشتر نرخ دلار و نیز عقبگرد آن، حجم تقاضا نیز در مقایسه با روز گذشته کمی کاهشی بود و بازار تا حدودی از تب و تاب افتاد.

کف بازار میلگرد ذوب اهن در روز گذشته درحال همگرایی روی 16 هزار تومان اعلام شد که با توجه به نرخ دلار و بالا بودن هزینه‌های تولید، این رقم چندان غیرمنطقی و غیرواقعی به نظر نمی‌رسد.

گزارش‌های حاکی است که امروز 132 هزار و 180 تن میلگرد، ناودانی، نبشی و تیرآهن عرضه می‌شود که از این میزان حدود 130 هزار و 792 تن به میلگرد اختصاص دارد، نرخ پایه میلگرد در این دوره از عرضه حدود 15 هزار و 175 تومان در نظر گرفته شده که بیانگر افزایش 2/8 درصدی نرخ این محصول در مقایسه با آخرین عرضه است. در یک هفته اخیر قیمت‌ محصولات بورسی بالاتر از قیمت‌های بازار برآورد شده است به همین جهت احتمال دارد عرضه‌ امروز تقاضای چندانی نداشته باشد.

زیان آزادسازی صادرات فولاد

چندی پیش که خبر آزادسازی صادرات برای عموم منتشر شد واکنش‌های متعددی را برانگیخت در همین زمینه محمد کشانی مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب اظهار کرد: هر فرد حقیقی و حقوقی در صورت داشتن کارت بازرگانی امکان صادرات انواع کالاها را دارد، همانطور که تولیدکنندگان فولاد پیش از این نیز صادرات داشتند و حدود 30 درصد از محصولات خود را صادر می‌کردند.

کشانی در ادامه با اشاره با اینکه آزادسازی صادرات به زیان دولت است، افزود: پیش از این ضروری بود تولیدکنندگان بخشی از آورده ارزی خود را در اختیار دولت قرار دهند اما با این شرایط سهم دولت از این صادرات نامشخص است.

وی همچنین درباره عدم تعیین تکلیف ارز پس از صادرات بیان کرد: روش تسویه ارز حاصل از صادرات نامشخص است و صادرکننده نمی‌داند با کدام سامانه از جمله نیما، سنا یا روش دیگر باید تسویه کند؛ زیرا عرضه کننده با ارز 32 تومانی عرضه می‌کند اما عرضه تولیدکننده با ارز 28 هزار تومانی است.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب تصریح کرد: محصولات داخلی با قیمت بسیار پایین صادر می‌شود و سود اصلی نصیب واردکننده‌های خارجی می‌شود و این به ضرر صنایع فولادی کشور است.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: شمش و دلار دو عامل تحریک بازار آهن

کشانی افزود: بیشتر صادرات به تقاضای واردکنندگان انجام می‌شود؛ پیش از اینکه صادرات آزادسازی شود درصورت صادرات محصولی، نماینده تولیدکننده در کشور حضور داشت اما اکنون اوضاع تغییر کرده است، همانطور که واردکننندگان محصولات چینی در ایران محصولاتی که از یک الی 100 دلار قیمت داشته باشند را درخواست می‌کنند؛ سایر کشورها نیز محصولات فولادی ایران را با قیمت ارزان تقاضا می‌کنند که کشور عراق از جمله آنهاست.

مدیرعامل مجتمع فولاد صنعت بناب در پایان گفت: مقاطع فولادی ایران که به کشورهای دیگر صادر می‌شود محصولاتی بی‌کیفیت شناخته می‌شوند. برخی کشورهایی که خود تقاضای محصولات ارزان قیمت دارند این مسئله را عنوان نمی‌کنند اما محصولات ایرانی را بی‌کیفیت می‌دانند.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)