لزوم نگاه کوتاه مدت به بازار آهن

لزوم نگاه کوتاه مدت به بازار آهن

اما قیمت‌هایی که درحال حاضر در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود حاصل قطعی گاز و کاهش عرضه مواد اولیه است. اینکه آیا مواردی که بیان شد توانایی تحریک قیمت‌ها را دارد یا نه، در گرو عامل مهمتر یعنی حجم عرضه‌ است...

آهن پرایس: روز نیمه‌تعطیل گذشته ثبات بیشتری در بازار آهن حاکم شد اما کماکان روند افزایشی قیمت آهن آلات در عمده مبادی فروش ادامه داشت و شاهد نوسانات متعددی در این بازار بودیم.

بازار ارز نیز نوسان داشت و قیمت دلار همچنان در دو کانال 40 و 41 هزار تومانی در رفت و برگشت بود اما در پایان روز گذشته هر دلار در بازار آزاد حدود 41 هزار و 30 تومان مبادله شد.

تحلیل روزانه بازار آهن

اگرچه روز شنبه بازار سیر صعودی چشمگیری داشت، اما دیروز کمی بازار میلگرد آرام گرفت و در برخی مبادی قیمت‌ها ثابت اعلام شد اما میل به افزایش قیمت بیشتر در برخی بنگاه‌ها نیز قابل مشاهده بود.

بر همین اساس قیمت میلگرد آجدار با افزایش 50 الی 400 تومانی اعلام شد، اما در این بین ثبات و حتی کاهش قیمت هم مشهود بود. قیمت میلگرد در برخی از کارخانه‌ها به فراتر از 21 هزار تومان هم رسید و قیمت میلگرد 14 ذوب آهن اصفهان حدود 20 هزار و 700 تومان گزارش شد.

انواع ورق‌ سرد و گرم نوسانات متعددی داشتند، به طور مثال قیمت روز ورق سیاه در برخی از مبادی فروش ثابت بود و در شماری از بنگاه‌ها به ویژه در برخی ضخامت‌های فولاد مبارکه افزایش 200 تومانی داشت. قیمت ورق گالوانیزه هم به همین ترتیب بود یعنی در چند کارخانه بدون تغییر قیمت بود و در شماری از بنگاه‌ها با افزایش 100 تومانی همراه بود. ورق روغنی و قیمت ورق رنگی هم به همین ترتیب دارای نوسانات متعددی بودند.

قیمت روز تیرآهن شاخه‌ای در اغلب شرکت‌ها افزایش 20 الی 180 هزار تومانی داشت؛ اما قیمت روز نبشی و ناودانی ایرانی و اروپایی عمدتا ثابت اعلام شد، اما افزایش 200 تومانی هم در برخی از شرکت‌ها قابل مشاهده بود.

قیمت قوطی آهن نیز در عمده شرکت‌ها ثابت بود و در چند کارخانه بین 100 الی 500 تومان افزایش داشت؛ همچنین انواع لوله‌های صنعتی، مبلی و ... هم بدون تغییر قیمت عرضه شدند.

همانطور که در تحلیل‌های پیشین هم یادآور شدیم نوسانات یک بازار تحت تأثیر مجموعه‌ای از مؤلفه‌های حقیقی و روانی است و نمی‌توان تنها یک عامل را در بروز وضعیت خاصی دخیل دانست.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که با توجه به شرایط فعلی کشور و اقتصاد نابسامان آن، نمی‌توان به بازار آهن و فولاد نگاه بلندمدت داشت و در واقع چندان عقلانی به نظر نمی‌رسد.

به همین دلیل بهترین راه تحلیل نوسان‌های کوتاه و یافتن کف و سقف بهترین نوسان است؛ بنابراین در این راستا توجه به چند نکته ضروری می‌نماید؛ ابتدا اینکه قیمت‌های جهانی فولاد، نرخ سنگ آهن و کامودیتی فعلا روی ریل مثبت است و احتمال می‌رود بعد از سال نو چینی هم همچنان این روند ادامه داشته باشد و اوضاع بهتر شود.

