چالش ‌های ناتمام فولاد ایران

چالش ‌های ناتمام فولاد ایران

به شرکت‌های فولادی ابلاغ شده است که به فکر ذخیره کردن سوخت مایع باشند زیرا در فصل زمستان باید منتظر قطعی گاز صنایع فولادی باشیم. قطعی مکرر انرژی صنایع فولادی در 2 سال اخیر به بازماندن فولادسازان از چشم‌انداز تولید کشور که 55 میلیون تن برنامه‌ریزی شده است، منجر خواهد شد.

آهن پرایس: گزارش‌ها از نرخ محصولات فولادی صادراتی ایران در هفته گذشته حاکی است که نرخ بیلت صادراتی ایران با افزایش 5/5 درصدی، حدود 458 دلار در هر تن اعلام شد که رقمی معادل 1/2 درصد است اما اسلب صادراتی ایران تغییر قیمت نداشت و در حدود 430 دلار در هر تن معامله شد.

طبق این آمار نرخ اسلب و بیلت صادراتی ایران به نرخی کمتر از قیمت خود در سال 1399 رسیده است، از سوی دیگر نرخ شمش صادراتی منطقه CIS با افزایش 2/5 درصدی حدود 528 دلار در هر تن به فروش رسید اما نرخ اسلب صادراتی همین منطقه بین 470 الی 475 دلار در هر تن اعلام شد که بیانگر کاهش یک درصدی نرخ این محصول است.

فصل سرما و شروع قطعی گاز فولادی ها

در پی محدودیت‌های انرژی که در 2 سال اخیر در بخش‌های مختلف کشور با آن مواجه هستیم، رضا شهرستانی عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در این زمینه اظهار کرد: به شرکت‌های فولادی ابلاغ شده است که به فکر ذخیره کردن سوخت مایع باشند که این امر حکایت از قطعی گاز در فصل زمستان دارد.

وی در ادامه بیان کرد: قطعی مکرر انرژی صنایع فولادی در 2 سال اخیر به بازماندن فولادسازان از چشم‌انداز تولید کشور که 55 میلیون تن برنامه‌ریزی شده است، منجر خواهد شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد از عدم چالش قطعی برق شرکت‌های خصولتی در 2 سال اخیر خبر داد و گفت: کمبود انرژی موجب از دست رفتن فرصت تولید فولاد شد و زمستان امسال نیز مجددا قطعی گاز خواهیم داشت.

شهرستانی اظهار داشت: تبعات و آسیب‌های قطعی گاز در صنایع فولادی بیش از تبعات قطعی برق است و تولید آهن اسفنجی که مواد اولیه برای تولید فولاد به شمار می‌رود بدون انرژی گاز مختل خواهد شد.

وی به زیان شرکت‌های خصوصی از قطعی گاز بیش از خصولتی‌ها اشاره کرد و افزود: از آنجایی که شرکت‌های خصولتی زنجیره‌های کاملی دارند کمتر متضرر می‌شوند و نهایتا سود کمتری نصیبشان می‌شود، اما شرکت‌های خصوصی دچار زیان می‌شوند و برخی حتی واحدهای تولیدی خود را می‌فروشند.

شهرستانی در ادامه تصریح کرد: نیمی از صادرات ما شامل محصولاتی مانند تختال، آهن اسفنجی و محصولات میانی است اما بهتر است به جای تختال، بیشتر به صادرات ورق پرداخته شود چرا که ارزش افزوده بیشتری دارد و به سود نوردسازان است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: نیاز کشور به میلگرد حدود 10 میلیون تن برآورد شده درحالی که میزان تولید این محصول سالیانه 35 میلیون تن است و از این میزان 2 میلیون تن هم صادر می‌شود. بازارهای هدف صادراتی ما به خرید محصولات میانی مانند شمش تمایل بیشتری دارند و گویا میلگرد خریدار چندانی ندارد.

شهرستانی از کاهش 9 هزار تنی صادرات فولاد در سالجاری خبر داد و گفت: به دلیل بالا بودن تعرفه صادرات، روسیه با تخفیفات چشمگیری که ارائه می‌داد بازارهای هدف صادرات ایران را تصاحب کرد.

وی به اختلاف قیمت بالایی که بین محصولات بورسی با بازار آزاد وجود دارد، اشاره کرد و گفت: ضعف مدیریت در وزارت صمت آسیب به صنعت فولاد را در پی داشته است، حال در چنین شرایطی برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد امری بعید و دور از ذهن است و حتی اگر تولید 44 میلیون تنی هم محقق شود دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.

در ادامه می‌توانید این خبر را نیز مطالعه کنید: آمار نگران کننده بازار فولاد ایران

شهرستانی به قیمتگذاری دستوری در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا الزامی است و در صورت عدم استقبال از محصولات عرضه شده، امکان صادرات آنها فراهم می‌شود. تولید فولاد در کشور 2 برابر نیازی داخلی است و لزوم عرضه کل محصولات فولادی به معنی به حراج گذاشتن این محصولات است.

وی در پایان بیان کرد: برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکنندگان بهتر است به آنها در عرضه محصولات خود حق انتخاب بدهیم، اینکه چه حجمی از تولیدات خود را در کجا عرضه کنند. فاصله قیمتی چشمگیری که فولاد ایران با محصولات فولادی جهانی دارد موجب تعیین تعرفه سنگین برای فولاد ایران و کسب سود چشمگیری از آن شده است.

 

 

 

 

 

 

تهتهت

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 1 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (0)