مورد بعدی اینکه طبق تجربه در پایان هر سال شاهد رونق و رشد بخش تقاضا هستیم و به عبارتی می‌توان گفت حجم تقاضای مؤثر وارد بازار می‌شود. نکته دیگر اینکه معمولا در پایان هر سال کنترل بازار ارز برای دولت دشوار می‌شود.

اما قیمت‌هایی که درحال حاضر در بازار آهن و فولاد مشاهده می‌شود حاصل قطعی گاز و کاهش عرضه مواد اولیه است. اینکه آیا مواردی که بیان شد توانایی تحریک قیمت‌ها را دارد یا نه، در گرو عامل مهمتر یعنی حجم عرضه‌ است.

در صورتی که در ماه آتی حجم عرضه‌ها به ویژه در بخش مواد اولیه بهبود بیابد ممکن است قیمت‌ها نیز تعدیل شود اما چنانچه عوامل یادشده توأمان با کمبود عرضه یا سیاست‌های بازارساز در بخش آهن و فولاد و بحث قیمت‌ها ادامه‌دار شود و مؤلفه‌های بنیادین اثرگذار همسو و هم‌جهت شوند، امکان دارد در ماه‌های پایانی سال سطوح بالاتر قیمت را تجربه کنیم. درباره اثر توافق یا گشایش سیاسی روی بازارها نیز در کوتاه مدت نمی‌توان چندان خوشبین بود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: هرج و مرج در بازار آهن کشور

به دلیل تعطیلی روز گذشته که ناشی از قطعی گاز بود بورس کالا نیز تعطیل شدبه همین دلیل عرضه‌های روز گذشته به امروز موکول گردید؛ بر همین اساس گزارش‌ها از بورس کالا حاکی است که امروز حدود 32 هزار تن آهن اسفنجی عرضه می‌شود که نرخ آن حدود 8 هزار و 900 تومان در نظر گرفته شده است. همچنین حدود 10 هزار تن نیز آهن اسفنجی بریکت عرضه می‌شود که نرخ پایه آن 9 هزار و 521 تومان تعیین شده است. گفتنی است بورس کالا در ابلاغیه‌ای جدید برای هر کد بورسی محدودیت خرید تعیین کرده، که مشمول همه مشتریان می‌شود.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (1)

  • ناصر
    ناصر 1401/10/30 - 23:52 پاسخ

    بعد گذشت یک سال پرونده از بنیاد مسکن روستایی شهرستان دورود استان لرستان ارجاع دادن بانک تجارت شعبه مرکزی رفتیم بانک رئیس بانک (جواد مرادی )نامه ارجاع شده رو خونده با لحن توهین امیز و طلبکارانه میگه وام سفته زنجیره در کار نیست و نامهاتو ببر برو بنیاد مسکن بگو دیگه پرونده ای رو اینجا نفرسته و بانک تجارت وام مسکن روستایی نمیده این چ مسخره بازی ک سر مردم و جوونا در میارین بعد گذشت یک سال و سر ب فلک کشیدن قیمت مصالح آهن و یونولیت ک یه شاخه میلگرد 16 شده 400 هزارتومان با یع متره و براورد ساده چجوری میشه با 200 تومان خونه ساخت آقای اکبر نیکزاد و آقای مجید جودی ،چرا بانکها در رویه پرداخت وام ب صورت سفته زنجیره سنگ اندازی میکنن و وامو سفته زنجیره پرداخت نمیکنه بانک تجارت از مسئولین محترم و نهاد رهبری و ریاست جمهوری خواهشمندیم نسبت ب حل و رفع هرچه سریعتر این مشکل اقدام کنن با تقدیر و تشکر شهرستان دورود استان لرستان .خواهشن پیامو انتشار بدین .